Specialverktyg för WP-dämpare - renovera främre stötdämpare KTM 990

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Halloj och Kuckeliku på er alla garagemekare :tummenupp

Håller på att renovera främre White Power-dämparna på en KTM 990 SMt.
Ser jättebra ut allting, oljan helt ren, bussningarna ej slitna, till och med monteringsfett kvar vid tätningen och skrapringen... (!)

Eftersom allting är isär och jag köpt delar så byter jag allt.

Men, enligt rephandboken ska man använda ett specialverktyg

Ska?rmavbild 2018-03-31 kl. 07.33.55.png

Är det någon vänlig själ här som kan tala om ifall det är så att verktyget trycker ned aluminiumröret i centrum av 'cartridgen' HELA vägen ner, eller endast så att det är i JÄMNHÖJD med innerdelen (den utvändigt M14x1-gängade delen)?!

Och såklart, någon som har tips på hur jag på ett relativt enkelt sätt kan tillverka motsvarande verktyg (dvs. det ska ha samma funktion)?

Tackar

/H
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är inte det där bara för att dra upp kolvstången när du hänger på fjädern och distanser och även handtag för att pumpa när du luftar innan du mäter oljenivån?

Har ju inte pillat på någon WP men original r6 och öhlins har jag ju skruvat lite i och där är ju "handtaget" trevligt att ha men inte nödvändigt, brukade dra ett buntband runt gängan och dra upp stången med innan jag handlade verktyg.

Aluröret i mitten lär ju vara justerstången till comp eller retur (vilket som nu sitter i locket på din..) och den brukar jag ha ur när jag luftar.

Att tillverka ett sådant är väl bara att borra och gänga en lämplig rundstång.

Med reservation för att WP har någon annan mystisk funktion då. :)
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hej 'He rik'

Det är returen som justeras med stången (aluröret) uppifrån locket.
Från full soft (max moturs) till full hard (max medurs) rör sig justerenheten drygt 8 mm.

Du har rätt - det är ett ypperligt bra verktyg för att dra upp kolvstången och även för att pumpa (ur luft antar jag) efter att oljan fyllts i.
Buntband för att dra upp kolvstången? Well... det lär inte fungera på den här dämparen - det går OERHÖRT trögt att dra upp kolvstången... Och när den är i topp så KAN man dra lite till men den fjädrar då tillbaks direkt.

Det sägs i 'repair manual' att:
"The special tool must be used to prevent the adjusting tube from being raised, which would cause oil to enter into the piston rod."
Specialverktyget har alltså till syfte att förhindra justerstången (aluröret) att höjas, vilket orsakar att olja tränger in i kolvstången.

Slaget justerstången har när den sitter 'löst' i kolvstången är... ca. 8 mm. MEN, det är 5 mm ovanför den gängade delen på kolvstången och ca. 3 mm under gängade kanten.
Det är därför som jag funderar på om justerstången ska/måste tryckas ner helt i kolvstången eller om det 'räcker' med att den trycks ner så att den hamnar jäms med kanten.

Förfarandet är enligt följande:
Man börjar med att sänka ner kolvstången i underbenet och skruvar fast 'bottenskruven'. Skruven har hål i centrum och är av banjotyp, typ...
Sedan på med specialverktyget och fyll i oljan.
Dra kolvstången upp och ner för att lufta systemet.
Montera fjädern (den går alltså att trä över kolvstången, efter att ha tagit bort 'T:et' från specialverktyget).

Tillbaks med T:et och skruva av specialverktyget (nu fjädrar alltså justerstången tillbaka uppåt så att den hamnar 5 mm ovanför kanten på kolvstången).

Dra ner fjädern (enklare sagt än gjort!) och montera en 22 mm öppen blocknyckel på muttern ovanför kolvstången.

Nu tar man bort specialverktyget.

Montera 'locket'.
-

Att bara borra och gänga en rundstång låter såklart superenkelt, men betänk att gängan är M14x1.... Synnerligen ovanlig alltså.

/H
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det där ser ju ut att vara samma typ av oc gaffel som suttit på KTM sx/exc sedan Hedenhös och den går utmärkt att lufta utan några specialverktyg.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Ja, det går bra att 'lufta' stötdämparen utan specialverktyget, fast enklare att ha ett 'handtag' att dra och skjuta med :)

Det jag initialt undrar över är att repair manual (alltså verkstadshandboken) säger att justerstången i centrum av kolvstången Måste vara nedtryckt under luftningen, för annars kan det komma in olja där det inte ska vara olja. Därför var min fråga; hur långt ska justerstången vara nedtryckt? Räcker det med 5 mm så att den är jäms med kolvstångens övre kant eller ska den tryckas ned ytterligare 3 mm?

Tyvärr har jag inte kunskaper om hur allting i stötdämparen är uppbyggt och fungerar i detalj, så jag kan personligen inte avgöra om det Verkligen behövs eller om det egentligen faktiskt kvittar att trycka ner justerstången vid oljepåfyllning och luftning.

