Spårval Gelleråsen

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ok nu har jag kört premiären på Gelleråsen. Tycker det var så jäääävla skojigt och bara för att det är så jävla skojigt så vill jag diskutera lite spårval. Ok då börjar varvet:

1) Trösen
Inga konstigheter. Ger sig själv liksom.

2) Esset
Nu blev det svårare. Ska man träffa första apex lr ska man låtsas att det inte finns och göra en enda lång sväng av det hela? Jag försökte mest göra det senare men problemet är att svängen nyper så egentligen vill man gå igenom första hälften på lite broms med nedlägg, men då blir hojen så instabil över guppet i ingången. Problemet är att det känns som att man kör alldeles för sakta i första delen av kurvan om man ska komma bra i den andra. Jag vill köra sjukt fort överallt. Är det viktigt att ta höjd inför vänstern ut ur esset? Om man kan skita i att ta höjd kan man satsa mycket hårdare genom essets tidigare del.

3) Ejes. Allmänt knepig kurva. Svåraste är att få hojen någorlunda stabil när man ska kasta över hojen till vänstersvängen. Jag försökte räta upp hojen så mycket som möjligt innan guppet. Nackdelen med det blev att jag körde rätt långsamt genom Ejes men får bättre fart ut mot hårnålen. Tror ändå på detta körsätt där.

4) Hårnålen. Banans skönaste och enklaste kurva. Ta höjd eller ta inte höjd, spelar ingen roll den känns lika skön oavsett hur man gör. Hård inbromsning och sväng in med dansande bakdäck - fett skönt!

5) Depåkurvan är för lång, konstig och avancerad för att ens diskutera. Bara att köra på känn tror jag.


Vad säger ni hur ska man köra egentligen? Jag vill veta det bäste spåret för att slå varvrekord med ;)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Så vad blev det för tider då....seså fram med det.. :brynad

Hehe nu är du bra nyfiken va :)

Tyvärr registrerade inte laptimern några tider. Någon sa att det skulle stå en sändare ute men den kanske inte var påslagen. Synd det hade varit skoj att se ungefär vad tempot dög till. Någon låg bakom mig några varv och han tippade att vi låg runt 1.25. Stämmer det så har jag onekligen något att jobba på iaf :gnissla
 

Canoly

Guest
Jag bara kollar på hur ni kör så jag kan inte diskutera spår men jag kan bidra med fyra bilder från banan. Två är från den 31 juli 2004 och två från den 1 aug 2004. Tur att det snart är sommar så man slipper kolla gamla bilder utan kan få lite nya sådana.
 

Bifogat

  • 23.jpg
    23.jpg
    136.5 KB · Visningar: 89
  • blick.jpg
    blick.jpg
    124.3 KB · Visningar: 101
  • ej knä.jpg
    ej knä.jpg
    130.2 KB · Visningar: 102
  • knä.jpg
    knä.jpg
    124.3 KB · Visningar: 100

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Jag kan bara ge mina egna synpunkter på detta.....
här följer:

Ok nu har jag kört premiären på Gelleråsen. Tycker det var så jäääävla skojigt och bara för att det är så jävla skojigt så vill jag diskutera lite spårval. Ok då börjar varvet:

1) Trösen
Inga konstigheter. Ger sig själv liksom.

Sen ombyggnaden så är den en standard 90 gradare....MEN det går att åka fortare ån vad man tror då utgågen blir osynlig pga dalgången.
När man ser kurbsen, så kan man åka ett lite vidare spår ut och därigenom få högre fart.
2) Esset
Nu blev det svårare. Ska man träffa första apex lr ska man låtsas att det inte finns och göra en enda lång sväng av det hela? Jag försökte mest göra det senare men problemet är att svängen nyper så egentligen vill man gå igenom första hälften på lite broms med nedlägg, men då blir hojen så instabil över guppet i ingången. Problemet är att det känns som att man kör alldeles för sakta i första delen av kurvan om man ska komma bra i den andra. Jag vill köra sjukt fort överallt. Är det viktigt att ta höjd inför vänstern ut ur esset? Om man kan skita i att ta höjd kan man satsa mycket hårdare genom essets tidigare del.

Ta höjd på högersidan och dyk ner i vänstern.
Du driver då ut lite i utgången på S:et och fortsätter över till vänsterkanten innan du lägger ner höger i svackan.

