SP 2 tråd ytterligar

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Spelar det någom roll egentligen om man installerar den version som har kommit ut nu eller om man man väntar på att den ska komma till win update. (för enskilda datorer)

Jag har bara en dator, men spelar det någon roll, är det i stort sett samma

Tack på förhand

Uffe S

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Mitt tips är att inte installera den över huvudtaget....vet många som haft diverse problem efter att de installerat den.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
klart man ska uppdatera, annars är det ju onödigt att dom släpper SP 2. Jag surfar ju mest & är ute på DC, så det är inte mkt som kan tjorva för mig. Kanske problem för alla som spelar CS fortfarande & är ute på nätet, nog för att CS har jävlat varit AFK sen början av kriget

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
R1 Uffe skrev:
klart man ska uppdatera, annars är det ju onödigt att dom släpper SP 2. Jag surfar ju mest & är ute på DC, så det är inte mkt som kan tjorva för mig. Kanske problem för alla som spelar CS fortfarande & är ute på nätet, nog för att CS har jävlat varit AFK sen början av kriget

Nja, så himla klart är det inte. När Microsoft t.o.m. varnar för att en del av deras egna program kan ha kompatibilitetsproblem med SP2 så börjar man ju undra lite grann.
Brandvägg, antivirus samt annan browser/e-postklient än IE/Outlook är en bättre investering än tiden det tar att slanga SP2. Visst, de fixar 1 miljard säkerhetshål. Fast dessa övervinns enkelt med en annan browser+brandvägg :) Kan ta upp massvis med exempel på personer som haft problem efter installation av SP2, bland annat en som inte ens fick installera en skrivare på den nyuppdaterade datorn.

Kan tillägga att jag inte ens har SP1 installerad. Och jag har mindre problem än de flesta :)

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Skalman skrev:
Nja, så himla klart är det inte. När Microsoft t.o.m. varnar för att en del av deras egna program kan ha kompatibilitetsproblem med SP2 så börjar man ju undra lite grann.
Brandvägg, antivirus samt annan browser/e-postklient än IE/Outlook är en bättre investering än tiden det tar att slanga SP2. Visst, de fixar 1 miljard säkerhetshål. Fast dessa övervinns enkelt med en annan browser+brandvägg :) Kan ta upp massvis med exempel på personer som haft problem efter installation av SP2, bland annat en som inte ens fick installera en skrivare på den nyuppdaterade datorn.

Kan tillägga att jag inte ens har SP1 installerad. Och jag har mindre problem än de flesta :)
Tja, jag har sp1 och 2 på tre datorer utan några problem, annat än brukarrelaterat. (PEBKAC)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
frankof skrev:
Tja, jag har sp1 och 2 på tre datorer utan några problem, annat än brukarrelaterat. (PEBKAC)

Det är just det som är lite av problemet - det är ett lotteri om man får problem eller inte. Brukar därför använda "if it ain't broke - don't fix it"-stilen. Största säkerhetshålet i windows torde vara IE, och den använder jag ändå inte.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Jag har SP2 installerat, det enda jag behövde uppdatera (än så länge i alla fall) är Nero. Det fanns en patch att ladda hem gratis, så det var inga problem heller.
I övrigt har det fungerat felfritt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En Nya FrÅga Igen

NI som har tagit hem denna från win update Borttagningsverktyg för maskarna Mydoom, Zindos och Doomjuice (KB836528) fixar den det själv eller ska man hitta denna uppdatering & ta bort maskarna själv

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Skalman skrev:
Det är just det som är lite av problemet - det är ett lotteri om man får problem eller inte. Brukar därför använda "if it ain't broke - don't fix it"-stilen. Största säkerhetshålet i windows torde vara IE, och den använder jag ändå inte.

Min fråga är, hur fick du bort IE ifrån datorn?

Mitt råd är att installera SP2. Vi kör det på flera tusen datorer och otroligt lite problem. Inga problem relaterade med dagens program. Dom problem jag kan tänka mig uppstår är 2, först när man kör ett program med internet åtkomst. Det är dock ett problem med inställningar som går att lösa. Det andra problemet är relaterat till fildelningsprogram typ kazzzaazaa whatever, å sån skit kör man inte ändå.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Min fråga är, hur fick du bort IE ifrån datorn?

Jag har inte tagit bort det, bara slutat använda det.

Domifuling skrev:
Mitt råd är att installera SP2. Vi kör det på flera tusen datorer och otroligt lite problem. Inga problem relaterade med dagens program. Dom problem jag kan tänka mig uppstår är 2, först när man kör ett program med internet åtkomst. Det är dock ett problem med inställningar som går att lösa. Det andra problemet är relaterat till fildelningsprogram typ kazzzaazaa whatever, å sån skit kör man inte ändå.

Hmm...undrar just varför IBM (tror jag det var) i USA avråddes från att installera sp2 på deras datorer för att undvika kompatibilitetsproblem med befintliga program? Som sagt...en brandvägg+antivirus+annan browser än IE räcker alldeles utmärkt för att täppa igen säkerhetshålen som MS skapar, inklusive hijackers och popup-fönster (Mozilla Firefox hijackas inte, och har inbyggd popupstoppare) Så länge det funkar ser jag ingen anledningen att uppdatera.
Angående kompatibilitet så har ju MS själv sagt att det kan finnas "issues" med många av deras egna program - inklusive office2003!

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Skalman skrev:
Jag har inte tagit bort det, bara slutat använda det.

Hmm...undrar just varför IBM (tror jag det var) i USA avråddes från att installera sp2 på deras datorer för att undvika kompatibilitetsproblem med befintliga program?

Har du någon källa till det här?

Som sagt...en brandvägg+antivirus+annan browser än IE räcker alldeles utmärkt för att täppa igen säkerhetshålen som MS skapar, inklusive hijackers och popup-fönster (Mozilla Firefox hijackas inte, och har inbyggd popupstoppare) Så länge det funkar ser jag ingen anledningen att uppdatera.
Angående kompatibilitet så har ju MS själv sagt att det kan finnas "issues" med många av deras egna program - inklusive office2003!

Antar att ska man dra det till sin spets så innebär alla patchar en potential att program slutar fungera. Ett stort dilemma är just att folk utvecklar en hel del program genom att utnyttja "buggar" å "hål". Dessa slutar självklart fungera. Dock är detta inte en orsak till att man inte ska täppa till hålen. Att inte förbättra säkerhet pga att program kan sluta fungera låter vagt i mina öron. För övrigt så har ju uppdaterad IE också inbyggd popupstopper.

Jag kan bara snacka av egna erfarenheter, uppgradera.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Har du någon källa till det här?

Ja (såklart). Ska se om jag hittar tråden med länken, var ett par veckor sedan på ett amerikanskt forum som jag hänger på. Tror t.o.m. det var MS själva som rekommenderat att vänta med uppgraderingarna, samt stänga av winupdate för att förhindra automatisk uppdatering.

Domifuling skrev:
Antar att ska man dra det till sin spets så innebär alla patchar en potential att program slutar fungera. Ett stort dilemma är just att folk utvecklar en hel del program genom att utnyttja "buggar" å "hål". Dessa slutar självklart fungera. Dock är detta inte en orsak till att man inte ska täppa till hålen. Att inte förbättra säkerhet pga att program kan sluta fungera låter vagt i mina öron. För övrigt så har ju uppdaterad IE också inbyggd popupstopper.

Jag kan bara snacka av egna erfarenheter, uppgradera.

Rätt intressant att höra teorin att MS's utvecklare använder windows-hålen i deras utveckling av program och spel. Har DU någon källa till det påståendet? Varför frågar inte MS-programmerare 1 på avdelningen "program" MS-programmerare 2 på avdelningen "windows" om problem? Saknar de kommunikation?
IE har popupstopper, nu ja. Men det läcker fortfarande som ett såll. Om inte annat kan du ju leta upp x antal trådar här med folk som får hijackade browsers, oönskade hotbars, ändrade startsidor etc. Problem som är typiska för IE.

"If it ain't broke, don't fix it" är mitt råd. Skyll inte på mig när något inte funkar länge bara :D

Edit, referens: Sysopen postade det här:
"there are issues that are even aknowledged by Microsoft with SP2 and Pervasive and btrieve issues as well. Exact software has requested that all users of thier software do not install SP2 as it will render thier client applications useless.

I am audited once a year and assure you my licensing is up to date and I downloaded SP2 straight from MS as well.

IBM asked for employees not to update as well"

http://www.computerworld.com/softwaretopics/os/story/0,10801,95130,00.html

Btrieve är en databasmotor som används i bl.a. ekonomisystemet Pyramid.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...