Speed weekend på is

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Vi kommer att göra en is speed weekend i Funäsdalen i vår/vinter, flygande km.Förenklat enl följande, start sträcka ca 600 meter därefter 1000 meter flygande, sträckan körs åt båda hållen och snittfarten räknas. Både bil, mc och snöskoter klasser körs på en bred och över 2 km lång raka!
Bra boende, mat nära banan/sjön och bra gemenskap i vårsolen!
Några som vill/vågar?


http://www.roadsters.com/bonneville/

http://www.youtube.com/watch?v=g4DbwfuZ6yo&feature=related


Intresse och frågor besvaras på info@quadshopen.se
www.quadshopen.se
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Coolt men på is!? Dubbdäck brukar inte tåla särskillt höga hastigheter... Hur ska bana prepareras? Bara blankis eller en djäkla massa grus så man kan köra odubbat?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Tanken är plogad sjö is på samma sätt som när man kör is racing och is bana, dubb det får vi nog testa ut då detta är hygglit nytt och enl mitt tycke så är Finland och Sverige längst fram på alla typer av tävlings dubb.

Vi har åkt närmare 200 km på is bane däck i Finland dvs endurodubbade däck, ett problem är att däcken tar mycket kraft men tror vi kommer att testa fram genom finn dubb, enduro, skruvdubb. Det återstår att testa, sedan gäller det att våga åka 1000m!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tanken är plogad sjö is på samma sätt som när man kör is racing och is bana, dubb det får vi nog testa ut då detta är hygglit nytt och enl mitt tycke så är Finland och Sverige längst fram på alla typer av tävlings dubb.

Vi har åkt närmare 200 km på is bane däck i Finland dvs endurodubbade däck, ett problem är att däcken tar mycket kraft men tror vi kommer att testa fram genom finn dubb, enduro, skruvdubb. Det återstår att testa, sedan gäller det att våga åka 1000m!

Men 200 km/h blir ju inte nåt rekord ens i 50cc-klassen....

Behövs nog riktigt lätta dubbar om dom ska tåla några farter.

Varför inte ha en särskilld bana där ni vattnar och grusar natten innan så att gruset fryser fast under natten. Då kan man ju köra utan dubb och ni har möjligheten att någon slår ett riktigt rekord.

Is ger ju ofta obegränsade möjligheter till riktigt långa raksträckor så iden är ju intressant.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
kan du visa mig var det finns fart rekord på is? Du kan inte jämföra med Boneville salt öken. Det kluriga är ju att vi kan starta upp detta och framför allt ett mästerskap i Sverige det tror jag är en bra början.

Dubben är enl mig inget problem våra däck påstår jag att dom tål 50 km till dvs 250 km, jag vet inte om jag är man nog att åka så mycket över 200 km på is jag har provat och det är med respekt man gör det! Men hur som det är därför vi startar upp denna tävling för att få ett tids kort då vet vi! Så bygg din hoj som du tror på och ställ upp har du ett bra bygge då lär vi andra kopiera det.

Vattna en is och grusa, 30 m x 2500 m det ger 75 000Kvm! Tycker du det verkar rimligt? Dubben har överlägset fäste. Tjusningen med is rekord är just att det är is.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men 200 km/h blir ju inte nåt rekord ens i 50cc-klassen....

Behövs nog riktigt lätta dubbar om dom ska tåla några farter.

Varför inte ha en särskilld bana där ni vattnar och grusar natten innan så att gruset fryser fast under natten. Då kan man ju köra utan dubb och ni har möjligheten att någon slår ett riktigt rekord.

Is ger ju ofta obegränsade möjligheter till riktigt långa raksträckor så iden är ju intressant.

Jag skulle inte vilja lägga omkull på en grusad bana.
På vanlig grusväg rör sig gruset, fastfruset grus blir ett fint rivjärn...

Vanlig bildubb/lättlastbilsdubb, limmad med Loctite Black magic är nog the way to go, tillräckligt lätta för att inte slungas loss i hög hastighet och tillräckligt vassa för att penetrera isen.

Rördubb går väl tyvärr inte att få tag på längre?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
kan du visa mig var det finns fart rekord på is? Du kan inte jämföra med Boneville salt öken. Det kluriga är ju att vi kan starta upp detta och framför allt ett mästerskap i Sverige det tror jag är en bra början.

Dubben är enl mig inget problem våra däck påstår jag att dom tål 50 km till dvs 250 km, jag vet inte om jag är man nog att åka så mycket över 200 km på is jag har provat och det är med respekt man gör det! Men hur som det är därför vi startar upp denna tävling för att få ett tids kort då vet vi! Så bygg din hoj som du tror på och ställ upp har du ett bra bygge då lär vi andra kopiera det.

Vattna en is och grusa, 30 m x 2500 m det ger 75 000Kvm! Tycker du det verkar rimligt? Dubben har överlägset fäste. Tjusningen med is rekord är just att det är is.

