Specialverktyg till framgaffel, FZ750 1985

metalmike

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Surahammar
Hoj
Kawasaki ER6-n, 2007
Enligt servicemanualen (Clymer) så behöver man ett specialverktyg för att montera ut "damper rod" (dämparstång?). Det används för att hålla emot när man lossar skruven i botten.
Verktyget ska ha Yamaha reservdelsnummer YM-01300-1 men det verkar inte gå att få tag på längre.
Efter lite googlande så har jag hittat diverse förslag på hur man ska göra: mosa in ett kvastskaft för att hålla emot, muttermaskin, lossa på skruven medans gaffeln är monterad m.m.
De förslagen kommer säkert att fungera men jag fixar hellre ett verktyg som jag vet fungerar innan jag börja skruva.
Har hittat en del som har gjort liknande verktyg genom att svetsa fast en hylsa eller en mutter på en stång, men ingen som specifikt har gjort det till en FZ750. Någon som vet vilken dimension man ska ha på muttern/hylsan?
 
Last edited:

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Man ska ju inte chansa när man svarar i detta forumet, men jag har för mig att mitt specialverktyg bestod av m10 muttrar å gängstång dvs 19mm nyckelvidd detta var iofs på en fz600....har jag för mig.
Ofta lossnar det utan mothåll om man kör med en mutterpicka.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag lossade och monterade min Rd500 gaffel för många år sen utan specialverktyg, och det är nästan exakt samma gaffel som FZ750. Jag vill minnas att jag lossade bulten i botten först innan jag skruvade isär resten. Den satt med locktite så rätt hårt. Oljan rinner ut när man gör det bara så du vet
 

Svampbob

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
CBR 900 -97
Jag hade isär gaffelbenen på min FZ 750 86´ för några år sedan. Vill minnas att jag lossade muttern upptill på fjäderbenen lite grann medan de satt kvar på hojen bara för att de skulle vara lätta att ta bort senare. Plockade sen bort bägge gaffelbenen och satte de i ett skruvstycke. Sen muttermaskin med insexhylsa för att lossa bottenbulten. Trycket från fjädern fungerar som mothåll och bulten släpper. Sen är det bara att plocka isär resten.
 

metalmike

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Surahammar
Hoj
Kawasaki ER6-n, 2007
Japp, nu är gaffeln demonterad. Det fungerade bra att bara köra med muttermaskin (10 mm insex).
Om någon undrar så ser den ut så här:
IMG_0205.jpg
Med det här måttet (25,6 mm):
IMG_0203.jpg

Alla prylar i gaffeln ser ut så här:
IMG_0206.jpg
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top