Fick ny bakre hjulaxelmutter till 125an idag, har inte kört hojen sedan 3/5 i år, dagen då jag vurpade. Efter allt meck med verkstan och försäkring så visar det sig att reparationen inte kommer att kosta över 6k vilket är självrisken. Då tar jag hem hojen och lossar på gaffelbenen var för sig, allt blir lite rakare, jag menar vafan, undre styrkronan har fått sig en smäll, so what!?
Kör 1 mil, sen hoppar kedjan. Just det tänker jag, jag måste ju byta drivpaket. Påväg från platsen där kedjan hoppade hoppar den 2 gånger till, dvs. hojen är okörbar. Ställer undan hojen och beställer nytt drivpaket örver nätet. Först ska det skickas från Korea till Holland och sen från Holland till mig.
Tänker att jag borde ta av bakhjul och så direkt så går allt fortare när jag har grejerna. Bakhjulsmuttern sitter fast, riktigt hårt, det slutar med att den blir rundad och att vi spräcker den för att få av den. Hjulet är av, drivpaketet kommer allt sätts ihop, men just det, jag behöver ju en ny mutter. Tar med mig axeln till alla järnaffärer i stan men ingen har en mutter i fingängad m16(eller m15), fingängat slutar tydligen vid m10 i deras sortiment.
Visst, beställer orginalmutter på fredagen, ska komma in på måndagen, äntligen ska jag få köra hoj. Men inte. Muttern dröjer tills veckan därpå, då beställer jag en orginalmutter från ett annat ställe som lovar att ha den inne på torsdag eller fredag(idag). Ringer på torsdag, nej den kommer imorgon.
Vi åkte dit idag, den hade kommit in, tycker att den ser lite liten ut men vafan, det ska ju vara rätt. Betalar 31:-, större delen av mina sista pengar, nu har jag 25 kronor att leva på tills studiebidraget kommer, och det är väl någon månad kvar. Glad i hågen går jag ut, eftersom MR.duDe har sin hoj utanför(han körde mig dit) så provar jag muttern på det som sticker ut av hans hjulaxel, nä, detta funkar ju inte, den är för liten.
Går in i butiken igen och säger att den inte passar och att jag vill lämna tillbaka den, då säger han att han inte har användning för den muttern och att det var den jag ville ha så den får jag allt behålla. Kollar hur lång tid det tar att få in den "riktiga" muttern och den är slut på jofrabs lager så det kommer att ta 1-2 veckor.
Jippie! 3 månader utan hoj! Och nu står termometern på 27 grader
MR.duDe frågade om vi skulle samla ihop lite polare och åka och bada för att göra det bästa av vädret. Men jag har inte lust att göra någonting just nu, jag vill ju köra hoj...
Sitter ensam i min källare och äter chips och dricker päroncider, fifan vad tragiskt. Detta lockar ju mig till olovlig körning med oförsäkrad avställd tung motorcykel, och jag vet att det är dumt, men jag vet inte om jag klarar av suget längre.........