Speed weekend på is

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Hej,

Jo, jag kollade på det när dollarn var lite billigare, vart dock inget.
Till skotermattor behöver de väl inte vara så långa, och så tillkommer mutter och bricka etc. på priset, så...
Här har de längre, men även de på gränsen till för korta:
http://www.studboytraction.com/studs.htm
("Assassins" är rätt sexiga...upp till drygt 1,6" långa, kan funka)
Tror Duells haft dem i sin katalog tidigare oxå.

Längd beror iofs på hur tjockt däck man tänkt använda. Mitt var ganska tjockt, men det var ju bara bra för stabiliteten i däcket. 42mm spik var nästan lite kort på kanterna, svårt att få gängen att ta. Utsticket blev ca 30mm.

Har man inte tillräckligt stor skalle (el. bricka), så riskerar spiken krypa igenom däcket med oönskade följder...
Eller vid ett tunt/välburnat däck...
Brandslang brukar man då ha på insidan eftersom den är "armerad" och då stabiliserar även spikarna upp varandra, så de inte viker sig när man drar på...
Men då behövs ju ännu längre spik, jag fick definitivt inte plats med det.

(Lätt att tro att brandslangen ska läggas lös innanför skallarna för att skydda innerslangen, men spikarna ska alltså pressas genom brandslangen. Fast man får såklart göra som man vill. Vill man ha skydd för slangen kan man ta dubbla innerslangar till det och skära upp den yttre. Bilslang är billigare. Pudra babypuder mellan varje lager ska tydligen vara bra då.)

Hade jag vetat hur tjockt även framdäcket var, så hade jag nog köpt längre M6, då kan man vässa dem igen med vinkelslip, eller nåt. Tips är alltså att skaffa däcket och kolla tjockleken före inköp av spik/skruv.
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Ja, man skulle vilja stämma av hans konstruktion...! Men vad vad förstår, så sprack/exploderade däcket till slut... Stabilt däck och välbalanserat är nog bra...
Försänkt M6 borde funka bra, fet bricka på insidan bara. Längd?

Det börjar bli ett gäng i V-maxklubben som har gjort däck nu, eftersom det är Isdragracingtävling mot Finnarna numer, varje år.
Finnarna har övat upp mot 200km/h.
Däcknärbilder på deras feta spikdäck t.ex. här:
http://vmaxchat.dk/gallery/Vmaxchat 2009/Luleae/index.html

Jag köpte massor med M6, men tänkte efter att jag gjort framhjulet, (enligt recept här på forumet med brickor och sikaflex, etc...) - Ska det va, så ska det! Och började leta spik
Bäst är kanske härdad spik, typ 60mm, men det hade inte jag råd med (det var dock ett par andra i klubben som skaffade, de kan t.o.m. köra lite på asfalt). De blir dock inte bättre bara för att de är längre. (Tyngre också).

Jag hittade ny, 42mm (vass som f*n) "ohärdad", så jag får rulla ner försiktigt till isen, men också till ett helt annat pris, antar jag.
Problemet var alu-brickorna på utsidan, (som jag också tappade ett gäng av, kanske skulle loctit'at), de hittade jag till slut beg. i Hedemora, men var tvungen att gängrensa. 100% fäste blir det iallafall, M6 kan man fortfarande "burna" med, kanske egentligen roligare, men ska man köra dragrace är spik mycket bättre.
Det finns att få tag på! Lagom att börja leta nu, inför nästa år.
Finns lokal isracingklubb där man bor? Kolla med dem! (Begagnad spik funkar också fint, sålänge gängen räcker).
Jag har nog kontakten nånstans till han jag köpte spiken av. Han hade slutat med sånt, men hade "ett par 1000 spik kvar".
Inatt lyckades jag lägga ut film från finalerna från Luleå från 28/2:
http://www.youtube.se/oberghem
(Finland vann pokalen, men nästa år ska den hem igen!)

Bilder:
Första spiken monterad,
Krokiga spikar när jag körde upp den på släpet, blev vassa igen av isen,
Kolla fästet! och
Skaffa dödmansgrepp! (2-poligt brytande antar jag är bäst)

hejhej

Så manligt!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ja, man skulle vilja stämma av hans konstruktion...! Men vad vad förstår, så sprack/exploderade däcket till slut... Stabilt däck och välbalanserat är nog bra...
Försänkt M6 borde funka bra, fet bricka på insidan bara. Längd?

Har testat försänkt M6 men de blev inte alls lika stabila som när jag hade vanlig insexskalle. Visserligen var skruven för långa och trubbiga då så jag vet inte vad som var rätt egentligen... Men det skulle vara intressant om du hade kontakten kvar till honom du handlade av då jag är iaf intresserad av såna muttrar!
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Alu-muttrarna (eller "brickor", som de kallar dem själva) är M8 med tätare stigning än vanligt (1mm), så de passar väl mest och bäst på Spik.

Försänkt M8-insex borde väl annars få ung. samma stabilitet som 8mm spik? Att brickorna på utsidan har bra passform på skruven kasnke är viktigt...?
Fast M6 borde duga, tycker jag.

Men jag hade som sagt ett tjockt däck, har man väldigt tunt däck, så viker de sig säkert mer, prova brandslang? Brandkåren rensar ut gamla slangar ibland, det var lätt att få tag på.
Åker kanske till Rabiat motors dragracing (i maj?) i västervik. Då åker jag väl förbi, typ, då kan du få ett par meter om du vill.

Men Ok, jag kollar kontakter bland gamla mail.
 

Big AL

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Tumba
Hoj
H-D 99 FXDX, och några bikar till
För er som inte var uppe i Funäsdalen kan jag starkt rekomendera detta evenemang.
Det var längesedan jag hade så roligt.:D

Fördelen med nya koncept är att det dyker upp helt nya fordon och förare som man inte sett förut som kommer för att ha rejsa och ha kul.
Det var en salig blandning av gammalt och nytt både på bil och mc sidan.

Att åka fort på is är inte så enkelt som det låter då förhållandena är mycket annorlunda mot asfalt och värme.

Här handlar det inte bara om mest effekt utan om en kombination av bra däck, väghållning och våga stå på trots att hela fordonet hamnat i nått isspår eller lättat från underlaget då man kört över något isgupp.:jisses

Peter Westman som körde Hayabusa vann mycket rättvist då hann konstant körde fortast hela helgen.
Bästa snitt tid för honom blev 247 kmh.

Underlaget och dubben stjäl betydligt mer friktion än jag väntat mig.
Själv slutade jag som total trea med 214 kmh i timmen som snittfart.
Blev ändå nöjd med det resultatet för att vara en tung okåpad Harley.

Nästa år skall jag definift åka igen och då får Hayabusan se upp.:yoparty
Vore kul om fler vågade ställa upp då.
Om inte annat för att det var en jävligt kul efterfest på Gyllene Bocken.:fyllisar
 

Bifogat

  • speed weekend.jpg
    speed weekend.jpg
    204.4 KB · Visningar: 119

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
hayabusa på is

Tja alla
Det var jag som körde busan på is och jag kan bara säga att när jag åkte till funäsdalen hade jag redan satt gränsen över 300km/h......:yoparty
MEN det var bara lägga ner,det är nästan omöjligt med hoj att göra på den (korta) sträckan som det var.Jag hade som de flesta andra inte hade var fäste direkt från start.Antingen har man kanon fäste från start då har man
skapligt med fart in i mätsträckan,men de negativa med det är att däcket blir jävligt tungt i höga farter.Min hayabusa har jag kört i 321km/h på asfalt enligt gps,men som alla såg kom jag bara upp i 247,81 i mätsträckan men på gps hade jag 293 efter mätsträckan jag laddade även lite till när jag hade kört i mål.Väljer man att ha sämre fäste alltså kortare och mindre dubb blir däcket lättare att rulla men du har svårt att få upp fart då det spinner.
Hur som helst så var det ingen barnlek att passera 200km/h på is.
Sen att åka på is var ingen barnlek det heller,hojen bytte spår nästan hela tiden sen fick man vobbel ofta,det vet dom flesta att det är inte roligt jag slog av många gånger då vobblet blev för mycket.Sen det här med däcken....
Var ni än gör tro nu inte att det är lätt att få däcken att hålla i dom farterna med så mycket dubb som jag hade.Dom exploderar som mitt gorde när jag gick i mål då fick jag ett snitt på 242km/h jag körde fortare är så kan jag säga.Om ni ska prova att dubba däck så som jag hade prova innan ni åker ut på tävlingar för haveri det kommer ni att få(tror jag).Vad jag hade gort med mina däck är och förblir en hemlighet.......:yoparty :yoparty :yoparty
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Tja alla
Det var jag som körde busan på is och jag kan bara säga att när jag åkte till funäsdalen hade jag redan satt gränsen över 300km/h......:yoparty
MEN det var bara lägga ner,det är nästan omöjligt med hoj att göra på den (korta) sträckan som det var.Jag hade som de flesta andra inte hade var fäste direkt från start.Antingen har man kanon fäste från start då har man
skapligt med fart in i mätsträckan,men de negativa med det är att däcket blir jävligt tungt i höga farter.Min hayabusa har jag kört i 321km/h på asfalt enligt gps,men som alla såg kom jag bara upp i 247,81 i mätsträckan men på gps hade jag 293 efter mätsträckan jag laddade även lite till när jag hade kört i mål.Väljer man att ha sämre fäste alltså kortare och mindre dubb blir däcket lättare att rulla men du har svårt att få upp fart då det spinner.
Hur som helst så var det ingen barnlek att passera 200km/h på is.
Sen att åka på is var ingen barnlek det heller,hojen bytte spår nästan hela tiden sen fick man vobbel ofta,det vet dom flesta att det är inte roligt jag slog av många gånger då vobblet blev för mycket.Sen det här med däcken....
Var ni än gör tro nu inte att det är lätt att få däcken att hålla i dom farterna med så mycket dubb som jag hade.Dom exploderar som mitt gorde när jag gick i mål då fick jag ett snitt på 242km/h jag körde fortare är så kan jag säga.Om ni ska prova att dubba däck så som jag hade prova innan ni åker ut på tävlingar för haveri det kommer ni att få(tror jag).Vad jag hade gort med mina däck är och förblir en hemlighet.......:yoparty :yoparty :yoparty

Det blir att klura på det receptet hemma i verkstaden....:gnissla
Jag kommer garanterat att åka upp om det blir av igen, med hojen och ett gäng däck. Då har man ju hela sommaren på sig att få till en bra uppsättning isdäck. Det är ju som bekant inte så lätt....

För er som inte var uppe i Funäsdalen kan jag starkt rekomendera detta evenemang.
Det var längesedan jag hade så roligt.:D

Fördelen med nya koncept är att det dyker upp helt nya fordon och förare som man inte sett förut som kommer för att ha rejsa och ha kul.
Det var en salig blandning av gammalt och nytt både på bil och mc sidan.

Att åka fort på is är inte så enkelt som det låter då förhållandena är mycket annorlunda mot asfalt och värme.

Här handlar det inte bara om mest effekt utan om en kombination av bra däck, väghållning och våga stå på trots att hela fordonet hamnat i nått isspår eller lättat från underlaget då man kört över något isgupp.:jisses

Peter Westman som körde Hayabusa vann mycket rättvist då hann konstant körde fortast hela helgen.
Bästa snitt tid för honom blev 247 kmh.

Underlaget och dubben stjäl betydligt mer friktion än jag väntat mig.
Själv slutade jag som total trea med 214 kmh i timmen som snittfart.
Blev ändå nöjd med det resultatet för att vara en tung okåpad Harley.

Nästa år skall jag definift åka igen och då får Hayabusan se upp.:yoparty
Vore kul om fler vågade ställa upp då.
Om inte annat för att det var en jävligt kul efterfest på Gyllene Bocken.:fyllisar

Får man fråga hur uppbyggnaden av dina däck ser ut eller är det hemligt?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Svårt veta luftmotståndet så jag försökte att gå bakvägen och räkna på hur mycket effekt man kan få ner i marken men någonstans blev det fel.
Tänkte mig i exemplet en crosshoj som ska nå 200km/h.

Momentet på bakhjulet ges av friktionen och normalkraften.

M = N * my * r.
N = normalkraften på bakhjulet, t.ex 100kg*9.8m/s^2 = 980 N
my = friktionen, för odubbat gummi mot is ca 0,15
r = hjulets rullradie = 0,33m för ett 18" bakhjul

Maximalt momentet på bakhjulet blir då 49Nm med exempel-siffrorna.

Effekten på bakhjulet är

P = M * omega.

omega är hjulets varvtal i radianer och ges av hastigheten, v och r.
omega = v/r

Vid v= 200 km/h = 56m/s

P = M * v / r = 49 * 56 / 0,33 = 8200W = 11hk ???

Man skulle alltså bara kunna få ner 11hk i marken vid 200 km/h, kanske svårt avgöra rimligheten i det men om jag byter ut friktionen till 1,0 som för asfalt så skulle man bara få ner 74hk i marken vid 200km/h innan det spinner, dvs inte rimligt.

Så hittar någon var jag räknat fel?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Friktionen mellan drivhjul å underlag kan man ju inte ha en norm på!?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Friktionen mellan drivhjul å underlag kan man ju inte ha en norm på!?

Det var inte heller avsikten. Men problemet för effektstinnare fordon verkar ju vara att få ner effekten i marken.
funderade snarare vilket grepp man behöver med en given effekt. Och man kan ju även notera att brist på grepp kan även kompenseras med högre vikt på hojen, gärna långt bak.
Den intuitiva tanken för de flesta är nog annars att lätta hojen för högre toppfart.
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Gör dubb i titan det blir betydligt lättare.Jag har gort lite tester med vanlig m6 8.8 bult,och med 330 dubb i bakdäcket expanderar det ca 2cm i diameter i 300km/h med titan har jag inte prova än.Jag har tillverkat dubb i titan och monterat i däcket men inte provat än.Men det går 5st m6x30mm titan dubb på 1st m6x30mm vanlig 8.8 dubb,så där spar man mycket vikt.
Vad det gäller rullmotstånd på is kan man nog inte göra så mycket då det går lika tungt med titan eller inte,men som sagt blir däcket mycket lättare med titan... Hoppas jag var lite till hjälp.
 

Photo4Fun

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2009
Ort
Strängnäs
Hoj
08 kawa 750
Nu är det nära :yoparty har du fixat kedjan peter?
Förutom peter så finns det en gedigen startlista med en skön blandning av fordon, kommer bli grymt kul!!'
Tycker vi skickar ett lycka till till peter och hans rekordförsök!!
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
:arsele
Nu är det nära :yoparty har du fixat kedjan peter?
Förutom peter så finns det en gedigen startlista med en skön blandning av fordon, kommer bli grymt kul!!'
Tycker vi skickar ett lycka till till peter och hans rekordförsök!!
Japp nu är hojen hel igen,det verkar gå troll i den..:D
Ja nu är det nära bara 5 dagar kvar :D sen får vi se om det blir ett rekord..jag behöver ju bara åka 239km/h för ett rekord för mc men jag vill ta bilrekordet på 321km/h och det är ju en stor skillnad.:confused:
Men va fan jag har sattsat rätt så hårt i år på detta.:tummenupp
Jag hoppas på en riktig trevlig helg med ett härligt event med härligt folk.........
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Håller tummarna Peter.
Åk du i 239 och var nöjd med det, 322 på is med hoj är sjukt!
Ses i Funäs!

Mvh
Patrik

:arsele
Japp nu är hojen hel igen,det verkar gå troll i den..:D
Ja nu är det nära bara 5 dagar kvar :D sen får vi se om det blir ett rekord..jag behöver ju bara åka 239km/h för ett rekord för mc men jag vill ta bilrekordet på 321km/h och det är ju en stor skillnad.:confused:
Men va fan jag har sattsat rätt så hårt i år på detta.:tummenupp
Jag hoppas på en riktig trevlig helg med ett härligt event med härligt folk.........
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Fortåka på is, det absoluta rekordet?

Ramlade på en artikel om Sammy Miller som torde vara av intresse i den här tråden. Miller satte ju rekord även på det underlaget och det finns ett kanonbra skriveri om hans rekordlöp på Lake George, New York, 1981.

Kolla http://www.vetechnet.com/rocketcar.htm - Artikeln innehåller många mycket intressanta detaljer om hur det gick till inte bara med tekniken utan även personen, logistik, marknadsföring och annat. Resultatet blev en bästa runda på 0 till nästan 400 km/timmen på 1.6 sekunder över en sträcka på drygt 150 meter. Hittar ingen referens om att det har åkts fortare på is sen dess.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top