Speed Triple utan drag

S.O

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Sundbyberg
Hoj
cbr1000rr, Versys 650
Jag har problem med min S3 -06. När man drar på gas snabbt så dör den. Väldigt irriterande tex vid rödljus. Det går bra om man varvar upp den lite långsammare men vrider man på för snabbt så...nä. Dessutom går den ryckigt och ojämnt, speciellt kring 4000 varv. Allt är original. Servad enligt bok och har gått 1300 mil. Någon som har en idé om vad man ska titta efter? :huvet
 
Last edited:

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Låter som ett fel som jag trodde Triumph hade åtgärdat, nämligen fukt vid tändstiften.
Värt att kontrollera i alla fall.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Låter som ett fel som jag trodde Triumph hade åtgärdat, nämligen fukt vid tändstiften.
Värt att kontrollera i alla fall.
Jag håller med på det. Det är den typen av beteende det brukar bli, lite mer eller mindre symptom bara beroende på mängden fukt
 

S.O

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Sundbyberg
Hoj
cbr1000rr, Versys 650
Jag håller med på det. Det är den typen av beteende det brukar bli, lite mer eller mindre symptom bara beroende på mängden fukt

Hmm, behöver man låta tändspolar och hela skiten ligga öppet och torka eller räcker det med att byta stift. Hur kommer man förreaten åt stiften? Det verkar smalt när nere??
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jupp, tändstiften kan det vara eller så är det den jäfla tippventilen på tank evakueringen. När den slutar fungera så blir det undertryck i tanken och då beter sig hojen som du beskriver. Byt ut skiten mot en bit rör.

Kolla tändstift, ganska enkelt.

Av med tanken.
Upp med tändspolarna.
Se till att torka, suga, blåsa ur skit och vatten ur tändstiftsbrunnarna innan du skruvar ur stiften. 3/8 spärrskaft/förlängare/led/tändstiftshylsa. Finns perfa grejer till detta på Biltema. Det vänstra stiftet är lite pyssligt.
Om det är grisigt så har du anrtagligen inte fått dit dom nya tätningarna. -06 hade inte dom som orginal. Be dom fixa det vid nästa service.
Gör rent och se till att tätningarna sitter rätt och ha på något smörjmedel innan du trycker dit tändspolarna. Tätningar skall aldrig monteras torrt.
 
Last edited:

S.O

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Sundbyberg
Hoj
cbr1000rr, Versys 650
Jupp, tändstiften kan det vara eller så är det den jäfla tippventilen på tank evakueringen. När den slutar fungera så blir det undertryck i tanken och då beter sig hojen som du beskriver. Byt ut skiten mot en bit rör.

Intressant... var sitter den jäfla tippventilen?

Skulle det i så fall innebära att om man testar gasresponsen med öppen tank så ska det funka bättre?
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Intressant... var sitter den jäfla tippventilen?

Skulle det i så fall innebära att om man testar gasresponsen med öppen tank så ska det funka bättre?

Japp, när den bråkar öppna tanklocket. Är det svårt/pyser till så är det tippventilen. Den är en svart plastmanick som ser ut ungefär som ett litet soppafilter och sitter på en av slangarna på vänster sidan. Vid drevet ungefär.
 

S.O

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Sundbyberg
Hoj
cbr1000rr, Versys 650
Japp, när den bråkar öppna tanklocket. Är det svårt/pyser till så är det tippventilen. Den är en svart plastmanick som ser ut ungefär som ett litet soppafilter och sitter på en av slangarna på vänster sidan. Vid drevet ungefär.

Tack för tipsen! Det är faktiskt så att det pyser (suger) när jag öppnar tanklocket. Jag har märkt det men trodde inte att det var något fel med det. Iväg till Biltema och köpa hylsor alltså och sen gräva fram tippventilen. Och igen... tack för hjälpen! :tummenupp

/S.O
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tack för tipsen! Det är faktiskt så att det pyser (suger) när jag öppnar tanklocket. Jag har märkt det men trodde inte att det var något fel med det. Iväg till Biltema och köpa hylsor alltså och sen gräva fram tippventilen. Och igen... tack för hjälpen! :tummenupp

/S.O

Tänk på att det skall vara den lite mindre tändstiftshylsan.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top