Speed Triple -01 knackande motorljud!?

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jo, trodde först att det var den så "råkade" vi plocka bort sträckaren utan att ha kamkedjan i rätt läge så sa det "flong" och så fick vi inte igång den alls. Då fick vi skruva ner den och då hade kedjan hoppat 2 kuggar, var lite meckigt att få den i rätt läge men tillslut så. Då v ar vi iaf tillbaka på noll med en hoj som går men som låter otrevligt.

Ok, så slangarna gjorde så det lät som youtube-filen högst upp? Jag har inte pillat på den innan den började låta så, isf har det blivit under tiden, något hål i dem då eller?

Jo, det klart, borde ju ta ur olja, bara surt om det skulle vara något "simpelt" på "utsidan" eftersom jag hällde i olja o filter för 900 spänn för en vecka sedan efter kamkedjesträckar-historian. Det klart, måste väl inte tappa all olja? Å andra sidan, när jag tappade den på olja iom kamkedjan (då ljudet precis uppkommit) så såg vi inget skimmer, kollade dock inte jättenoga, men jag har kvar den i en dunk så kanske värt att hälla ut lite i en spann o kolla noga en gång? Ska kolla det imon morgon...
Du måste röra runt med en skruvmejsel och lysa ner i oljan så du ser det, det kan vara svårt att se men det blir som små ränder runt skruvmejseln om det är begynnande lagerras men med ditt ljud så borde du se tydliga flagor när du rör runt lite halvkraftigt.

Det är så billigt att kolla om det är oljan så det är värt det, jag har renoverat motorer med lagerras så jag vet vad det kostar att laga en vev med djupa spår.

Jag fick betala 6000kr för EN tapp som var kass...

Edit: rör från botten och upp, ser du skiftningar i färg på oljan så är det i princip bara att öppna.

Ett flak öl och en helg så fixar du det.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jo, trodde först att det var den så "råkade" vi plocka bort sträckaren utan att ha kamkedjan i rätt läge så sa det "flong" och så fick vi inte igång den alls. Då fick vi skruva ner den och då hade kedjan hoppat 2 kuggar, var lite meckigt att få den i rätt läge men tillslut så. Då v ar vi iaf tillbaka på noll med en hoj som går men som låter otrevligt.

Ok, så slangarna gjorde så det lät som youtube-filen högst upp? Jag har inte pillat på den innan den började låta så, isf har det blivit under tiden, något hål i dem då eller?

Jo, det klart, borde ju ta ur olja, bara surt om det skulle vara något "simpelt" på "utsidan" eftersom jag hällde i olja o filter för 900 spänn för en vecka sedan efter kamkedjesträckar-historian. Det klart, måste väl inte tappa all olja? Å andra sidan, när jag tappade den på olja iom kamkedjan (då ljudet precis uppkommit) så såg vi inget skimmer, kollade dock inte jättenoga, men jag har kvar den i en dunk så kanske värt att hälla ut lite i en spann o kolla noga en gång? Ska kolla det imon morgon...

Har du kollat så det inte är grenrören som läcker?
Låter inte bra att motorn kuggade över på kedjan, kan ju resultera i böjd ventil.
 

Smillan

Guest
Du måste röra runt med en skruvmejsel och lysa ner i oljan så du ser det, det kan vara svårt att se men det blir som små ränder runt skruvmejseln om det är begynnande lagerras men med ditt ljud så borde du se tydliga flagor när du rör runt lite halvkraftigt.

Med mitt ljud borde snarare halva vevaxeln hänga med ut genom oljepluggen. hehe

Ok, ska kolla oljan imon efter lunch, håller er uppdaterade. Förresten, monterade ju nytt oljefilter iom byte av oljan för ca 35 mil sedan, kan man återanvända det om oljan inte skulle visa något?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Med mitt ljud borde snarare halva vevaxeln hänga med ut genom oljepluggen. hehe

Ok, ska kolla oljan imon efter lunch, håller er uppdaterade. Förresten, monterade ju nytt oljefilter iom byte av oljan för ca 35 mil sedan, kan man återanvända det om oljan inte skulle visa något?
Du behöver inte ta av oljefiltret bara för att du tappar ur oljan, om inte det sitter riktigt dumt till, men ja, du bör kunna återanvända det, o-ringen lär hålla tätt.

Du lär kunna se spån i filtret annars, allt fastnar inte i silen som sitter i pickupen, och en del kan gå igenom filtret också, och då hamnar det i lagerna (det hände på min 900.)

Grejen är ju den att ju mer du har igång motorn desto mer sliten blir vevaxel och lager, till slut blir lagret och vevstaken så varma att de blir blånerade, samma gäller vevaxeln, det börjar smälta.

Lagret i min första CBR hade blivit så varmt så det hade blivit bredare och tryckts ut mot vevskinkorna. :död

Jag har sett vevstakar som har smällt av pga att folk har fortsatt köra fast det knackar, resulterar ofta i hål i blocket. :död
 

Smillan

Guest
Ang. grenrören så var några muttrar ganska så lösa varav en kunde man vrida för hand, så det hade ju kanske kunnat vara det. Men vi testade att dra åt och det blev ingen förändring. Dock så har ljudet funnits i ett antal mil nu och började endast runt 4500 varv från början. Så då kanske den packningen är helt kass ändå, oavsett hur mkt jag drar åt. Detta skall också undersökas mer noggrant imon em.

En annan kanske lite skum sak som vi märkte förut var att när traktorn (a.k.a. triumphen) var igång så höll jag ena foten och täppte till ljuddämparen ett tag, kanske 20 sekunder, för att se om det blev ngn skillnad vid grenrören. Då skall den väl självdö egentligen när man håller för så? Någon kommentar om detta?

Du behöver inte ta av oljefiltret bara för att du tappar ur oljan, om inte det sitter riktigt dumt till, men ja, du bör kunna återanvända det, o-ringen lär hålla tätt.

Dooh! :huvet Självklart, trött i huvudet nu, sitter o pluggar omtenta i matte samtidigt :brinnerup
 
Last edited:

Hasse

Hasse
Gick med
10 Jul 2009
Ort
3mil norr om Uddevalla
Hoj
Triumph Bonneville
Tjena!

Mitt enklaste tips är kolla tändstiften...de kan spöka rätt bra om de är dåliga.
Har kollat lite om just -01 att de har problem med rostiga tändstift pga dålig vattendränering vid toppen.
Kollat när ventiljustering ska göras?

Är det dåliga lager så HÖRS det garanterat.

Mer än så kan jag inte göra i nuläget.
 
Last edited:

Smillan

Guest
Nope, det e inte tändstiften, dom var jättefina och med rätt avstånd osv...

Det var inte heller packningen vid kröken.

På söndag blir det nog så att vi kikar på kammkedjan iaf. Ska försöka lägga hojen ner så man kanske slipper tömma den på oljan. Funderar på om det e själva grejen som trycker på kedjan som kanske e kass på något sätt, inte själva spännaren... kanske?

Oljan e kollad också, inget skimmer eller så öht. Så det e ju bra iaf (?)
 

Smillan

Guest
Funderar på det här med kamkedjan... Skall kolla på det idag tror jag, men några funderingar först:

