Ja, man skulle vilja stämma av hans konstruktion...! Men vad vad förstår, så sprack/exploderade däcket till slut... Stabilt däck och välbalanserat är nog bra...
Försänkt M6 borde funka bra, fet bricka på insidan bara. Längd?
Det börjar bli ett gäng i V-maxklubben som har gjort däck nu, eftersom det är Isdragracingtävling mot Finnarna numer, varje år.
Finnarna har övat upp mot 200km/h.
Däcknärbilder på deras feta spikdäck t.ex. här:
http://vmaxchat.dk/gallery/Vmaxchat 2009/Luleae/index.html
Jag köpte massor med M6, men tänkte efter att jag gjort framhjulet, (enligt recept här på forumet med brickor och sikaflex, etc...) - Ska det va, så ska det! Och började leta spik
Bäst är kanske härdad spik, typ 60mm, men det hade inte jag råd med (det var dock ett par andra i klubben som skaffade, de kan t.o.m. köra lite på asfalt). De blir dock inte bättre bara för att de är längre. (Tyngre också).
Jag hittade ny, 42mm (vass som f*n) "ohärdad", så jag får rulla ner försiktigt till isen, men också till ett helt annat pris, antar jag.
Problemet var alu-brickorna på utsidan, (som jag också tappade ett gäng av, kanske skulle loctit'at), de hittade jag till slut beg. i Hedemora, men var tvungen att gängrensa. 100% fäste blir det iallafall, M6 kan man fortfarande "burna" med, kanske egentligen roligare, men ska man köra dragrace är spik mycket bättre.
Det finns att få tag på! Lagom att börja leta nu, inför nästa år.
Finns lokal isracingklubb där man bor? Kolla med dem! (Begagnad spik funkar också fint, sålänge gängen räcker).
Jag har nog kontakten nånstans till han jag köpte spiken av. Han hade slutat med sånt, men hade "ett par 1000 spik kvar".
Inatt lyckades jag lägga ut film från finalerna från Luleå från 28/2:
http://www.youtube.se/oberghem
(Finland vann pokalen, men nästa år ska den hem igen!)
Bilder:
Första spiken monterad,
Krokiga spikar när jag körde upp den på släpet, blev vassa igen av isen,
Kolla fästet! och
Skaffa dödmansgrepp! (2-poligt brytande antar jag är bäst)
hejhej