Ok nu har jag kört premiären på Gelleråsen. Tycker det var så jäääävla skojigt och bara för att det är så jävla skojigt så vill jag diskutera lite spårval. Ok då börjar varvet:
1) Trösen
Inga konstigheter. Ger sig själv liksom.
2) Esset
Nu blev det svårare. Ska man träffa första apex lr ska man låtsas att det inte finns och göra en enda lång sväng av det hela? Jag försökte mest göra det senare men problemet är att svängen nyper så egentligen vill man gå igenom första hälften på lite broms med nedlägg, men då blir hojen så instabil över guppet i ingången. Problemet är att det känns som att man kör alldeles för sakta i första delen av kurvan om man ska komma bra i den andra. Jag vill köra sjukt fort överallt. Är det viktigt att ta höjd inför vänstern ut ur esset? Om man kan skita i att ta höjd kan man satsa mycket hårdare genom essets tidigare del.
3) Ejes. Allmänt knepig kurva. Svåraste är att få hojen någorlunda stabil när man ska kasta över hojen till vänstersvängen. Jag försökte räta upp hojen så mycket som möjligt innan guppet. Nackdelen med det blev att jag körde rätt långsamt genom Ejes men får bättre fart ut mot hårnålen. Tror ändå på detta körsätt där.
4) Hårnålen. Banans skönaste och enklaste kurva. Ta höjd eller ta inte höjd, spelar ingen roll den känns lika skön oavsett hur man gör. Hård inbromsning och sväng in med dansande bakdäck - fett skönt!
5) Depåkurvan är för lång, konstig och avancerad för att ens diskutera. Bara att köra på känn tror jag.
Vad säger ni hur ska man köra egentligen? Jag vill veta det bäste spåret för att slå varvrekord med
1) Trösen
Inga konstigheter. Ger sig själv liksom.
2) Esset
Nu blev det svårare. Ska man träffa första apex lr ska man låtsas att det inte finns och göra en enda lång sväng av det hela? Jag försökte mest göra det senare men problemet är att svängen nyper så egentligen vill man gå igenom första hälften på lite broms med nedlägg, men då blir hojen så instabil över guppet i ingången. Problemet är att det känns som att man kör alldeles för sakta i första delen av kurvan om man ska komma bra i den andra. Jag vill köra sjukt fort överallt. Är det viktigt att ta höjd inför vänstern ut ur esset? Om man kan skita i att ta höjd kan man satsa mycket hårdare genom essets tidigare del.
3) Ejes. Allmänt knepig kurva. Svåraste är att få hojen någorlunda stabil när man ska kasta över hojen till vänstersvängen. Jag försökte räta upp hojen så mycket som möjligt innan guppet. Nackdelen med det blev att jag körde rätt långsamt genom Ejes men får bättre fart ut mot hårnålen. Tror ändå på detta körsätt där.
4) Hårnålen. Banans skönaste och enklaste kurva. Ta höjd eller ta inte höjd, spelar ingen roll den känns lika skön oavsett hur man gör. Hård inbromsning och sväng in med dansande bakdäck - fett skönt!
5) Depåkurvan är för lång, konstig och avancerad för att ens diskutera. Bara att köra på känn tror jag.
Vad säger ni hur ska man köra egentligen? Jag vill veta det bäste spåret för att slå varvrekord med