Det är skillnad på spegelvisir från olika fabrikanter.
Tar man t.ex. Shoeis spegelvisir så är de inte helt "spegelaktiga", utan det är faktiskt ändå ganska genomskinligt och man ser faktiskt ganska mycket av hjälmbärarens ansikte.
Det som är bra med detta är att det inte upplevs som särskilt mörktonat inifrån. T.ex. Nolans spegelvisir ser man däremot inte igenom utifrån, men nackdelen med dessa är att de upplevs som förhållandevis mörka inifrån.
Dessutom är det skillnad på pris till olika fabrikat. Till Shoei ligger riktpriset hos handlarna på ~800kr. Men kan inte jämföra detta med exempelvis priset för ett spegelvisir till en Nolan.
Man ska ha klart för sig att spegelvisir självklart är mer underhållskrävande än "vanliga" visir om man vill hålla de snygga, eftersom minsta skit syns tydligt, dessutom kan viss reflektion upplevas när det är sol ute, men det brukar dock inte vara särskilt farligt.
Från i år är det olagligt att använda spegelvisir om man kör på gatan, men vem bryr sig egentligen?!
Däremot kan det vara bra att veta att spegelvisir är fullständigt bannlyst att använda om man ska köra RR.
Kan vara bra att veta.
Jag har själv haft både silverspegel på en före detta hjälm och nuförtiden har jag guldspegel på min nuvarande hjälm. Har funkat kanon, men har ändå ett klart och ett tonat visir att komplettera med när det behövs.