Spärrtid för handledartillstånd

Ohh fasen, visste inte att de ändrat det.
Frågan är väl vad som räknas som att ha "blivit av med kortet" och inte.

Du kanske glömde någon information till TS.

Skicka in en ansökan till Länsstyrelsen och prova.

True, men jag är ju inte så sugen att lägga ut 1200 bagis på handledarutbildning om jag nu inte ens får övningsköra med donnan..
Tjejen skrev ett brev så vi får se vad svaret blir! :gnissla

Last edited:

True, men jag är ju inte så sugen att lägga ut 1200 bagis på handledarutbildning om jag nu inte ens får övningsköra med donnan..

Från 5 till 3år? Huh?! Det står ju 5 på körkortsportalens sida!

Det är väl ingen handledarutbildning för handledare (pust) för behörighet A? Gäller väl bara B-behörighet än så länge?

EDIT: Nä, ingen handledarutbildning för körkort behörighet A

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/

Last edited:

För MC behövs ingen handledarutbildning. Det är bara för B-behörigheten som det krävs. För MC skickar man bara in en ansökan så är saken biff. Under förutsättning att man uppfyller villkoren vill säga.

..dessutom.. även om det skulle vara lite oklart vad som gäller.. sök ändå.

en bekant till mig blev godkänd som handledare utan att ha haft kortet i 5 år t om.

det är människor som sitter där och kollar, och de kan både göra misstag och/eller va "schyssta".

..dessutom.. även om det skulle vara lite oklart vad som gäller.. sök ändå.

en bekant till mig blev godkänd som handledare utan att ha haft kortet i 5 år t om.

det är människor som sitter där och kollar, och de kan både göra misstag och/eller va "schyssta".

Det där ska man vara försiktig med. Enligt polis jag pratat med (iofs förra året) så kan det gå illa om det upptäcks av polis vid kontroll. Vad för straff fick jag dock inte reda på.

Det där ska man vara försiktig med. Enligt polis jag pratat med (iofs förra året) så kan det gå illa om det upptäcks av polis vid kontroll. Vad för straff fick jag dock inte reda på.

jag kan ju tycka att om jag ansöker om ett tillstånd från länsstyrelsen och dessutom får det så borde man inte kunna bli straffad för det i efterhand..
kör man helt utan intyg så är det en helt annan sak.

men konstigare saker har ju hänt, så det kan säkert vara som du säger..

Är spärrtiden över ett år krävs det att du kör upp på nytt för att få tillbaka din behörighet. Är spärrtiden under ett år räcker det med att du ansöker om ett nytt kort hos Transportsstyrelsen, och då har du eg. aldrig "blivit av med kortet".

Är spärrtiden över ett år krävs det att du kör upp på nytt för att få tillbaka din behörighet. Är spärrtiden under ett år räcker det med att du ansöker om ett nytt kort hos Transportsstyrelsen, och då har du eg. aldrig "blivit av med kortet".

OK!

Som sagt så jävla rörigt.. :gnissla

Blev av med mitt kort i 2 månader ca en vecka innan jag skulle gå handledarkurs med flickvännen (hon blev jääävligt sne :) )

I vilket fall som helst så snackade jag med trafikskolan och dom sa det brukar inte va ngn fara, skickade in och blev godkänd som handledare ca 1 månad efter jag fått tillbaka kortet. Detta var ju visserligen B kort och jag blev av med kortet för fortkörning med hojen.. Om det har ngn betydelse vet jag inte...

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back