Enligt JohansMc skall min kamkedja hålla i ca 9000 mil. Däremot kan sträckaren bli dålig har dom sagt. Som jag redan berättat har vi kollat på den och "nollställt" den. Vi har också kollat hur lång fjädern skall vara och den var ca halv cm för mkt ihoptryckt. Då gjorde vi så att vi drog ut den till rätt längd, bara för att konstatera att det inte blev någon skillnad i missljudet alls. Jag har nämligen lite svårt att förstå hur det skulle kunna vara själva sträckaren för den är ju så mekaniskt simpel: En fjäder som sitter med en kuggstång som trycker på en plastbåge som i sin tur trycker på kamkedjan, när kamkedjan slackar så trycker fjädern på så att kuggstången "hoppar" ett läge inåt, vilket resulterar i att slackandet som var där innan försvinner. Den kan alltså bara spännas åt mer och inte mindre. När vi kollade kuggstången var den precis på hälften, så det var mycket kvar "att ta på". Funderar också på om det kan vara själva "slidan" som sträckaren trycker på som på något sätt är utsliten? Vad tror ni om det? Någon kommentar om kamkedje-kapitlet?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Varför kollar du inte oljan som flera tidigare har påpekat? Det är ju bara dumt att köra motorn mer än nödvändigt om det nu är nått lagerhaveri...
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
tja av egen erfarenhet samt ljudet på knackningar så har vevstakslager gett upp. det hände för min daytona 99 det slutade med nästan hel motor renovering... sätter du in nya grejor bara på den vevstake som gett upp är inte att rekomendera eftersom resten av grejerna är lite slitna .... jag fick byta vevstakslager,ramlager,kolvbult. c.a 10.000kr i delar.. och 8000 för jobbet. på aukt.triumph verkstad i stockholm..

min hoj gick också att starta och köra precis som din men det är bara en tidsfråga när motorn kommer att nypa.. och då hoppas att du inte sitter och kör på motorväg i 110...
ju mer du kör ju dyrare kan det bli att fixa....

hoppas det går bra.....:tummenupp
 

Smillan

Guest
Hmm..... ja det låter ju inget vidare... kollade kamkedjan, sträckaren o glidskenorna till den idag också. Det var inget fel där, testade sträcka kamkedjan mer än vad sträckaren gjorde också; ingen förändring.

Farsan fick höra om en gubbe som visste en gubbgubbe som tydligen är mästare på trumpet-motorer, bor i Anderstorp, jag bor i Gbg. Imon tänkte vi komptesta, kolla ventilerna och en packning. Är inget fel där så slänger vi nog på skiten på kärran o åker till Anderstorp, så får vi se om man kan få något tips där ifrån. Beroende på det så blir nästa steg att plocka isär den i molekyler. Jag kommer inte lämna in den, frågade johansmc vad dom tog i timman, 950 härliga spänn! Och då har dom själva lyssnat på den och hade inte en aning om vad det kunde vara. Såg ngn usa-sida med hojdelar, såg ut som en komplett vevstake m. tillbehör låg på 500$ ...kommer ju sernare isf. Jaja, uppdaterar om något nytt dyker upp. Tack för inläggen hittills!
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Hmm..... ja det låter ju inget vidare... kollade kamkedjan, sträckaren o glidskenorna till den idag också. Det var inget fel där, testade sträcka kamkedjan mer än vad sträckaren gjorde också; ingen förändring.

Farsan fick höra om en gubbe som visste en gubbgubbe som tydligen är mästare på trumpet-motorer, bor i Anderstorp, jag bor i Gbg. Imon tänkte vi komptesta, kolla ventilerna och en packning. Är inget fel där så slänger vi nog på skiten på kärran o åker till Anderstorp, så får vi se om man kan få något tips där ifrån. Beroende på det så blir nästa steg att plocka isär den i molekyler. Jag kommer inte lämna in den, frågade johansmc vad dom tog i timman, 950 härliga spänn! Och då har dom själva lyssnat på den och hade inte en aning om vad det kunde vara. Såg ngn usa-sida med hojdelar, såg ut som en komplett vevstake m. tillbehör låg på 500$ ...kommer ju sernare isf. Jaja, uppdaterar om något nytt dyker upp. Tack för inläggen hittills!