3) Ejes. Allmänt knepig kurva. Svåraste är att få hojen någorlunda stabil när man ska kasta över hojen till vänstersvängen. Jag försökte räta upp hojen så mycket som möjligt innan guppet. Nackdelen med det blev att jag körde rätt långsamt genom Ejes men får bättre fart ut mot hårnålen. Tror ändå på detta körsätt där.
Gå in ganska snävt, tangera yttern och räta upp hojen för ett rakt spår ner i svackan
4) Hårnålen. Banans skönaste och enklaste kurva. Ta höjd eller ta inte höjd, spelar ingen roll den känns lika skön oavsett hur man gör. Hård inbromsning och sväng in med dansande bakdäck - fett skönt!
Valfritt beroende på körsätt. Grym böj.
5) Depåkurvan är för lång, konstig och avancerad för att ens diskutera. Bara att köra på känn tror jag.
hemligheten är en enda lång kurva.
En del driver ut mot depåutfarten och en del vill ha ett snävare spår efter innern ut på rakan.
Beror på körstil

Mina 50 öre
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Jag bara kollar på hur ni kör så jag kan inte diskutera spår men jag kan bidra med fyra bilder från banan. Två är från den 31 juli 2004 och två från den 1 aug 2004. Tur att det snart är sommar så man slipper kolla gamla bilder utan kan få lite nya sådana.

rätt kul o se 4 bilder 4 olika sätt att köra

sitter rakt upp lutar in kroppen
lutar fram och utkroppen
vrider fram kroppen
lutar fram o hänger ut kroppen

man kan köra hoj på många sätt o alla kräver olika spårval

(har inte sett eller kört banan men ville skriva :tungan )
 

#8 R1000

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Örebro
Hoj
ingen
Ok nu har jag kört premiären på Gelleråsen. Tycker det var så jäääävla skojigt och bara för att det är så jävla skojigt så vill jag diskutera lite spårval. Ok då börjar varvet:

1) Trösen
Inga konstigheter. Ger sig själv liksom.

Jag har inte kört på åsen sen de gjorde nya trösen så ingen kommentar här.

2) Esset
Nu blev det svårare. Ska man träffa första apex lr ska man låtsas att det inte finns och göra en enda lång sväng av det hela? Jag försökte mest göra det senare men problemet är att svängen nyper så egentligen vill man gå igenom första hälften på lite broms med nedlägg, men då blir hojen så instabil över guppet i ingången. Problemet är att det känns som att man kör alldeles för sakta i första delen av kurvan om man ska komma bra i den andra. Jag vill köra sjukt fort överallt. Är det viktigt att ta höjd inför vänstern ut ur esset? Om man kan skita i att ta höjd kan man satsa mycket hårdare genom essets tidigare del.

Denna blir också ny så ingången har jag inget att säga om. Utgången ur esset måste dock vara lika, du ska försöka komma ur esset med ungefär halva banbredden kvar, detta för att få en så rak linje emot snabbhögern som möjligt. Som esset var förr så tog jag vänster så tajt det gick och höll nerlägget ett litet tag till för att inte drifta ut för långt.

3) Ejes. Allmänt knepig kurva. Svåraste är att få hojen någorlunda stabil när man ska kasta över hojen till vänstersvängen. Jag försökte räta upp hojen så mycket som möjligt innan guppet. Nackdelen med det blev att jag körde rätt långsamt genom Ejes men får bättre fart ut mot hårnålen. Tror ändå på detta körsätt där.

Ejes går du in så långt ut till vänster som möjligt för att få en lång kurva. 3:ans växel på en 1000cc. Detta för att det studsar mindre i inbromsningen och du behöver inte draget direkt ut ur böjjen. Sen försöker du komma ut ur ejes på insidan av kurvan (höger sida) för att slippa svänga vänster innan svackan, du kan bara köra rakt och ge på max.

4) Hårnålen. Banans skönaste och enklaste kurva. Ta höjd eller ta inte höjd, spelar ingen roll den känns lika skön oavsett hur man gör. Hård inbromsning och sväng in med dansande bakdäck - fett skönt!

Ta höjd i ingången och kör tajt in mot apex , ge på fett ut, drifta ända ut mot högern på vägen ut.

5) Depåkurvan är för lång, konstig och avancerad för att ens diskutera. Bara att köra på känn tror jag.

Jag tyckte att det gick bäst när man attackerade ingången, driftade ut till ungefär halva banan (längre ut brukar det vara smutsigt) och sedan vända upp mot innern (sikta långt fram), samtidigt som du gör detta och du har väldigt mycket nedlägg ska du börja mata på gas, mycket gas (fastän det känns sjuk) då börjar baken guppa lite (det ska det göra) hela vägen ut. Tangera innern rätt långt ut och drifta över till vänster sidan när svängen slutar.


Vad säger ni hur ska man köra egentligen? Jag vill veta det bäste spåret för att slå varvrekord med ;)


Det beror på vilken klass du ska sätta varvrekord i :). 125jr rekordet borde du kunna spöa med dessa spårval om du vill...
OBS, detta är bara som jag körde och som funkade för mej.
/Niklas
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top