Spamtråd M+S

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Naj för fan! Olja är bara för mesar, tjöör utan vet ja!

Jag läste på zatzy att man kunde köra med torrsump. Måste man få bort all olja då, eller gör det nått om det finns några droppar kvar i motorn?

Kan jag göra det själv, eller ska jag åka till en verkstad och be dem att tömma motorn på olja? :va
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag läste på zatzy att man kunde köra med torrsump. Måste man få bort all olja då, eller gör det nått om det finns några droppar kvar i motorn?

Kan jag göra det själv, eller ska jag åka till en verkstad och be dem att tömma motorn på olja? :va

Vanlig Yes diskmedel fungerar utmärkt till det du vill uppnå. Tensider i medlet löser snabbt och fint upp all ev olja som finns i motorn.
Det blir 795:- inkl moms (konsultavgift för rådgivning, billigare än Verkstad,*lååvar*)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vanlig Yes diskmedel fungerar utmärkt till det du vill uppnå. Tensider i medlet löser snabbt och fint upp all ev olja som finns i motorn.
Det blir 795:- inkl moms (konsultavgift för rådgivning, billigare än Verkstad,*lååvar*)

Jag tror jag gjorde nått fel nu :(

Såg efteråt att det var Grumme diskmedel jag hällde i. Nu låter motorn konstigt!! Det är fullt av skum och bubblor under oljelocket, och jag tror att det som låter är ljudet från bubblorna som går sönder och ljudet ekar inne i motorn...:(

Måste det vara Yes diskmedel, eller skulle jag ha tömt ur oljan ur motorn först? :va

Jag behöver verkligen hjälp nu....bilen med! :död
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag tror jag gjorde nått fel nu :(

Såg efteråt att det var Grumme diskmedel jag hällde i. Nu låter motorn konstigt!! Det är fullt av skum och bubblor under oljelocket, och jag tror att det som låter är ljudet från bubblorna som går sönder och ljudet ekar inne i motorn...:(

Måste det vara Yes diskmedel, eller skulle jag ha tömt ur oljan ur motorn först? :va

Jag behöver verkligen hjälp nu....bilen med! :död

Räddas vad som räddas kan! Ta en vaskrensare och sen är det bara att börja jobba med att suga upp Grumme diskmedlet och hålla tummarna för att du inte allvarligt skadat motorn. Sen använder du Yes. YES. Lättare skador i motorn kan självläka OM du bara lyckas med att använda YES istället för Grumme.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag tror jag gjorde nått fel nu :(

Såg efteråt att det var Grumme diskmedel jag hällde i. Nu låter motorn konstigt!! Det är fullt av skum och bubblor under oljelocket, och jag tror att det som låter är ljudet från bubblorna som går sönder och ljudet ekar inne i motorn...:(

Måste det vara Yes diskmedel, eller skulle jag ha tömt ur oljan ur motorn först? :va

Jag behöver verkligen hjälp nu....bilen med! :död

Jag behöver också hjälp, min torrkoppling på hojen blev våt när jag tvättade hojen. Måste jag byta hela kopplingen nu då?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag behöver också hjälp, min torrkoppling på hojen blev våt när jag tvättade hojen. Måste jag byta hela kopplingen nu då?

Behöver inte bytas något. Släng i lite saneringsmedel bara och låt det verka i 15min. Sen kör du som vanligt. Möjligt att det kommer låta och rassla en jävla massa men det är helt normalt på Ducce, bara att köra vidare.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Räddas vad som räddas kan! Ta en vaskrensare och sen är det bara att börja jobba med att suga upp Grumme diskmedlet och hålla tummarna för att du inte allvarligt skadat motorn. Sen använder du Yes. YES. Lättare skador i motorn kan självläka OM du bara lyckas med att använda YES istället för Grumme.

Det är ju en Volvo, så om jag häller i 2st stora flaskor Yes borde inte det neutralisera Grummes skitdiskmedel? :va

Fan, jag orkar inte med sånt här...igen!
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Räddas vad som räddas kan! Ta en vaskrensare och sen är det bara att börja jobba med att suga upp Grumme diskmedlet och hålla tummarna för att du inte allvarligt skadat motorn. Sen använder du Yes. YES. Lättare skador i motorn kan självläka OM du bara lyckas med att använda YES istället för Grumme.

Det är ju en Volvo, så om jag häller i 2st stora flaskor Yes borde inte det neutralisera Grummes skitdiskmedel? :va

Fan, jag orkar inte med sånt här...igen!

En volvo? Då löser du grummeproblemet enklast med att späda grumme-såpan med 2delar vatten och två delar sand.
Det gör susen, och rensar effektivt bort eventuella GRUMME-avlagringar från vevhuset.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Det är ju en Volvo, så om jag häller i 2st stora flaskor Yes borde inte det neutralisera Grummes skitdiskmedel? :va

Fan, jag orkar inte med sånt här...igen!

Det är helt från motor till motor.
Det beror på, om någon flötig bonnraggare droppat brylkräm i motorn innan den sattes ihop. Det tillsammans med Grumme är allvarligt. Isf får man ta isär motorn och blästra vevaxel, vevlager, ventilsätena, insidan cylindern m.m.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
En volvo? Då löser du grummeproblemet enklast med att späda grumme-såpan med 2delar vatten och två delar sand.
Det gör susen, och rensar effektivt bort eventuella GRUMME-avlagringar från vevhuset.

Sand har jag haft i motorn sen den var ny, så det borde finnas kvar. Ska jag hälla i lite extra kanske? :va
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Testa med flis som det slänger ut vintertid. Det är grovt, bra och lätt att få tag på i mängder.
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Sand har jag haft i motorn sen den var ny, så det borde finnas kvar. Ska jag hälla i lite extra kanske? :va

Isf tycker jag du ska prova kattsand, det sväller upp vid vätskeabsorbtion och tätar i bästa fall de hål som kan uppstå om din gamla sand sliter ut godset i blocket.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top