Speed Triple mot SuperDuke

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Tjaba! har lite beslutsångest... har fastnat på 2 hojar...

Speed Triple från -05 och framåt och Ktm:s 990 SuperDuke.

Har provkört bägge 2 men har svårt att välja en vinnare.....

SuperDuke: Fint chassie, grymma bromsar, hyfsad motor, tycker 2:ans växel är lite hög.. går lite ryckigt när man vill glida fram.

Speed Triple (-05): Grym motor, grymt ljud!, växellåda si så där, cool design med fulsnygga ljusen fram..

Vad tycker ni??

Släng fram åsikter om dom 2 hojarna och säg varför ni skulle just den hojen?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om man skiter i försäkringen skulle jag ta superduken när som helst...sju ggr coolare o vilken hoj sen.. :3freak
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag har kört båda hojarna och äger den tidigare varianten av S3:an och håller med om att det är svårt att välja, båda har hög busfaktor och är väldigt lättsvängda, men S3:an har mer pulver och känns som en hoj som även funkar på lite längre resor, SuperDuken känns som en utpräglad dagturs-hoj - en supermotard på anabola. Så stod jag i valet och kvalet så skulle jag utifrån mina premisser välja S3:an.

En råd; kika lite på KTMs nya 950 Supermoto, den är helt klart ett komplement till bägge två ovanstående hojar, jag tyckte personligen att den var roligare än SuperDuken, så jävla smidig även om den känns mer som en bantad sporthoj än en tillfläskad supermoto.
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Stod inför precis samma val själv i oktober förra året. Det som till största del avgjorde det för min del var SuperDukens riktigt kassa aktionsradie samt Speed Triplens försäkringskostnad....
Det enda jag skulle vilja ha med mig från SuperDuken är frambromsarna, maken till skönare bromsar får man leta efter.

Har fram till idag kört 225 mil med min Speed Triple och blir bara mer och mer kompis med hojen. Det enda som återstår att se är hur den fungerar på lite längra dagsetapper. På fredag lämnar jag för BKK på Knutstorp så då får jag en möjlighet att se hur den känns efter 20 mil i sträck....

Vad det gäller eftermarknadsprodukter verkar det lite lättare och billigare att hitta saker till Speed Triplen, bara du inte har något emot att handla utomlands....
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Da Fris skrev:
2196286 På fredag lämnar jag för BKK på Knutstorp så då får jag en möjlighet att se hur den känns efter 20 mil i sträck....
Jag har kört 75 mil på en dag med min S3 02 och eftersom de nya S3:eek:rna har skönare sadel (i mitt tycke) så borde det inte vara något problem. Korta bensträckare var 10:e mil gör susen! :)
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
sgtpepper skrev:
2196309 Jag har kört 75 mil på en dag med min S3 02 och eftersom de nya S3:eek:rna har skönare sadel (i mitt tycke) så borde det inte vara något problem. Korta bensträckare var 10:e mil gör susen! :)
Ja, det får nog bli det.... tiden man förlorar är ett sjukt roligt nöje att köra in med en S3:a........ :yoparty
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Äger en S3:a och har provkört SuperDuken för en polare funderar på å köpa en.
SuperDuken känns lite ättrigare, på gott o ont. Kanske något busigare karaktär inne i stan men jag tröttnade omgående på den jobbiga insprutningen som gjorde hojen svår att bara glida med. Det ryckte rätt mycket.

S3:an är precis lika busig, men i ett "mognare" chassie. Den ter sig mer kontrollerad när man vill ta det lite lugnt. Jag gillar tripeln (motorn), vridet från en twin och varvet från 4cyl.

Hade jag stått inför valet på S3 och Duken hade jag tagit S3:an igen.

Lycka till!
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Försäkringen på Superduken har sänkts från och med 2006, kolla på Bilsport -mc:s hemsida. Har inte provkört Speed Tripple men hämtar min Superduke på Torsdag, jag tycker att de är råare snyggare än Tripplen.
Båda hojjarna har lite insprutningsryck vid stadskörning enligt de tester jag läst och S-duke vann Streetfightertestet i Bike 2005.
Dock så var väl Triumphens motor ngt vassare men en S-duke med öppna burkar låter så jävla gott.
Lycka till i ditt val :)
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
S3 från -05 och framåt är apaful i mitt tycke. Ser ut som den fått :arsele intryckt!
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Om man ser rent prestanda, vem är grymmast? Triplen har 130hk och Duken 120, stor skillnad? när jag provkörde dom så kändes det som Triplen var strået vassare... inbillning kanske..
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
smacker skrev:
2209901 Har inte testat S3:an men jag är så sjukt nöjd med min duke. Blir bara mer & mer polare med den för varje gång ja kör.


He He! låter ju gött! ja den var jävligt go att köra... men problemet är ju att det var ju S3:an också............ :gnissla
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Hallå?? ös in med mer inlägg! måste ju finnas många som har någon av dom här grymma hojarna!! :tungan
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
ChrillZ skrev:
2226941 Hallå?? ös in med mer inlägg! måste ju finnas många som har någon av dom här grymma hojarna!! :tungan

Det gör det självklart. Jag har t.ex. en S3a och är grymt nöjd.
Dock är det färre som har både och SuperDuke och en Speed Triple och kan lämna en mer objektiv kommentar.

Provkör båda och bestäm dig själv.
 
Last edited:

wesslan78

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
R1 -06
ChrillZ skrev:
2196037 Tjaba! har lite beslutsångest... har fastnat på 2 hojar...

Speed Triple från -05 och framåt och Ktm:s 990 SuperDuke.

Har provkört bägge 2 men har svårt att välja en vinnare.....

SuperDuke: Fint chassie, grymma bromsar, hyfsad motor, tycker 2:ans växel är lite hög.. går lite ryckigt när man vill glida fram.

Speed Triple (-05): Grym motor, grymt ljud!, växellåda si så där, cool design med fulsnygga ljusen fram..

Vad tycker ni??

Släng fram åsikter om dom 2 hojarna och säg varför ni skulle just den hojen?

Jag skulle ju lätt välja superduken just för att den ser så jävla grym ut :yoparty
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
ChrillZ skrev:
2207359 Om man ser rent prestanda, vem är grymmast? Triplen har 130hk och Duken 120, stor skillnad? när jag provkörde dom så kändes det som Triplen var strået vassare... inbillning kanske..
Speed Triplen har mer krut i motorn, ingen tvekan om saken, när jag provkörde SuperDuken så tyckte jag inte att effekten var särskilt påtaglig.

Jag tycker fortfarande att 950 Supermoton är ballare än Superduken. Speed Triplen är dock ballast, de som säger annat är antagligen drogade.

Viktigt att komma ihåg:

Storbritannien: Winston Churchill
Österrike: Adolf Hitler

Still mor majestic shalt thou rise,
More dreadful from each foreign stroke;
As the loud blast that tears the skies,
Serves but to root thy native oak.

Rule, Britannia! Britannia, rule the waves:
Britons never will be slaves.


ujack.jpg
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top