Speed triple 1050 droppar glykol ur spill/dränerslang?

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Köpte en hoj privat igår och märkte inte av något när jag provkörde den..
När jag startade den nu på morgonen droppade det glykol ur en spillslang under motorn..
Slog av hojen och då upphörde droppandet. Satte igång hojen igen och efter ett tag (10sek) började det droppa igen.
Körde sen hojen ca 1,5km och lät den stå på tomgång ett tag... nu droppar det inte..

Slår av hojen och låter den stå i ca 5-6min, startar den och låter den gå på tomgång.. och inga droppar syns..

Är detta normalt? Någon?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
låter som om du har förmycket vatten i expansionkärlet eller något bara

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
jo det känns ju som det... var ut och startade den nyss igen, lät den gå på tomgång i 2 minuter utan att det började droppa... läste just på ett amerikanskt triumph forum att sp3:an kommer spotta ur sig kylarvätska tills den hittar en lagom nivå själv... så tydligen ska man fylla just över min nivån bara.. skumt skit... men så länge hojen går bra så skiter jag i resten =)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Och lite bakhjulsköra så kommer den också att skvätta ur sig lite ur dräneringen.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lugn nu, det är när det kommer alla andra ställen man kan börja klia sig i huvet.

Däremot skulle jag hålla koll både på motoroljan och kylarvätskenivån. Om det nu rinner över från dräneringen så är det rimligt att anta att säljaren fyllde på precis innan han släppte iväg hojen, varför då?

Behöver inte va nåt, men det är ju inget man byter/fyller på sådär superofta att slumpen gör det rimligt.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om det nu rinner över från dräneringen så är det rimligt att anta att säljaren fyllde på precis innan han släppte iväg hojen, varför då?

Behöver inte va nåt, men det är ju inget man byter/fyller på sådär superofta att slumpen gör det rimligt.
Jag kollar ganska sällan nivån på kylarvätskan, men jag skulle garanterat kolla och fylla upp inför en försäljning. Hör liksom ihop med grundservicen.

Men visst är det bra att hålla ögonen på i början. Tillsammans med oljenivå/färg och annat. Det hör liksom ihop med nyfordonsnojan. :hihi

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kollar ganska sällan nivån på kylarvätskan, men jag skulle garanterat kolla och fylla upp inför en försäljning. Hör liksom ihop med grundservicen.

Men visst är det bra att hålla ögonen på i början. Tillsammans med oljenivå/färg och annat. Det hör liksom ihop med nyfordonsnojan. :hihi

Att kolla "ofta" är ju relativt. Men det är en sån sak jag brukar slänga ett öga på när man river nåt annat som görs betydligt oftare, typ olja/bromsbelägg etc..

Jag har aldrig behövt fylla på. Förra hojen hade jag 4,5 år och det var ingen märkbar skillnad alls på nivån. Nuvarande var inga som helst problem hellre (tills i söndags när fläkten kapade en kylkanal, så nu blir det en ny istället. Då fyllde jag på massa litrar bara på en dag :D).

Men som sagt, så länge det kommer från dräneringsslangarna är det inget att göra knipövningar för!

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Lugn nu, det är när det kommer alla andra ställen man kan börja klia sig i huvet.

Däremot skulle jag hålla koll både på motoroljan och kylarvätskenivån. Om det nu rinner över från dräneringen så är det rimligt att anta att säljaren fyllde på precis innan han släppte iväg hojen, varför då?

Var och provade hojen dagen innan köp, kompisen provade också.. den går kanonbra och vad jag kunnat se så har inte oljan någon konstig färg (borde ju bli grå/om de kom in vatten/glykol).. Glykolen är också limegrön/gul så där syns inget konstigt iaf.. Påpekade för förra ägaren att kedjan var lite rostig och torr vid provkörningen, och till köpdagen hade han smort upp den..

Vad menar du jag ska hålla utkik för?

Den verkar ha slutat pinka ut glykol nu och motortempen är på normal..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Var och provade hojen dagen innan köp, kompisen provade också.. den går kanonbra och vad jag kunnat se så har inte oljan någon konstig färg (borde ju bli grå/om de kom in vatten/glykol).. Glykolen är också limegrön/gul så där syns inget konstigt iaf.. Påpekade för förra ägaren att kedjan var lite rostig och torr vid provkörningen, och till köpdagen hade han smort upp den..

Vad menar du jag ska hålla utkik för?

Den verkar ha slutat pinka ut glykol nu och motortempen är på normal..

Noja inte nu, risken är minimal. Men jag hade hållt ett extra öga på nivån i kylaren/expansionskärlet, och även kollat oljan med till en början lite täta intervall för att se att inte vattnet tar vägen nånstans.

Antar att du var orolig för nånting eftersom du skapade tråden, och det är väl ungefär det du bör hålla koll på. Men som sagt, förmodligen var han bara duktig och fyllde på allt inför sälj vilket bara är bra.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
nee, jag är inte nojjig.. undrade mer vad du tyckte jag skulle kolla extra noga efter =)

Hojjen går perfekt,, men det är klart.. när det börjar droppa en massa glykol börjar man ju undra varför.. Inte varit med om det tidigare så.. =)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO