''Spänst'' försvann i kopplingen...

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Hej alla hjältar!

Har en GSXR 750 -09a. Bytte lamellerna igår och när jag skruvat tillbaks allting och ställt upp hojen så försvann spänst ( om det heter så ) i kopplingshandtaget helt och hållet, ingen motstånd alls i den så det går inte att växla.

Jag har bytt lameller 2ggr på mitt gamla hoj ( CBR 600 ) och då fanns det inga problem, allt gick bra och smärtfritt.

Jag satte in nya lameller och mellanskivor exakt i samma ordning som jag tog ut dom gamla. Jag har även kollat på youtubevideo på hur man gör det på min hoj. Allting stämde överens med hur jag gjorde det. Ringde till verkstan och frågade ifall jag skulle spänna koppling manuellt ( vid fotpinnen ), då sa dom att det inte hjälper, jag har lagt in lamellerna fel sa dom.

Vad tror ni felet är? Ska jag plocka ut lameller för 3e gången och se ifall jag hittar ngt fel? Var väldigt noggrann när jag satte in dom sist...

Tack på förhand för alla tips :)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är det kopplingswire så känn att den inte är helt slapp. Kolla att ingreppet mellan hävarmen som kopplingswiren sitter i och vad den nu griper tag i för att dra ut tryckplattan från lamellpaketet sitter korrekt.

Ser du inget fel så mät tjockleken/höjden på hela traven lameller/stålskivor och jämför med det som satt där innan.

Lamellerna är fan svårt att lägga i fel.

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Jag har nu satt tillbaka gamla lameller och mellanskivor. Kopplingen är slapp som med nya lameller.
Vad har jag gjort för fel :(

gryme jocke

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ZX10R2006 ZX10R 2016
på min kawa är det så att man börjar med lamell kl 12 sedan stålskiva sedan 2 tunna ringar lamell stålskiva osv den sista kl 1 så är det på Kawasaki zx10r 2006 vet ej om detta hjälper men sätter man i fel blir kopplings vajern lång och går inte att justera eller att växla

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Kolla var det är slappt, hur ser infästningen in för vajer och tryckare ut? Är det lamellpaketet som är för tunt eller är det vajern spänning som är fel?

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Det är slappt mellan kopplingshandtag och vajern som sitter nere vid växelspaken.
Testat att sjustera vid kopplingshandtaget men det har inte hjälpt.
Borde ju funka när jag har satt tillbaka gamla lameller och mellanskivor.

moddlaren

Guest
Det är inte så att en del av kopplingsstången försvunnit?? Yamahas är ju tvådelad med en stålkula imellan o den däringa stålkulan är det många som rör bort...

Nu kanske det inte ser ut så i din koppling visserligen.

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Nu har jag löst gåtan :).

Just på denna modell jag har så ska locket som man sätter på, efter man satt på lameller, sättas på ett speciellt sätt. Det fanns 3 olika alternativ man kunde stänga locket på, och alla kändes rätt oavsett hur man nu vred på locket. Men det är tydligen bara ett sätt som är rätt ( på CBR600 var det strunt samma ).

Tack för allas svar och hjälp :tuttar !

Nu funkar alla växlar som dom ska och kopplingsvajer är spänd :yoparty

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
grattis till att du lyckades och tackar för infon. troligen andra här på forumet som kommer ha stor hjälp av detta.:tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy