Spamtråd M+S

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Man ska minsann inte klaga...

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.320556-svensk-kyla-inget-mot-mongoliets

Svensk kyla inget mot Mongoliets

Myndigheterna i Mongoliet har förklarat över hälften av landet som katastrofområde på grund av det tuffa vädret.
Relaterat

Runt 2,5 miljoner kreatur ur boskapshjordarna hade dött till och med i måndags, uppgav regeringens kriskommission efter veckor av ihärdigt snöfall och temperaturer under minus 50 grader Celsius.

Staten uppskattar att ytterligare tre miljoner djur kommer att dö innan det kalla vädret upphör i juni. De totala ekonomiska förlusterna uppskattas hittills till 62 miljoner dollar (cirka 450 miljoner kronor) enligt FN:s mat- och jordbruksorgan FAO.

Insnöat bete

Närmare två tredjedelar av landet i Asiens inland är begravt under 20 till 40 centimeter snö vilket gör betet omöjligt för landets nöt-, jak-, get-, får-, häst- och kamelhjordar.

– Boskap är grundbulten i många mongolers existens och många människor har förlorat sin hela inkomst och mattillgång, sade Akbar Usmani, FN-organet UNDP:s representant i Mongoliet.

UNDP tillkännagav på torsdagen en plan för att ersätta 60 000 herdar för att de ska begrava kadavren efter sin döda boskap för att förhindra sjukdomsspridning innan vårens töväder sätter igång.

De 2,7 miljoner mongolerna, som bor på en yta tre gånger så stor som Sverige, är väl förtrogna med tufft väder, så pass att de även har ett eget ord för det, ”dzud” – en extremt kall vinter efter en torr sommar.

Behöver bistånd

En tredjedel av befolkningen är nomader och beroende av boskapsskötsel. Mongoliet har avsatt motsvarande 2,6 miljoner dollar (motsvarande 19 miljoner kronor) till dzud-drabbade områden men enligt FN behövs ytterligare 6 miljoner dollar (motsvarande 43 miljoner kronor).

Kriskommissionen varnar för att snömängden också kan innebära rejäla vårfloder.

Den svåra vintern 2001 fick många nomadfamiljer att överge livsstilen och flytta till städerna.

TT/AFP

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Hav förtröstan, det ska ju bli fyra plus och regn i helgen. Ska väl ta död på lite snö allafall. Sen kommer väl göteborg förvandlas till en hockyrink igen av minusgraderana som kommer därefter..

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jävlar så jag har skottat snö. :Valk

Men bilen är lössläppt och jag ska slänga fälgarna på lack imöra. Fredag på det. Fiffan så gött.

:eek:rupregnhosmig

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är en görbra vinter att träna längdskidor, men om snön bara stannar fram tills Vasaloppet så är jag nog ganska nöjd sen. :)

10 dagar kvar idag. Känner redan nu hur jobbigt det kommer att bli. :gnissla

Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jag är sugen vart kan man göra det där ?

Tänkte mig mot Parken till uppifrån toppen, men nu är det lite för blött för att vara skoj tror jag... Typiskt att nu när det till slut börjar regna så blir man lite besviken... Får bli en stoooor whiskey...

Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Det är en görbra vinter att träna längdskidor, men om snön bara stannar fram tills Vasaloppet så är jag nog ganska nöjd sen. :)

10 dagar kvar idag. Känner redan nu hur jobbigt det kommer att bli. :gnissla

Äh, det fixar du lätt :tummenupp

FrÄÄÄÄÄÄÄÄda, frrrrrrrrräda, FRÄÄÄÄÄDDDDDDAAAA!!!!!! :banana

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR

Visst.

tgif.jpg