Hittade just nyss en video på U-tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=glG3gUjxjEU

I den säger 'Mr Slaven' att man ska vara försiktig så att olja inte hamnar i kolvstången, men inget om att justerstången måste vara nedtryckt... Hmm.

/H
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men lufta med locket då, sätt ihop gaffeln med olja utan fjäder och pumpa ett tiotal gånger, sen plockar du av locket, mäter nivån enligt instruktion (oftast med allt nedtryckt utan fjäder och distanser) och sätter i fjäder och ihop med den igen. :)

Att det går trögt låter knepigt, med comp/retur-ventilerna öppna så brukar det gå relativt lätt...
Tillräckligt lätt för att dra upp med ett buntband, är allt korrekt monterat?

Det sista du kan dra ut men som fjädrar tillbaka är topout-fjädern, brukar bara vara den som är jobbig om man inte har verktyget och ska ha på den fasta nyckeln när man lagt i fjädern på en öhlins men det går det med.
Jobbigare på en original på r6 då man måste komprimera fjädern för att få dit en hållare innan man kan sätta dit nyckeln och skruva ihop igen men det går där med, buntband är hållbara utav bara helvete! :D
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Just ja - SÅ kan man ju faktiskt göra.
På med locket och skruva in returratten i botten, och sedan fylla i olja och lufta.
Av med locket och mäta oljenivån.
Så får det bli.
Sticker iväg diRecKt och provar :banana

Ja den där top-outfjädern är en trög jäkel, när man endast har 2 händer...

Tack 'He rik' :tummenupp

/H
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Just ja - SÅ kan man ju faktiskt göra.
På med locket och skruva in returratten i botten, och sedan fylla i olja och lufta.
Av med locket och mäta oljenivån.
Så får det bli.
Sticker iväg diRecKt och provar :banana

Ja den där top-outfjädern är en trög jäkel, när man endast har 2 händer...

Tack 'He rik' :tummenupp

/H

Tror du oroar dig för mycket. Har haft isär flera WP-gafflar för bl.a. oljebyte utan att tänka på att returjusteringen ska pressas ned och har aldrig fått olja i kolvstången. Tvärtom är det inte ovanligt att returjusteringens nålventil kärvar fast på WP-gafflar då den inte skyddas av olja utan exponeras för luft/fukt.

8_E79_A1_C5-8846-4075-_B47_E-_CCD522_C8280_D.jpg



-redigerat- relevant läsning: http://www.dirtyadv.com/wp-fork-leg-tips-and-trix/
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'Coola Ola'

Mmm... förmodligen gör jag väl det.
Men du kanske vet hur det är: om det står skrivet i en repair manual att man ska göra på ett visst sätt så brukar det vara så. Fast förvirringsfaktorn från tillverkaren är kanske alltför stor... :tungan

Nåja, jag följde tipset/rådet från 'He rik' om att lufta med locket på och utan fjäder. Tror att det fungerar.

(Det svåraste är faktiskt att pressa ner fjädern för att få en 22 mm öppen blocknyckel på plats på muttern, ovanpå den svarta 'fjäderstyraren' i plast. Helt sjukt så trögt det går och så kort slag som man har att trycka ihop den på! Att jag som människa har e n d a s t 2 händer gör ju inte saken enklare.. :huvet)

Att kolvstången gick så obegripligt trögt vid förra försöket beror givetvis på att returjusteringen var 'fullt inskruvad'/i bottenläget, eftersom jag tryckte ned justerstången vid luftningen.

Passade även på att skruva isär den del som du Ola visar på bilden. Man måste verkligen vara försiktig med de där tunna shimsen vid kolven, och se till att alla hamnar på sin exakta plats, samt att man centrerar själva kolven på utsticket bredvid 17 mm muttern. Annars klämmer man shimsen...

Det finns ingen som helst rost på delarna i min WP-dämpare. Däremot själva returnålen var påverkad och såg ut som 'sandpapper' på ett ca 5 mm långt område ut mot spetsen. Jag bänkslipborstade försiktigt bort det 'sandiga'. I den andra dämparen var det inte lika mycket 'sandyta'.

Har monterat ihop allting igen och båda stötdämparna sitter på plats i styrkronan. Hoppas verkligen att det fungerar som det gjorde innan jag började meka med 'skräpet'... :tummenupp

Till saken hör ju att hojen har rullat 5460 mil, och jag trodde ju att det var hög tid att renovera stötdämparna. Så fel jag hade; samtliga slitdelar inkl. oljan var hur fina som helst och jag hade inte alls behövt byta någon av dem. Men, eftersom jag tagit isär allting och redan köpt nya delar så bytte jag allt.

Tack för råd och tips 'He rik', 'Busaberg' och 'Coola Ola' !!! :yoparty

/H
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top