Spärrtid för handledartillstånd

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Mors!

Sumpade mitt körkort för 2 år sedan (3 månader) p.g.a. fortkörning med hojjen.

Tanken är att se till att hjälpa min donna skaffa både bil och hojkort, då som hennes handledare.

Vill minnas att jag är stekt i ytterligare 3 år då man måste ha varit "ren" i 5 år?
Någon som vet om det stämmer eller ej?

Har sökt på VV:s hemsida tidigare men haft svårt att få ett konkret svar.

Tack på förhand! :tuttar

Ring till Transportstyrelsen körkortsfrågor och fråga hur det blir för just dej.

Tal 0771-25 60 70

EDIT:

Du kan inte bli godkänd som handledare om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som orsakat spärrtid på sammanlagt högst tre månader är däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare

Källa: Körkortsportalen

EDIT igen:

Här är ansökningsblankett för att bli handledare

Last edited:
Hittade följande skrivelse:

Handledarbevis
Vid all privat övningskörning krävs att körningen sker under uppsikt av en person som länsstyrelsen har godkänt som handledare. Det är handledaren som är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.

För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

ha fyllt 24 år
ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B).

Handledarbevis
Vid all privat övningskörning krävs att körningen sker under uppsikt av en person som länsstyrelsen har godkänt som handledare. Det är handledaren som är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.

ha fyllt 24 år
ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B).

Hur fan tolkar man ovanstående? :va

Last edited:

Handledarbevis

ha fyllt 24 år

Hur fan tolkar man ovanstående? :va

Du tolkar det så som jag skrev:

Du kan inte bli godkänd som handledare om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som orsakat spärrtid på sammanlagt högst tre månader är däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare

Källa: Körkortsportalen

Tror inte att det är några problem. Det räknas som mindre allvarligt.
En av mina handledare hade oxå varit utan sitt kort i några månader. Minns dock inte hur länge sedan det var.

För att göra saken ännu mer komplicerad så blev jag av med det i 4 månader, men fick det kortat till 3 p.g.a. jag behövde bilen i tjänsten.. Suck. Är det bara att ringa eller?!

För att göra saken ännu mer komplicerad så blev jag av med det i 4 månader, men fick det kortat till 3 p.g.a. jag behövde bilen i tjänsten.. Suck. Är det bara att ringa eller?!

Är det förkortat till tre månader så är det ju tre månader som det gäller enl vad jag förstått enl. vad jag hittat hos Länsstyrelsen.

Jag blev av med mitt under två månader men skulle ha haft tre enl. praxis och enl. vad dom sa till mej så är det deras beslut som gäller alltså två månader..

Men slå en signal till TS och kolla vad som gäller dej, 0771-25 70 60

Meddela gärna vad dom säjer.. :tummenupp

Är det förkortat till tre månader så är det ju tre månader som det gäller enl vad jag förstått enl. vad jag hittat hos Länsstyrelsen.

Jag blev av med mitt under två månader men skulle ha haft tre enl. praxis och enl. vad dom sa till mej så är det deras beslut som gäller alltså två månader..

Men slå en signal till TS och kolla vad som gäller dej, 0771-25 70 60

Meddela gärna vad dom säjer.. :tummenupp

Som jag misstänkte..
Man får inte ha ett "skit" på sig under 5 år. Spelar ingen roll om du blev av med körkortet i 5 minuter eller 3 månader. :död

Normalt blir man ju straffad för sitt brott genom att man avtjänat sitt straff (spärrtiden), men inte för trafikbrott inte.. JÄVLA SOPOR :fatta!

Man måste alltså fyllt 24år?...
Jag som hade hoppats att körkort i 5år skulle räcka, räknat från när man körde 125a.
Var väl önsketänkande hehe :rolleyes:

Last edited:
Som jag misstänkte..
Man får inte ha ett "skit" på sig under 5 år. Spelar ingen roll om du blev av med körkortet i 5 minuter eller 3 månader. :död

Normalt blir man ju straffad för sitt brott genom att man avtjänat sitt straff (spärrtiden), men inte för trafikbrott inte.. JÄVLA SOPOR :fatta!

Men detta som står på deras egen sida då????
Är det bara skitsnack??

Vad är det för skillnad på "spärrtid" och återkallat körkort då? :confused:

Men detta som står på deras egen sida då????
Är det bara skitsnack??

Man måste alltså fyllt 24år...
Jag som hade hoppats att körkort i 5år skulle räcka, räknat från när man körde 125a.
Var väl önsketänkande hehe :rolleyes:

Du ska ha haft den aktuella behörigheten i minst 5 år och vara minst 24 år. Så om du skaffat körkort för lätt och haft det ett tag och sedan uppgraderat det till tung så måste du i alla fall ha haft körkort för tung minst 5 år. huruvida du måste ha haft tung obegränsad minst 5 år för att få övningsköra med någon för tung obegränsad vågar jag inte uttala mig om men du måste i alla fall ha haft tung i minst 5 år.

Ringde som sagt, men där sade de att oavsett tiden man vart av med körkortet så är det 5 år som gäller?!

Blir fan inte klok

Vad är det för skillnad på "spärrtid" och återkallat körkort då? :confused:

Nu ringde jag till TS och kollade, pga. att i maj nästa år är det 5 år sedan jag tog mitt A-tung kort och min gumma vill börja övningsköra med mej.

I maj i år gick det lite för fort för mej/polisen och jag fick lämna ifrån mej mitt KK i två månader, och jag ville veta hur det blir för mej.

Det svaret jag fick var att det inte är ett hinder att bli handledare för mej i maj nästa år (2010) och jag frågade om det förskuts i tiden eftersom att man ska ha haft kortet i minst 5 år under dom senaste 10 åren men enl. TS är det det datumet som jag klarade uppkörningen som gäller och inte framflyttat 2 månader som jag trodde.

Summering:

Jag tog mitt KK för tung mc 2005-05
Jag tappade KK i 2 månader 2009-05
Jag fick tillbaka mitt KK 2009-07
Jag får bli handledare för mc 2010-05

Jag har då haft min behörighet i 5 år enl TS

Ringde som sagt, men där sade de att oavsett tiden man vart av med körkortet så är det 5 år som gäller?!

Blir fan inte klok

Du kanske glömde någon information till TS.

Skicka in en ansökan till Länsstyrelsen och prova.

Last edited:
Har varit med om samma sits.........gissa om jag blev förvånad när de hade ändrat från 5 år till 3 år. Allt för att det ska vara så lika inom EU ............

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick