Spökutskällning?

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Det där med bromssträckan kan väl aldrig bero på hur mycket kontakt med underlaget man har :rolleyes:

På en hoj har man ungefär två tändsticksplån i asfalten, på vilken familjebil som helst sitter det ju minst 205:eek:r idag. 205:eek:r = 20,5cm, sen har ju bilen fyra hjul...

Sen kan ju vilken idiot som helst stanna fort med bil, bara att stampa på pedalen medan att stanna en hoj kräver betydligt mer skills :4skrika
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bil har kortare bromssträcka såvida jag inte är utsatt för en fullständig komplott:

7-8 Aug var jag på SMC's broms och kurvkurs på Gälleråsen. Där illustrerade de med en V70 vs två hojar på målrakan hur mycket det skiljer, inte mycket alls - men bilen stannar fortare. Och då antar jag att de som är instruktörer på SMC bromsar helt klart lika bra som de flesta här inne....
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
DisqoBizkit skrev:
Gör man det? det måste väl vara kortare bromsträcka på en hoj?! Mindre levande kraft.. Anledningen till att jag trott så är ju att det var vad som tragglades i körskolan bland annat..
Oh, well, tror inte riktigt på dig än, men visst kan det mycket väl vara så, kom med bevis...
Bilar idag har ABS, du golvar pedalen så stannar det nästan så effektivt som det kan, på 95% av hojarna finns inet detta så bara en perfekt kontrollerad inbromsning kommer bli avgjort kortare än bilens bromssträcka.
Du är kanske en ren atlet på att bromsa, själv skulle jag säga att det är förbannat svårt att i alla situationer presis rätt avvägning på bromsarna.
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
En bil har kortare bromssträcka,punkt slut. :tummenupp
Samt kan meddela att smc's instruktörer bromsar bättre än en mycket hög procent här inne,inklusive mig själv...
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Och för oss som har haft körkort ett tag, det var kortare bromssträcka på hoj än på bil förut, men det var när det inte var helt ovanligt med trumbromsar på bil (fan vad man börjar bli gammal :( )
I dag kan du bara glömma att "bromsa ut" en bil.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Undrar iofs hur det är med bromsning från 200-100, är det samma sak där? :va

Undrar nämligen eftersom jag höll på att köra över några stackare som jag låg bakom med bilen när de nöp till... :skrämd
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Engelska bike gjorde test med en vanlig bil och hoj förra året, resultatet var:
1) Bilar bromsar bättre
2) Hojen och bilen var lika i kurva (testet var gjort på väg, så hojen var tvungen att ha mer mariginal. På bana är det lite annorlunda)
3) Hojen axar lite bättre
 

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Södra Stockholm
Hoj
Nää..... såld!
triple skrev:
Engelska bike gjorde test med en vanlig bil och hoj förra året, resultatet var:
1) Bilar bromsar bättre
2) Hojen och bilen var lika i kurva (testet var gjort på väg, så hojen var tvungen att ha mer mariginal. På bana är det lite annorlunda)
3) Hojen axar lite bättre


När jag tog mitt hojkort i början på nittitalet så fick jag lära mig att hojar bromsar mycket snabbare än bilar! Men idag tror jag personligen att detta är ändrat pga ABS-bromsar och i huvudtaget effektivare system på bilarna.

Å skiter man i bromsen så finns ju kudden att landa fejset på, skiteffektivt det med! :huvet
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Silwer skrev:
Bilar idag har ABS, du golvar pedalen så stannar det nästan så effektivt som det kan, på 95% ...QUOTE]

Abs har på inget sätt göra med kortare bromsträcka!
Fördelen är att du kan styra under inbromsningen! :mattias
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
MT skrev:
Silwer skrev:
Bilar idag har ABS, du golvar pedalen så stannar det nästan så effektivt som det kan, på 95% ...QUOTE]

Abs har på inget sätt göra med kortare bromsträcka!
Fördelen är att du kan styra under inbromsningen! :mattias
Jo på det sätt att du måste vara minst lika mästerlig som på hojen i en bil utan ABS, du kan tom stanna på kortare sträcka utan ABS, men då jävlar är du duktig.
De flesta låser sina bromsar och då förlängs bromssträckan.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Silwer skrev:
Jo på det sätt att du måste vara minst lika mästerlig som på hojen i en bil utan ABS, du kan tom stanna på kortare sträcka utan ABS, men då jävlar är du duktig.
De flesta låser sina bromsar och då förlängs bromssträckan.

Precis vart jag ville komma med!
I en paniksituation så är ABS helt kanon men man stannar inte snabbare som sagt var för man har ABS vilket verkar vara en vanlig missuppfattning!
 
Last edited:

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
DisqoBizkit skrev:
Min mor antar att jag kör lite väl fort ibland och så, men i hennes värld innebär det kanske 140-150kh/h.. Hon skulle bara veta...
Jag säger till mina ej över 100... :rofl :rofl :roflmen så komemr hon o påstår att folk har sagt till henen att jag kör fort.. men då skylelr jag på ljudet o att folk överdriver bara för det hörs lite mera än vanligt !!! :yoparty :yoparty :yoparty
 

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Sorsele
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
MT skrev:
Precis vart jag ville komma med!
I en paniksituation så är ABS helt kanon men man stannar inte snabbare som sagt var för man har ABS vilket verkar vara en vanlig missuppfattning!
Helt rätt, ABS ger inte kortare bromssträcka i sig.
Men... Hur stor del av Sveriges fordonsförare tror du kan "bromsa ifrån" ABS oavsett underlag, kondition på däcken etc? Och speciellt i en paniksituation?
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Där ser man, det var inte så självklart alltså!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Min förra bil hade jag EBC skivor och belägg på ingen ABS och 205breda däck runt om. Upptäkte att det går och bromsa ganska så mycket bättre utan ABS och jag kunde bromsa ifrån ganska så många med bilen. Men i Panik situvationer så är ABS överlägset.
 

byfånen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sthlm
Hoj
retta -02 SÅLD
vågen skrev:
Farsan sa till mig att det blir jobbigt när jag dör.. chansen är ju rätt stor.
Mina päron tar det ungefär lika.
Alla i släkten kör hoj(under flera generationer), så det har ju gått åt några släktingar,vänner och bekanta under tiden som har gått.
Så ingen predikar eller säger något om hur man ska köra, utan förutsätter att man tänker efter före.
Oavsett om det går i 50 eller 250 km/h.

Men det som satte sig mest i skallen var det min vän som är brandman sade.
Han frågade om jag alltid använde skinnstället när jag körde?
Självklart gör jag det sade jag.
Perfekt sade han.
"Det håller ihop din kropp när jag lyfter in dig i likbilen".
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
byfånen skrev:
Men det som satte sig mest i skallen var det min vän som är brandman sade.
Han frågade om jag alltid använde skinnstället när jag körde?
Självklart gör jag det sade jag.
Perfekt sade han.
"Det håller ihop din kropp när jag lyfter in dig i likbilen".

Min svägerska sade:
"Har du köpt donatorcykel?"
"-Va?"
"Ja, det är ju bara unga grabbar med fina organ som kör de där. Då kan vi plocka många organ" :död
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
hm.. knappast, jag flyttade hemifrån för 8 år sedan och mamma vet vid det här laget att skulle hon ha reda på allt jag gör å hittar på så skulle hon inte kunna sova på nätterna :hihi

däremot var de väldigt nyfikna på jobbet :gnissla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top