DieselSverige
Gudomlig sporthojare
Scenario:
Håller på att försöka få fart på laddningen på en veteranmotorcykel.
Det sitter nu en likströmsgenerator (Bosch, från gammal VW motor) på, och den lämnar...inte mycket ström.
Mekanisk spänningsregulator, fältreglering på minus sidan osv, nja, det där vet jag inte om det är så mycket att hålla på med.
För att krångla till det har har fordonet i fråga generatordrivningen med kamaxel-varvtal...och är lågvarvigt redan till att börja med...
Det här kräver lite nya tankebanor tror jag:
Det jag just nu laborerar med är en permanentmagnet 12V DC motor med reduktionsväxel.
En lite kraftigare elmotor, klarar 12V, 10-15A kontinuerligt när den sitter i sin naturliga miljö.
Drar man runt den här motorn via utgående axel så blir det en generator.
Tack vare planetväxeln (ett steg borttaget) snurrar den på bra och jag bedömer att den lämnar tillräckligt med effekt för mina behov.
Mekanisk inbyggnation, varvtal osv, det där har jag koll på, inga större utmaningar där.
Men nu till frågan:
Spänningsreglering...hur tusan löser jag det...?
Testade lite som hastigast och den 55W halogenlampa jag belastade med...den fungerar så att säga inte så bra numera... ?
Jag kommer inte ta ut mycket effekt, ca 40-60W, men jag misstänker att generatorn kan lämna så mycket effekt att den lär bränna upp sig själv om jag använder en "shunt-regulator" (omvandla överskottet till värme), så det krävs något annat.
Funkar det att mata en "mosfet likriktare/regulator" med DC istället för AC, och dessutom bara på 2 av ingångarna...eller blir det bara en dyr rökpuff av det hela när den magiska röken släpps ut?
Erfarenheter, tankar och ideer mottages tacksamt!
Annat:
Tanken på att använda intern kuggtransmission i generatorn för att få upp farten kommer från franska Alton: https://www.alton-france.com/generators/
Verkar som att dom kör AC-generatorer, så går inte att sno regulatorn direkt därifrån...tror jag...eller?
Jag har inte tillräcklig erfarenhet av spänningsregulatorer, därför ställer jag frågan här.
Håller på att försöka få fart på laddningen på en veteranmotorcykel.
Det sitter nu en likströmsgenerator (Bosch, från gammal VW motor) på, och den lämnar...inte mycket ström.
Mekanisk spänningsregulator, fältreglering på minus sidan osv, nja, det där vet jag inte om det är så mycket att hålla på med.
För att krångla till det har har fordonet i fråga generatordrivningen med kamaxel-varvtal...och är lågvarvigt redan till att börja med...
Det här kräver lite nya tankebanor tror jag:
Det jag just nu laborerar med är en permanentmagnet 12V DC motor med reduktionsväxel.
En lite kraftigare elmotor, klarar 12V, 10-15A kontinuerligt när den sitter i sin naturliga miljö.
Drar man runt den här motorn via utgående axel så blir det en generator.
Tack vare planetväxeln (ett steg borttaget) snurrar den på bra och jag bedömer att den lämnar tillräckligt med effekt för mina behov.
Mekanisk inbyggnation, varvtal osv, det där har jag koll på, inga större utmaningar där.
Men nu till frågan:
Spänningsreglering...hur tusan löser jag det...?
Testade lite som hastigast och den 55W halogenlampa jag belastade med...den fungerar så att säga inte så bra numera... ?
Jag kommer inte ta ut mycket effekt, ca 40-60W, men jag misstänker att generatorn kan lämna så mycket effekt att den lär bränna upp sig själv om jag använder en "shunt-regulator" (omvandla överskottet till värme), så det krävs något annat.
Funkar det att mata en "mosfet likriktare/regulator" med DC istället för AC, och dessutom bara på 2 av ingångarna...eller blir det bara en dyr rökpuff av det hela när den magiska röken släpps ut?
Erfarenheter, tankar och ideer mottages tacksamt!
Annat:
Tanken på att använda intern kuggtransmission i generatorn för att få upp farten kommer från franska Alton: https://www.alton-france.com/generators/
Verkar som att dom kör AC-generatorer, så går inte att sno regulatorn direkt därifrån...tror jag...eller?
Jag har inte tillräcklig erfarenhet av spänningsregulatorer, därför ställer jag frågan här.