Speed weekend på is

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tänkte mer att man behöver ha grepp för att ta sig iväg ordentligt men nu när jag läser ordentligt ser jag att man inte ska starta från stillastående, då äre en annan sak :) Då funkar säkert finndubb bra, stå bara inte rakt bakom ifall de släpper ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tänkte mer att man behöver ha grepp för att ta sig iväg ordentligt men nu när jag läser ordentligt ser jag att man inte ska starta från stillastående, då äre en annan sak :) Då funkar säkert finndubb bra, stå bara inte rakt bakom ifall de släpper ;)

Jag tror också att finndubb kan vara bäst, låg vikt tror jag är viktigast för att dubbarna ska kunna överleva centrifugalkraften och för att man ska få rimlig balans på däcket.
Tar man det lugnt i starten och lastar på succesivt, så att man väntar med att ge fullt till man fått upp farten så borde det gå. Men jag bara gissar, jag har bara kört lite cross på is.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Dubben flyger iväg från finndubben ibland, jag har själv fått en på mig, trots att det handlar om maskiner på bara 50hk. Jag gissar att man får ta och bygga sig en dubbsköld i "hjulhuset" bak. Fram tror jag det är mindre risk att det släpper
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Enligt Nokia som tydligen har ett världsrekord på 321 km/h på is utövar en dubb på ett gram en dragkraft motsvarande 2.2 kilo i den hastigheten, givet ett bildäcks diameter då förstås. http://www.nokiantyres.com/release?id=10343161

Så utan att räkna kan man ju tänka sig vad bult och brickor skulle utöva för kraft på däcket i den farten. Sedan ska ju däckstommen orka med den tillkommande massan från dubbarna utan att tex släppa från fälgen. Så lätta dubb tror jag är melodin.
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
däcksfrågan

däcksfrågan är ett dilemma minsann.
jag kommer köra med vanliga dubbade vinterdäck,
dock är dubbarna ersatta med skruvdubbar.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ett tungt fordon med lågt luftmotstånd borde vara idealt för det här. Tyngden möjliggör hög drivkraft trots låg friktion. Lågt luftmotstånd gör att låg drivkraft behövs för hög fart.

Eftersom att gummit nog inte tillför så mycket till greppet kanske hjul utan gummi är bättre. Metallhjul med dubbar.
 

turbo1052

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Vansbro
Hoj
suzuki 1100r turbo,mini moto,ilo 98cc.Honda crf 450
Skitfrän tillställning.Äntligen nånting att se fram mot nu i vinter.
Hur ni tänkt något om körordningen?Det kanske är lite väl spännande att åka hoj efter Fast Freddy.Jag tänker då på spåren han river upp med sin maskin.
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Verkar ju riktigt kul ,vore värt att åka upp o kolla på även fast det är långt!
Är det något inträde eller så?
Är Fürstenhoff fortfarande med? såg inte han i startlistan... Vore kul o se om han kan ta 200mph :)

Mvh//PB
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Skitfrän tillställning.Äntligen nånting att se fram mot nu i vinter.
Hur ni tänkt något om körordningen?Det kanske är lite väl spännande att åka hoj efter Fast Freddy.Jag tänker då på spåren han river upp med sin maskin.

Fredde verkar ha problem med att fixa däcken... vi får hoppas han finner en lösning så man inte missar det roligaste.


det kommer finnas 3 filer på 3kms sträckan. beroende på vad man har för däck.
 

turbo1052

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Vansbro
Hoj
suzuki 1100r turbo,mini moto,ilo 98cc.Honda crf 450
Fredde verkar ha problem med att fixa däcken... vi får hoppas han finner en lösning så man inte missar det roligaste.


det kommer finnas 3 filer på 3kms sträckan. beroende på vad man har för däck.

Ok tackar då kanske man ska anmäla sig då-
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jaha, då var det dags att uppdatera lite. Isen plogas och hyvling diskuteras. Det hänger på om det behövs.
Här är en lite filmsnutt som visar lite från insidan av Gyllene Bocken samt hur banområdet ser ut vid start och vilken överblick publiken kommer att ha.

Håll till godo...[YOUTUBE-ID]Be_9LQ4B1AU&feature=channel_page[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag var det en förstasida i ÖP om Speed Weekend, lite tunt skrivet i artikeln men ändå intressant. Hoppas bara tongångarna är lika positiva efter tävlingen har varit så det inte blir något miljö/bullergnäll som sätter käppar i hjulen för kommande tävlingar.

Artikeln i ÖP idag

Går allt efter planerna blir det militärtält för jetsparksbyggaren och vi i "crewet", jag ska försöka ta med lite andra jetmotorer också så det lever om lite kvällstid också...:banana
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Nattliv är trevligt:yoparty

Jag läste artikeln. Kul med publicitet och jag jag håller med om det som sägs att intresset har blivit större än vi trodde från början. :gnissla :banana

Snart är det nedräkning...

Undrar vem vildhjärnan med snowracer är:rolleyes: . 200km/h...:näsblod (MINST 200km/h. Går det långsammare åker jag hem...)
Det ska bli så jädra skoj att se blandningen av fordon. En lite gokart bredvid Peterbuilt-lastbilen och sedan en metanoldragster och en...en, vafaa...en turbojetdriven...SPARK?!:yoparty

"Snowmonster" står i en helt engen klass för sig:tummenupp

Hallelulja:fyllisar
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Måste byta ram på min gokart tyvärr då den nuvarande e skev.....
så vet ej om jag hinner detta - isf blire bara bilen som kommer med.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En första uppstart gjordes på sparken idag, det behövs mer soppa för att få upp turbinvarvet till max och efterbränningen saknas men det är på god väg.:tummenupp

[YOUTUBE-ID]C9Jq8myK2Bk[/YOUTUBE-ID]
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fi faen va fränt!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Verkar ju riktigt kul ,vore värt att åka upp o kolla på även fast det är långt!
Är det något inträde eller så?
Är Fürstenhoff fortfarande med? såg inte han i startlistan... Vore kul o se om han kan ta 200mph :)

Mvh//PB

Fortfarande med? Skulle Fûrstenhoff vara med?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top