Man skulle alltså bara kunna få ner 11hk i marken vid 200 km/h, kanske svårt avgöra rimligheten i det men om jag byter ut friktionen till 1,0 som för asfalt så skulle man bara få ner 74hk i marken vid 200km/h innan det spinner, dvs inte rimligt.
Så hittar någon var jag räknat fel?
Du har räknat rätt.
Men, om dubbarna ger friktionen 1, och effekten är hög, då tycker jag det är rimligt att acceleration och luftmotstånd gör att största delen av normalkraften ligger på bakhjulet. Säg 2000N på bakhjulet, med friktion 1, i 60 m/s (216km/h). Då kan kan 120kW överföras.
En intressant grej är, att vid växling, sjunker accelerationen till 0, vilket ger lägre normalkraft på bakhjulet, vilket ger mindre friktion. Det borde kunna leda till att hjulet börjat spinna efter växling, och greppet aldrig återfås, fören farten sjunkit så lågt att luftmotståndskraften sjunkit under friktionskraften. För att förhindra detta kanske det bästa är att växla till högsta växeln i så låg hastighet som som möjligt, så att man inte behöver växla när luftmotståndet är högt.