Spegel på bortre garagevägg för att underlätta inkörning?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Cross-Eyed%20Surgeon.jpg

Får träna på det.

(Fattar att man ska titta växelvis).

Men nu blir det ju opraktiskt om man backar riktigt nära högersidan eftersom förardörren är där.
Kommer jag för långt åt andra hållet kan jag inte fixa med grejer i garaget/få ut cyklar under tiden bilen står där.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du behöver inte sitta "mitt i bilen" för ha focus i "centrum".

Tro mig när jag säger att inte alla kan klämma in en bil i ett trångt garage utan hjälpmedel.
Det är inte så enkelt som att bara titta i mitten. Min sambo har lyckats skrapa upp båda sidorna på bilen i relativt rymliga garage frö att hon helt enkelt inte har full koll på vart bilen börjar och slutar.
Det har också varit helt omöjligt att få henne att parkera bilen så långt åt höger som möjligt nära väggen för att få maximalt med ledig yta på vänstersidan.

Detta tills jag ställde in en liten stolpe i form av en bit regel med en fot som hon kunde sikta på. Jag ställde den helt enkelt ungefär där hon bör hamna med vänster framskärm och instruerade henne att hon nästan skall peta till den med bilen. Då blir det rätt. För högersidan har hon ingen koll på. Siktar hon efter den så hamnar hon nästan inne på den vänstra platsen i dubbelgaraget.

Jag själv kan utan vidare knöla in en bil i garaget om jag bara har någon enstaka cm över vid backspeglarna men det är inget som jag skulle välja att göra utan hjälpmedel för förr eller senare kommer också jag att göra ett misstag. Och om marginalerna är 5 cm behövs det inte vinglas särskillt mycket innan det blir repor och bulor.

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Ta sats annars.
Vad tror du ryker först? Sidospegeln eller väggen :tummenupp

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det där med ett streck (+ spegel) låter som en riktigt smidig grej.

Kom på att jag inte alls vill backa in. Jag försöker komma så nära högerväggen som möjligt annars kommer jag inte ut (till vänster står arbetsbänk, prylar, cyklar etc.). :)

Ja som sagt jag jobbar ibland i hamnen där alla nya bilar från VGS och BWM kommer in till Sverige och vi parkerar alltid med vänster hjulpar på strecken i ett fiskbensmönster och man kan använda bilen i rutan framför och jämte som spegel. Funkar alldeles utmärkt så till och med de stora VW skåpbilarna får utan problem plats i precis samma rutor som alla andra bilar (förutom på längden) utan att man behöver hålla koll på högersidan.

Och ja det låter vettigt att ha arbetsytor och plats att kliva ur bilen på samma sida.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just came back from holiday in Thailand and I came so close to sleeping with a lady boy. Looked like a lady, walked like a lady, talked like a lady and even kissed like a lady. It was only when she drove me to her place and reversed parked the car in the garage first time that I thought, "Hang on a damn minute."

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Träna att backa/köra in bilen ett 10tal gånger försiktigt, klarar du inte av att få in bilskrället efter det, ta körlektioner, eller sluta av att köra bil...:tungan

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det månne vinglas som är problemet?

Hmm. Blev visst en dubbelmening som jag inte märkte själv. :fyllisar
Ska jag krångla in en bil som är väldigt stor i garaget så gör jag nog bara det om jag är helt nykter.

Är det min egen bil som har lite större marginal så skulle jag nog teoretiskt sett klara av att köra in eller ut den ur garaget även rejält dragen. Men jag har väldigt svårt att se scenariot där det skulle vara aktuellt eftersom jag av hävd vill vara nykter när jag kör och om jag inte kör så står bilen i garaget. Dvs scenariot att jag plötsligt skulle behöva få in eller ut bilen ur garaget har liksom inte uppstått.:3freak

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Träna att backa/köra in bilen ett 10tal gånger försiktigt, klarar du inte av att få in bilskrället efter det, ta körlektioner, eller sluta av att köra bil...:tungan

Det är väl inte så att man inte klarar av att få in eller ut bilen. Jag är nog kapabel att få in och ut en bil ur garaget även om det bara är någon cm på varje sida. Men med minskade marginaler så ökar risken för misstag och förr eller senare så gör man ett misstag.

så att då komplettera med någon form av hjälpmedel i form av en spegel eller pinnar att sikta efter för att minimera risken för misstag är ingen dum ide och troligen något som lönar sig rätt snabbt.

det är en sak att ha koll på vart bilen slutar och börjar.
det är en helt annan sak att tro att man är ofelbar och aldrig gör ett misstag.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14

En människa är inte en robot som har perfekt repeterbarhet :)
Men för mig är det mest det att kunna slappna av när man ska in i garaget. Inte behöva vara så koncentrerad hela tiden.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En människa är inte en robot som har perfekt repeterbarhet :)
Men för mig är det mest det att kunna slappna av när man ska in i garaget. Inte behöva vara så koncentrerad hela tiden.

Exaktemundo. Dels är det ju en fråga om att varje parkeringstillfälle skiljer sig något från dom andra genom att man kanske kommer in liiite annorlunda mot garageporten eller inte placerar sig på millimetern exakt lika i porten. Dels kanske det är skönt att slippa sitta på helspänn varenda gång man parkerar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För att utvinna maximal yta i garaget så la jag en regel på golvet som man kände med hjulet, och ett hjulstopp på golvet så att man stannade precis där dörren gick igen med lite våld.
Jag lät helt enkelt bilen rulla mot stoppen av sig själv och där drog jag handbromsen

Någon tyckte det var en bra idé att använda min hjulstopp till något annat så helt plötsligt rullade jag rakt in i ett gäng jeepdunkar med ett brak.

Jäklar så snopen jag blev, paniken när man inte ens har foten på bromsen utan litar på att det ska ta stopp, jag tror jag kände den redan när jag var en cm förbi den vanliga stoppunkten och billen fortsatte i 1km/h förbi :D

En bekant hade annars ett praktiskt garage, när han körde in sin Passat fick han alltid köra tills det stoppade i väggen, sen fick han slänga igen porten hårt så att dragkroken gjorde ett hål i porten.

Det gick liksom inte att ställa sig fel där.

För att överhuvudtaget rymma att förvara däck och annan bröte så byggde han en pallställning som gick precis över huven på bilen.

När han sen bytte bil så kollade han att den nya bilen var mycket kortare och skulle få plats.

Han kollade aldrig höjden på huven, så första gången han körde in skrapade han upp hela huven under sin fiffiga ställning. :3freak

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Säg mig nu...blev det någon skillnad att backa in i garaget..? och hade du samma problem när du skulle köra ut från garaget?

Last edited:

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Säg mig nu...blev det någon skillnad att backa in i garaget..? och hade du samma problem när du skulle köra ut från garaget?

Näe backa var inget bra alternativ då jag ställer mig så nära höger sida som möjligt (för arbetsyta etc. finns på vänster). Men jag jämnade till kanten in till garaget så jag behöver inte ta så mycket fart, sen har jag flyttat en soptunna, så jag kan köra ganska rakt. Så det funkar nu :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår