Sp1 eller Mille ?

Jerry_

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
Sp1
NIce.. Jag har endel erfarenhet av Mille.. Farsan har en 01 brukar ta den när han parkerar den framför TRX:n.. Det är gött ös i den, första g jag körde den så gick det nog att se leendet genom hjälmen på kilometers avstånd ..Hehe..

Men sp1:an har jag aldrig kört

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Jag hade tillfälle att köra några mil på båda för ett tag sedan, till att börja med kändes båda lite "alien" för mig som annars åker tvåtaktare.
Båda hojarna kändes kanon, men väldigt olika. Millen kändes stor, stadig, snäll, lättkörd och rejäl, inga konstigheter. När jag sedan hoppade direkt till SP1:an kändes den mycket mindre, lite 250-aktig, i och för sig ingen nackdel.
Mer kroppsvikt på handlederna, jag är ganska kort i rocken (172cm). hårdare sadel och allmänt mer rejsig, det kändes som att den kunde behövt en styrdämpare för den var lite nervös i framändan (ägaren monterade styrdämpare kort efter detta och jag har inte provkört den sedan dess).
Utöver dessa skillnader kändes faktiskt Aprilians motor som om den hade 200cc mer än hondan, stor skillnad i vridet på låg och mellanregistret, Hondan tog sig dock fint på högre varvtal, den hade också mycket bättre klipp i bromsarna än Millen.
Skall man ha en "allroundhoj" hade jag lätt valt Millen, möjligen skulle jag valt hondan som banhoj och för att den är så attans läcker, men mina handleder hade nog inte pallat att åka några längre sträckor på den, och jag gissar att det blir värre för längre förare.

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Hondan äger ändå ljudet! Glömde att säga det :tummenupp en SP1, SP2, VTR är en välljudsspridare :Bugar

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Da min Aprilia-akande kompis fortfarande hade korkort (och hoj) brukade vi byta hojjar flitigt. Nu blir det alltsa inte en jamforelse mellan Hondan och Millen, utan mellan en Mille R och SPS (med extra dressing). Hoppas det ar till hjalp i alla fall.

Millen ar verkligen "confidence inspiring" som ingen annan hoj jag kort efter bara en kort tid i sadeln. Klyschan att man kanner sig som ett med hojen stammer bra pa Millen - hojen utstralar en fantasktisk harmoni vilket ocksa gor den snabb. Tror nyckeln ligger i att cykeln har en mkt bra grundbalans och att styrningen ar sa neutral. Duccen kravde betydligt mer invanjining och ar lite mer orolig i sin uppenbarelse (jaja allt ar relativt). Dessutom ar Millen mkt bekvamare Duccen da korstallningen inte ar lika tokaggresiv (vilket ju dock ar bra vid vissa tillfallen...). Ska du anvanda hojjen pa bana ar jag overtygad om att Millen ar ett battre kop jamfort med Hondan da du inte behover gora nagra modifikationer, vilket jag tror kravs pa Hondan for att na samma upplevelse.

Millens enda svaga punkter ar att motorn saknar lite knuff pa toppen och att ljudet ar lite traktorlikt i mina oron. Som TomTom papekade tidigare vinner Honda ljudmatchen latt.

Sammanfattningsvis kan man saga att Millen ar ett riktigt bra paket dar atminstone R-modellen erbjuder en masssa godis till rimliga pengar. Det ar bara att kopa!

/U

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag hade köpt spettan för motorn och ljudet, millen känns för "färdig", jag gillar att modda och greja, hela tiden förbättra och göra mer personlig. man ska ju göra nåt på vintern också. åsså gillar jag underskattade hojar som min egen som har rejäl potential men som de flesta inte bryr sig om att ta fram.

Har dock aldrig kört en spetta (känns lite fakirmässig att sitta på faktiskt jämfört med gamla millen), millar har jag kört Kaz gamla R och Prang-hojen som stod på Ava.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
J-Bone skrev:
Jag hade köpt spettan för motorn och ljudet, millen känns för "färdig", jag gillar att modda och greja, hela tiden förbättra och göra mer personlig. man ska ju göra nåt på vintern också. åsså gillar jag underskattade hojar som min egen som har rejäl potential men som de flesta inte bryr sig om att ta fram.

Har dock aldrig kört en spetta (känns lite fakirmässig att sitta på faktiskt jämfört med gamla millen), millar har jag kört Kaz gamla R och Prang-hojen som stod på Ava.

heh.. du om nån vet väl att det finns en massa att göra även på en Mille R.
Man kan inte direkt påstå att min gamla millan va "färdig"! :banana

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
TomTom skrev:
Hondan äger ändå ljudet! Glömde att säga det :tummenupp en SP1, SP2, VTR är en välljudsspridare :Bugar

Smaken är som baken delad med det e stor skilnad på ljud o ljud från millen 2-2 helsystem 2-1 och olika märken så jag kan tyvär ej säga att sp1 har bästa ljudet eftersom jag ej tycker det...synd att det inte finns helsystem av den ljuddämparen jag vill ha :/, men ljudet som jag får genom mitt slip-on får :tuttar och många andra personer att komma fram och fråga vad det är för någon hoj m.m. :yoparty :yoparty :yoparty en sak som är säker det kommer fler fram till en som har en mille med rätt hel/slip-on system på än en som kör en sp1/2

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Så här låter min på Kinnekullerakan. Eftersom 106dB-system inte var tillåtna av arrangören så höll jag igen. Här dras det ut lite på 3an osso slås det av och short shiftas där eventuella arrangörer står o lyssnar vid flaggposten. Jag tycker det låter fint som fan. Eller?

Layer-3 (210kb)

rsvr_tigs.mp3

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag stod med samma alternativ när jag köpte hoj i våras....

Jag körde iofs bara spettan i två timmar... dagen efter satte jag mig på en mille...

Jag köpte Millen.... tyckte det var en helt annan hoj...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln