spänningsregulator??

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
Hallo!!

Nu när jag har köpt en ny hastighets mätare så rekomenderar dom att man ska koppla in en spänningsregulator mellan elsystemet och mätaren så att mätare inte får mer en 12volt..

Så min fråga är, vart kan man köpa sådan spänningsregulator?:confused:

VarPa

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Betänk att en regulator även har ett spänningsfall på ca 1.5 volt så det är möjligt att den inte klarar av att leverera tillräckligt med hög spänning för att det ska funka perfa. Ett annat alternativ är att serie-shunta med hjälp av en resistor och en kraftig zenerdiod på 12 volt. Hur mycket ström drar varvräknaren, dvs ampere?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om det nu är så exakt att den inte pallar mer än 14,5-15 volt som nu är en standard spänning i fordon med motorn i gång så kan du använda den 7812an som det skrevs i onlägget ovan.

Är den gjord för mc bruk så skall den klara från 10 uppåt 15 volt minst

Vad är det för märke?

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Just S-varianten som clas i sjön verkar köra är nog inte så lämplig här då den har ett spänningsfall på 3V, dvs du måste ha minst 15V i elsystemet för att få ut 12V ur den. Elfa har fler varianter, och är dessutom betydligt billigare än clas, men räkna ändå med runt 2V i spänningsfall.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2021125.htm

Alternativt kör en zener som sagt. Du slipper inte helt problemet med spänningsfall då heller eftersom shuntmotståndet kommer att begränsa när inspänningen närmar sig zenerspänningen och mätaren drar ström ur kretsen, men om du använder en tillräckligt strömtålig zener och räknar rätt kan du i alla fall komma betydligt närmre. Finns också på Elfa.

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
:tummenupp

När jag bestälde mätaren som är till för mc.
Så sa han att jag skulle instalara en spänningsregulator så att mätaren inte fick mer en 12V.
ACE-3853:
http://www.lqt-racing.se/?step=2&section=2&prodid=14

Eftersom jag inte hade ett batteri så kunde det bli för mycket ström.

Får la ta å beställa en..

Tackar för hjälpen..

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Den där instrument mopdulen du har behöver på en likspänning på runt 12 volt - den fungerar inom spannet 8-16v garanterat utan problem.

DU måste först ta reda på om du har ett växelspännningssystem(AC) eller likspänningsystem(DC) - om du saknar batteri kan du ha ett växelspänningsystem.

Om du har ett ac system så bygger du en liten regulator av 7812 typen som tidigare nämts - med ett tillägg - några dioder för att likrikta innan 7812an

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
Ingen som vet vart man kan få tag på dessa delar som man behöver?

VarPa

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
:näsblod

På 450 är det liksröm ialla fall.

Men hittar inget om det på internet, får la ta och ringa på måndag.

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
Så nu har jag ringt.

Hade ett 12v AC system.

Någon snäll som kan skriva vad man ska köppa?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du kan köpa två saker men göra tre.

1) Köpa tjänser av någon som kan.
2) Bygga själv en helvågslikriktare och koppla den till en 12 volts regulator och hoppas på att hastighetsmätaren är isolerad (eller kan monteras) så att den inte kortsluter likriktaren.
3) Strunta i det hela.

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
Du kan köpa två saker men göra tre.

1) Köpa tjänser av någon som kan.
2) Bygga själv en helvågslikriktare och koppla den till en 12 volts regulator och hoppas på att hastighetsmätaren är isolerad (eller kan monteras) så att den inte kortsluter likriktaren.
3) Strunta i det hela.

Bra då väljer jag 2an. men jag hittade inget på elfa som heter, helvågslikriktare.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024