Specialtillverkade delar, tips om var man kan vända sig

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Harley Davidson Sportster S 2022
Hej,
Jag vet inte om detta är rätt del av forumet att ställa denna fråga i så tillrättavisa mig gärna om jag är på fel ställe.

Jag vill gärna kunna ha hunden på motorcykeln men hittar inga baggage racks till min hoj så jag kan montera en väska för henne. Därför undrar jag om någon vet var man kan vända sig för att kunna typ få specialtillverkade fästen eller monteringslösning för min hoj? Någon som vet någon motorcykelverkstad som tillverkar, svetsar osv specialanpassade lösningar?

Tack på förhand!

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Lättare med en hund-tankväska, om inte hunden är för stor?
Hunden är för stor för det tyvärr. 9 kilos tax. Har även svårt att hitta någon som passar henne då hon är rätt lång? Så tips om väska mottages gärna också.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En svetsare eller mekanisk verkstad kan nog punkta ihop det du behöver, det behöver du ju inte gå till en specifik hojfirma för. Det kluriga är ju designen och lämpliga fästpunkter på hojen.

Sen skulle jag nog inte våga köra med en hund i en väska bakom mig på hojen, du har ju inte en sportmössa att hålla koll på henne. Och hundars öron är känsliga, det ska man ju också ta med i kalkylen på en hoj med hygglig twin.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej,
Jag vet inte om detta är rätt del av forumet att ställa denna fråga i så tillrättavisa mig gärna om jag är på fel ställe.

Jag vill gärna kunna ha hunden på motorcykeln men hittar inga baggage racks till min hoj så jag kan montera en väska för henne. Därför undrar jag om någon vet var man kan vända sig för att kunna typ få specialtillverkade fästen eller monteringslösning för min hoj? Någon som vet någon motorcykelverkstad som tillverkar, svetsar osv specialanpassade lösningar?

Tack på förhand!
Flera mindre verkstäder fixar sådant om de inte har fullt ut med jobb, bara att leta. Grejen är att du inte bara kan be dem fixa fästena - är de enkla så kan du klara dig med att skissa upp dem, är de komplicerade - dvs skall träs över bakskärmen o fästas i skruvhål, runt ett rör eller dylikt så måste du fixa en tydlig, måttsatt ritning. Alternativet är att lämna hojen där, men med tanke på hur verkstäder prioriterar "småjobb" så är risken stor att hojen blir kvar fram till julafton.
Googla på ex. "sportster luggage rack for solo seat" så har du en massa bilder, antingen kan man köpa något färdigt och svetsa fästen för en hundlåda/bur i det eller så har du flyt och får tag på något där buren/lådan passar direkt

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Hunden är för stor för det tyvärr. 9 kilos tax. Har även svårt att hitta någon som passar henne då hon är rätt lång? Så tips om väska mottages gärna också.
Oftast sitter hundar när de åker hoj, så längden är kanske inte avgörande - mera "golvytan" och "sarghöjden"

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tank väska ska väl funka bra.. Finns i olika storlekar..

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Fast nio kilo Tax? Inte lika säker längre. Går de att rulla ihop?
Hahah ja hon ligger ju ofta och sover som en donut så det är klart att jag kan rulla ihop henne och stuva ner henne i en stor tankväska, men det känns kanske inte speciellt snällt ?

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
En svetsare eller mekanisk verkstad kan nog punkta ihop det du behöver, det behöver du ju inte gå till en specifik hojfirma för. Det kluriga är ju designen och lämpliga fästpunkter på hojen.

Sen skulle jag nog inte våga köra med en hund i en väska bakom mig på hojen, du har ju inte en sportmössa att hålla koll på henne. Och hundars öron är känsliga, det ska man ju också ta med i kalkylen på en hoj med hygglig twin.
Jag tror inte det är några problem att ha hunden bakom sig bara man vet att fästena är väl tilltagna och pålitliga. Sedan har väl iallafall jag tänkt att köra en väska som är gjort för ändamålet med möjlighet att sätta fast henne innuti så att hon inte kan hoppa ur med stängbar "lucka" så hon kan sticka ut huvudet om hon vill och tänkte isåfall självfallet köra med hörselskydd och glasögon på henne inne i stan och stänga så hon inte kan titta ut om det går snabbare. Sen så får man ju ta det långsamt och vänja in henne, samt kolla ofta, så hon inte drar av sig hörselskydden osv.

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Oftast sitter hundar när de åker hoj, så längden är kanske inte avgörande - mera "golvytan" och "sarghöjden"
Sant, men det känns viktigt att hon iallafall har möjligheten att lägga sig ner om man ska kunna köra längre än 15 min. Så hon inte behöver sitta upp i en timme eller mer.

Men det kanske räcker att hon kan ligga ner om än lite ihopkrupet, då hon väldigt sällan ligger raklång även om platsen finns?‍♂️

Mekstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
Flera mindre verkstäder fixar sådant om de inte har fullt ut med jobb, bara att leta. Grejen är att du inte bara kan be dem fixa fästena - är de enkla så kan du klara dig med att skissa upp dem, är de komplicerade - dvs skall träs över bakskärmen o fästas i skruvhål, runt ett rör eller dylikt så måste du fixa en tydlig, måttsatt ritning. Alternativet är att lämna hojen där, men med tanke på hur verkstäder prioriterar "småjobb" så är risken stor att hojen blir kvar fram till julafton.
Googla på ex. "sportster luggage rack for solo seat" så har du en massa bilder, antingen kan man köpa något färdigt och svetsa fästen för en hundlåda/bur i det eller så har du flyt och får tag på något där buren/lådan passar direkt
Jag har googlat en hel del och jag lyckas bara hitta ett luggage rack till sportster s, är ju helt ny modell from 2021 så det finns inte jättemycket tillbehör och custom delar att tillgå ännu. Det jag hittade skulle klara max 5 kilo så med tanke på att jycken vägen 9 kg och sen vikten av väskan etc så blir det alldeles för klent.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Här har du lite mått som Jordbruksverket föreskriver för transport av hund i bil, hittade inget för motorcykel...

"Minsta mått​

När en hund åker bil ska hunden kunna stå och ligga på ett bekvämt sätt.

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst det här utrymmet:

• Längd: hundens längd gånger 1,10. Du mäter hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning.
  • Bredd: hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning."

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Det här är inte vad du frågar efter men jag funderar själv på att göra ett fäste för en topbox i stället för passagerarsadel utan att borra eller svetsa i ramen. Kanske går det att fästa med rörklammer om de är stabila nog. Lite inspiration för hur du kan få fast den.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Var inne o tittade på modellen nyss - säga vad man vill, men du valde en jobbig hoj att sätta hundlåda på....... Nightster hade varit enkelt. Skulle tro att du har en bakram under sadeln? Finns det några fästpunkter i den ramen? Om det finns så bygger man från de fästena - går vidare med rör eller kanske hellre fyrkantprofil bakåt (troligen får du lägga in en böj för att gå fri från sadelns bakkant) - binder ihop höger o vänster sida med samma profil och tillverkar en låda/bur för jycken som skruvas i fyrkantprofilerna (gängad hylsa eller svetsmutter). Fästen o ram måste vara j-ligt stabilt eftersom buren kommer hänga i fria luften - innebär att någon som kan svetsa "på riktigt" ska göra jobbet.
Något liknande detta om fästpunkterna finns (givetvis snyggare utförande - men principen borde gå att använda) - glöm inte hörselkåpor till jycken - ljuddämparna kommer mynna ut 10 cm från hundens öron, prova själv hur det låter........

Hundbursfäste.jpg

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...