Spegelvisir

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Swedish Viper skrev:
Vaa??
Var har du fått reda på det?

Fast iofs vem bryr sig. Tänker köra med det i alla fall.
Jag har själv arbetat i motorcykelbutik, så det är därför jag vet det. Men det är som sagt en lag som trätt i kraft först nu i år och därför är det inte många som vet om den ännu.

Men visst har du helt rätt i det du säger...löjlig lag.

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati MS 1200 2013
SpeedAbuser skrev:
Jag har själv arbetat i motorcykelbutik, så det är därför jag vet det. Men det är som sagt en lag som trätt i kraft först nu i år och därför är det inte många som vet om den ännu.

Men visst har du helt rätt i det du säger...löjlig lag.

Ja ett spegelvisir är väl inget sämre än ett vanligt mörktonat?
Är dom rädda för att det ska skapa reflexer som kan störa de stackars bilisterna?

Så länge man kör med sådant på dagtid då det är ljust ute så tycker jag det borde vara helt ok med sådana visir. Man slipper ju solglasögon då och så ser det ju snyggt ut med.

sno_pro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Domimator-98
synd att man måste köra som en dåre för att vara lika tuff som visiret ;) men va fan man får väll lida lite..hehe

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
har silver/kromvisir på min hjälm och det har funkat bra men kan vara lite jobbigt i mörkerkörning men blir 10 gng snyggare än med det vanliga eller det tonade... :tummenupp

köp vet ja!

M0ridin

Sommar... mmmm
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
jag får tacka för alla bra kommentarer och jag beställde ett silver förra veckan från Touringbutiken... var tvungen att beställa därifrån för att de återförsäljare som fanns här i närheten av mig hade slut. Samt att det var restnoterat... men förhoppningsvis så kommer det nu till veckan.

/Micke

Jung

Göteborgs Stolthet
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -07
....

vet inte vilka affärer som säljer det, men brukar finnas på go cart tävlingar...... ring nån firma som säljer go cart tillb. o hör med dom...

M0ridin

Sommar... mmmm
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Nu har jag fått visiret... GRYMT nöjd. Köp ett!! Snyggt som fan samt ett jävligt skönt ljus igenom.

/Micke

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
SpeedAbuser skrev:
T.ex. Nolans spegelvisir ser man däremot inte igenom utifrån, men nackdelen med dessa är att de upplevs som förhållandevis mörka inifrån.

Nolan Xlites visir är behagligt att ha ända till skymning, när solen har gått ner helt går det att ha utan att bli trafikfarligt. Är det olika toning på nolans och Xlites?

//jaG

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Zeb_Macahan skrev:
Nolan Xlites visir är behagligt att ha ända till skymning, när solen har gått ner helt går det att ha utan att bli trafikfarligt. Är det olika toning på nolans och Xlites?

//jaG
Det spegelvisir som jag skaffade till min Nolan som jag hade för 2 år sedan, var mer tonat än vad exempelvis ett Shoei-spegel är, dock lite mindre tonat än mitt AGV-spegel som jag har idag.

Visst är det möjligt att köra med spegel i mörker, men personligen gillar jag det inte då jag tycker att sikten blir för dålig.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Zeb_Macahan skrev:

//jaG

Visste inte att det fanns spegelvisir till X-Lite? Var köpte du det Jens?

Men, nu när jag skaffat ny hjälm, så har jag ju inte det problemet längre :bow

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
om ni vill ha ett mörkt visir men inte vill betala skjortan.
köp ett klart visir eller ta det klara orginalvisiret. åk sedan till biltema och köp ruttoning(finns i blått grönt och nån mer färg) som säljs i rullar med typ 1*1 m plast kostar ca 40 kr. klistra sedan fast på utsidan av visiret så blir det tonat och häftigt

//Niklas

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Zeb_Macahan skrev:
Generalagenten :fakta

//jaG

I Grahns "Fart & Fritid" så finns det inte något spegelvisir till Xlite X-901. Däremot så verkar de ha det på "Visir Shop", se utmärkta länken ovan. Var de inte bra mycket billigare på hjälmar där också.

Kollade t.ex. Shoei Z-One svart, 4400 i Svedala men 3500 inklusive frakt (£20) och jag förstod sidan rätt.

Någon härifrån som handlat ifrån dem? Verkar kanon ju.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
X901 och X902 har samma visir :fakta

//jaG

FireSalle skrev:
I Grahns "Fart & Fritid" så finns det inte något spegelvisir till Xlite X-901. Däremot så verkar de ha det på "Visir Shop", se utmärkta länken ovan. Var de inte bra mycket billigare på hjälmar där också.

Kollade t.ex. Shoei Z-One svart, 4400 i Svedala men 3500 inklusive frakt (£20) och jag förstod sidan rätt.

Någon härifrån som handlat ifrån dem? Verkar kanon ju.

balikungen

odeffad
Gick med
13 May 2003
Hoj
KTM 950
Köpte ett spegelvisir till min KBC VR-1 men det ångrar jag nog lite.
I början var jag duktig och torkade bara visiret med mjuk handduk efter rengöring med diskmedel och varmt vatten, men en dag hade jag bara papper (TORK) till hands. Det visade sig att pappret slipade bort spelegytan även om jag inte torkade hårt.

Visst kunde jag varit lite försiktigare, men visiret var rent när jag torkade det och jag tycker det borde tåla torkning med papper.

Nu kostar visiren till KBC "bara" runt 350:- men det är ju ändå för mycket när man förstör det så lätt.

Nästa visir blir nog ett mörktonat, för de har väl ingen "film" utanpå utan är genomgående tonade?

-Fast spegelvisir är hur tufft som helst, speciellt på min mattsvarta VR-1:a!

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Zeb_Macahan skrev:
X901 och X902 har samma visir :fakta

//jaG

Är du säker? I katalogen är de uppdelade, och det är inte samma utbud. De ser väldigt lika ut, men kanske har någon liten detalj ändrats?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Säger jag att det är så så är det så :fakta

det enda som skiljer är att du efter köpet kan montera tearoffs på din hjälm :fakta igen...

//jaG

FireSalle skrev:
Är du säker? I katalogen är de uppdelade, och det är inte samma utbud. De ser väldigt lika ut, men kanske har någon liten detalj ändrats?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Min spegel funkar också bra dock så har jag fått ngr små repor på det, av insekter förmodar jag.... Har shoies orginal betalade typ 800 för det som resten. Sköt ljus framförallt när det e ljust ute, vid skymmning/mörker tycker jag att det är för mörkt.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring