Spara digitala bilder för barnbarnen?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Finns det nåt bra sätt att spara sina digitala bilder på?

Cd-skivor håller ju bara nåra år. Hårddiskar kör man ju sönder bara dom får vila nån månad.

Är diabilder det bästa?

går det att behålla färgen i 40 år?

Tjenis!
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Mark skrev:
Finns det nåt bra sätt att spara sina digitala bilder på?

Cd-skivor håller ju bara nåra år. Hårddiskar kör man ju sönder bara dom får vila nån månad.

Är diabilder det bästa?

går det att behålla färgen i 40 år?

Tjenis!


En CD eller DVD håller väl i bra många år om den förvaras mörkt?

du kan ju köpa ut korten, på vanligt vis, så dom blir som för nåra år sen, ja du fattar nog va ja menar..
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Fluxir skrev:
En CD eller DVD håller väl i bra många år om den förvaras mörkt?

du kan ju köpa ut korten, på vanligt vis, så dom blir som för nåra år sen, ja du fattar nog va ja menar..

Är det mörkret som saknas kanske?
Såg precis att nåra av mina gamla skivor som legat i bilen "flagnar". Dom skivorna går inte alls bra att spela längre.

Framkalla o trycka fast på papper som förr i tiden?

Jo, men hur bra håller färgerna på dom? Digitalt är ju kanon, för då mattas inte färgerna ut...
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Mark skrev:
Finns det nåt bra sätt att spara sina digitala bilder på?

Cd-skivor håller ju bara nåra år. Hårddiskar kör man ju sönder bara dom får vila nån månad.

Är diabilder det bästa?

går det att behålla färgen i 40 år?

Tjenis!

Om du bränner en ny dvd vart 5:e år då? :va
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Jag kör följande:

Först sorterar jag bilderna, vanligtvis efter datum - i speciella fall efter händelse.
Sedans bränns två CD-skivor. En kopia hemma, och en i bankfack. Då förvaras en svalt och skönt.

Jag kommer dock uppdatera systemet, och göra om alla skivor till DVD istället.

...och sen, när uppföljaren till DVD kommer, då görs de om på nytt.. osv.


Lycka till!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Thundercat skrev:
Om du bränner en ny dvd vart 5:e år då? :va
Jo, så kan man ju göra. Men det innebär att du får göra om proceduren tolv gånger på sextio år. Visst går det. Men man lär ju glömma bort det nångång. Fast, om tio år kanske man kan spara dom ute i rymden eller nåt sånt... :va
 

Coola Ola

Guest
Köp kvalitétsmedia och inget no-name skit. Har haft några CD-R skivor som flagnat för mig, alla har varit no-name skivor. Om du köper skivor från seriösa märken som t.ex. Verbatim så kommer de hålla betydligt bättre. Inte för evigt givetvis men du får iaf ett par år extra.
 

hojägare

Why ride bikers, when you can ride bikes
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
ducati 999
Om vi pratar om arkivbeständighet "i all evighet" så är det nog bara gammal hederlig analog teknik som gäller.. Med tanke på teknikutvecklingen så används nog inte CD när vi blir gamla.. Men det är ju alltid värt ett försök :tummenupp
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Som de andra säger, investera i dyra skivor. Vet att vissa kodakskivor förr utlovade 100 år av hållbarhet.
Men sen har jag noname skivor från -98 som knappt är läsbara längre.

Forska lite i ämnet, ring någon tillverkare och hör med dem vad de lovar.
Och bränn ut dubbla kopior, ifall att något skulle hända en skiva.

Dessutom så lär inte lasermedia säkert finnas kvar i 50-100 år, inte iaf CD och DVD. Så du, eller dina barn kommer få kopiera över innehållet till någon annan form i framtiden.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och 5 år är att ta i. Hur länge har eran skivsamling hållt? För tio år sedan fanns det väl hyffsat med cd-skivor och de håller ju fortfarande utan problem. Bränn 2-3 stycken sådana, lite dvd's och sen allting på en hårddisk i ett bankfack. Utan problem så kan du få fram informationen även om 30 år på en gammal hårddisk, men det kostar säkert en slant då med.
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Bränn dem på CD eller DVD, se till att hålla kvar i förpackningen och släng inte framsidan.
De ligger mörkt och slipper utsättas för värme från solen i bilen eller flagna på grund av ljuset och att de blir torra.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dee_cati skrev:
Och 5 år är att ta i. Hur länge har eran skivsamling hållt? För tio år sedan fanns det väl hyffsat med cd-skivor och de håller ju fortfarande utan problem. Bränn 2-3 stycken sådana, lite dvd's och sen allting på en hårddisk i ett bankfack. Utan problem så kan du få fram informationen även om 30 år på en gammal hårddisk, men det kostar säkert en slant då med.

Är det inte lite skilldnad på en pressad jämte en brännd skiva?

Jag har fått för mig att en pressad skiva, som de man köper som orginalmusik, har bättre hållbarhet.

Någon som kan verifiera det?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Kompisens grannes hus brann ner igår. Allt försvann alla foton ALLT..

Försäkringsmannen sa att negativen och bilder rekommenderas att ligga i ett bankfack.


Nu var de inte svar på frågan men att tänka på iaf..
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
blacktriple skrev:
Är det inte lite skilldnad på en pressad jämte en brännd skiva?

Jag har fått för mig att en pressad skiva, som de man köper som orginalmusik, har bättre hållbarhet.

Någon som kan verifiera det?

Nu vet jag inte hur man massproducerar musik-cds och liknande (borde vara nån sorts bränning det med?) men jag ser inte varför det skulle vara sämre kvalitet på den bästa cdr-skivan jämte en musik-cd. Men jag har inga belägg för det hela, det kan vara som du säger. Ingen cdr har någonsin pajjat för mig när jag har hanterat den varsamt.
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Lagra bilder på någon server med bandbackup? gärna så du kan ta fram dem via internet!

Kostar kanske, men smidigt som få!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dee_cati skrev:
Nu vet jag inte hur man massproducerar musik-cds och liknande (borde vara nån sorts bränning det med?) men jag ser inte varför det skulle vara sämre kvalitet på den bästa cdr-skivan jämte en musik-cd. Men jag har inga belägg för det hela, det kan vara som du säger. Ingen cdr har någonsin pajjat för mig när jag har hanterat den varsamt.

Massproducerade skivor trycks som någon tidigare sa. En mall görs (tydligen svindyr för vanliga dödliga) och sedan så trycks skivorna från den. Hur det går till mer i detalj så rekomenderar jag google. DVD funkar på samma sätt.

Bankfack, hur mycket kostar sånt? Kan kanske va en idé...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top