verkstäder brukar för det mesta säga att de inte vet vad felet är och därmed debitera felsökning.. det jag menar är att en proffsmek ´som har erfarenhet och kunskap om tex triumph motorer kan genom att lyssna på motorn om den går..konstatera vad felet kan vara och inte säga jag vet inte vi får riva motorn många gånger helt i onödan och med dyra kostnader för ägarna..

i mitt fall lyssnade meken på hojen med stetoskop och sa ljudet kommer från nedre delen av motorn det är metallisk ljud, lyssnade lite till stängde av motorn och sa vevstakslager på 3 cylinder har gett upp..
sagt och gjort jag plockade ner motorn själv och tog den till verkstad spara in lite pengar på det. han öppnade motorn och mycket riktig 3 vevstakslager hade gått åt skogen...... resten är historia..

hoppas det går bra... vill du sälja hojen billig hör av dig...

mvh jojje:tummenupp
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag har inte kunnat släppa det här eftersom jag var i en liknande situation.
Går motorn rent och i övrigt som den ska?
I så fall rekommenderar jag att du klyver hela skiten och kollar alla bultar.
Har du hunnit kika på balansaxeln?
Om det slapprar så där och det inte syns något på oljan kan det ju vara en del som är mindre "primär" så att säga.
Jag slet mitt hår innan jag fattade vad felet var med min.
 

Smillan

Guest
Jojje: Låter som han kunde sina motorer, det e en sådan gubbe jag hoppas att vi fått tag på Anderstorp. Blir ev. hojen på en kärra ner, men inte på kanske 2 veckor isf :-/

Jesseboy: Nope, har inte kommit så djupt ner ännu så att säga, skulle kollat ventilerna ikväll men insåg att jag inte har tid för tillfället. Ser de ok ut så tror jag att vi tar den på kärra så får Mr.Triumph i Anderstorp se om han kan säga något. För att klyva motorn är något jag helst inte gör, speciellt inte om jag inte vet vad felet är. Men det klart, man kanske inte kommer undan, felorsakerna börjar ta slut som är "lättåtkomliga". Var och beställde 5 packningar på Johans också, för ca tusenlappen, tar en vecka så troligtvis inget nytt på ett tag framöver. Bra att veta: packningen för ventillocket kostar 550 pix, så var rädda om den om ni ska ha av kåpan...

Japp, motorn går som en klocka, märker inte av något på effekt eller respons. Bara ett satans obra ljud hehe
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
........Låter som han kunde sina motorer, det e en sådan gubbe jag hoppas att vi fått tag på Anderstorp.....

Kan du svara här i forumet eller PM:a mig denna kunniga Triumph mekanikers namn och telefonnummer
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
JAg har åxå ett "tickande" ljud på min triple. Jag har åtgärdat en gång. Bytte grenrörs packningar. Men nu hadde en pinbullt släppt igen. Bara att skaffa nya igen.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Kom på att det finns en jävligt duktig Trajamek i Umeå.
Von Ahn heter han.
Sök på honom, han är dessutom skittrevlig, kan säkert säga ett och annat även utan att ha sett hojen.
 

Smillan

Guest
Tjena, tænkte bara uppdatera lite lætt. Vi har kommit fram till vad felet var; glappande kolvbultar+vevstakar, mest på 2a cylindern men byter alla tre inkl lager. Hela tiden massa væntan på bestællningar från JohansMC samt fel produkter och en resa har gjort att vi ænnu inte fått ihop den. Dock tror jag jag det ær møjligt att få den ihopsatt till næst-næsta helg. Ca 6-7000:- fattigare också av bara delarna, gjort allt jobb sjælva. Anledningen till glappet ær med størsta sannolikhet att kolvbulten/arna gått varma pga dålig smørjning. Det verkar som att de har borrat upp smørjhålen i stakarna från 2mm till 3mm på de nya. Kan tydligen hænda om man gør mkt wheelies och lite olja.

Återkommer med bilder nær allt e klart.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top