Det finns ju gott om turbohojar här på forumet och dom passerar ju 300 lätt. Sen kan man ju fundera på om dubbdäck är säkra i 300km/h... :va

Jag är rädd för att ett sån däck kan slitas i stycken och då blir det knappast kul. Redan i Paris Dakar har dom ju problem med att däcken går sönder en bra bit under 200km/h förvisso har dom andra temperaturer i öknen men i gengälld inte en massa extra vikter på däcket i form av dubb.

alternativet är nog att ni har en begränsning på typ 500cc och ingen överladdning.

Vatten finns det ju gott om under isen! :D

Sen tycker jag det borde räcka med en 2 meter bred grusad sträcka men dra till med 4 meter så räcker det långt.

4*2500*0.005=50 kubikmeter. Det är inte många grusbilar...

Den som söker han letar
http://www.dlra.org.au/worldrecordcycle.htm
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Blir det av så kommer jag o kollar! :tummenupp

Är det den här tråden man ska hålla ögonen på eller kommer det upp nånannanstans?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
info läggs här med också på www.quadshopen.se www.ib.se mm
varför inte lägga på dubbdäcken på 426:an och dreva upp för ca 500:- får du åka 2 dagar och få ett tidskort! I ett bra gäng, jag tror vi kommer att lägga en dag extra med dragrace och riktig is bana som på ovan bilderna för att bredda temat.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Är detta något som är klart att det ska bli av,eller är det bara intresseanmälan?
Pratade med Pär (Vemdalingen som burkar sidovagn),att ni skulle köra några is tävlingar här också stämmer det?

Var ju riktigt kul att titta på er,men är nog roligare att köra själv!

Vad är det för regler som gäller när man åker isbana,får man åka 2cyl2takt i mc klassen? Hur många cc när man åker 2t?

Ps.Pratade faktiskt med dig,om det är du som åker duccequad...Ds.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Äntligen en tävling som jag kan använda min hoj till:tummenupp :yoparty

jag har intresant info....Når jag åkte is med turob xrn så köre jag endurodubb utstick max , 25mm med kärna.. Körde både trelleborg och mettsler, trellarna släppte dubb i ca 176,8kmt Då tappade jag några dubb typ 2-4st på 5 repor. Sedan köred jag ett annat trelleborg?? Mins ej 444? tror jag då körde jag varvstopp15-38 och det borde vara i närheten av 200 eller strax över? tappade ca 5 dubb på 5 repor.. Bäst är om man hittar ett däck från moses tid som är hårt!!

Jag kan få upp 200+ på mindre än 500m is:yoparty

Finndubben klarar ev högre fart i samma däck som ebdurodubb klarar 200,,pga att dom är lättare och dom jag har ser ut att ha fetare rötter som dessurtom är blästrade. jag tror att min masin är väldigt lämplig för detta lagom effekt och lätt = kräver inte så vådsamma dubb och river inte sönder däcket så lätt:yoparty
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Klart! Jobbar med datum och har lite mera på gång men det smyger jag med ett tag till!
Ville bara se en reaktion om det är flera än vi ett gäng galningar som älskar iden, is bane datum ej klart än men det kommer. Undrar hur fort en sidovagn som deras monster gör på 1 km?
Is bane regler förenklat max 2 cylindrar och max 750 cc 2 eller 4 takt ej överladdning. Denna info gäller is bane racing behöver ej vara lika på flygande km så alla håller isär begreppen.
Jo då jag har en 748 i en quad, när och vart såg vi?
Ta med dig mc och kör så får du ett tidskort med sanningen utan om fanns!
en riktigt galen helg.

http://www.youtube.com/watch?v=NCXkaR_6BS4


Är detta något som är klart att det ska bli av,eller är det bara intresseanmälan?
Pratade med Pär (Vemdalingen som burkar sidovagn),att ni skulle köra några is tävlingar här också stämmer det?

Var ju riktigt kul att titta på er,men är nog roligare att köra själv!

Vad är det för regler som gäller när man åker isbana,får man åka 2cyl2takt i mc klassen? Hur många cc när man åker 2t?

Ps.Pratade faktiskt med dig,om det är du som åker duccequad...Ds.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gämförde vikten på en finndubb och en edurodubb samma utstick. 5g vardera. ev var finndubben o,5g lättare? Jag innehar nog mc fartrekord på enkelspårigt skoterspår, Väldigt nära 200 eller i bästa fall 200kmt. (hårdfuset!!)
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Klart!

Jo då jag har en 748 i en quad, när och vart såg vi?

Superkul!
Vi sågs på ljusnedalssjön,jag var nyfiken på din quad.
Vi pratade bara lite snabbt då jag ej hade tid att stanna,gick den inte riktigt som den skulle?
Läste om den i Bombermagazine,frän!

Ps.Brorsan har en Yamaha skoter med turbo,kanske kan låna den:yoparty Ds.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Jag kommer med EVO´n.

4x4
Fullbur
17" dubbat (250-300 dubb/hjul)
900kg
600+ hk (förhoppningsvis 800hk i Mars -09)

Borde kunna bräcka 300-320kmh iaf...

 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top