Speglar eller inte speglar?

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
Hur många här kör utan speglar?
jag köpte ett par som heter Fusion, som i mitt tycke är sjukt mycket snyggare än orginalarna, dock är dom rätt värdelösa (läs helt), då dom är alldeles för korta för mig, så då slog tanken mig att plocka bort skiten helt, och det blev en helt annan hoj! nu fattas bara ett rakt styre, men det är ett helvete att behöva vända på sig hela tiden... hur gör ni som åker utan igentligen :confused:

pHil.

Guest
Det finns inget snyggare än när backspelgarna är av, de gör hela hojen till en så mycket råare maskin, men dock så kan de ju vara orsaken till att man hamnar i trubbel ute på vägarna!

NO BS;)

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Jag tycker inte det är några problem med att vända sig om, man vänjer sig vid det och det tycker jag att man ska göra oavsett om man har speglar monterat eller ej.
Jag litar då mer på vad jag ser om jag vänder mig om än vad jag ser om jag endast tittar i speglarna...

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag klarar inte av att köra mc utan speglar, blir helt tokig. Klart att man ska kolla döda vinkeln även med speglar men inte fan vrider man hela huvudet som man måste göra om man är utan?

Backspeglar ftw! :tummenupp

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Hoj
Jag klarar inte av att köra mc utan speglar, blir helt tokig. Klart att man ska kolla döda vinkeln även med speglar men inte fan vrider man hela huvudet som man måste göra om man är utan?

Backspeglar ftw! :tummenupp

Hur vrider man halva huvudet?:va

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kör helt utan och har gjort sen det blev SuperDuke.. På förra hojen hade jag speglar men funderade på att ta av dem vilket aldrig blev av.,

I början (ganska länge faktiskt) stirrade man ner i marken där spegeln borde varit, men när reflexen bara är att vända på huvet istället så är det inga problem som jag ser det. D'remot vet jag inte om jag skulle vilja åka sportklubba utan speglar, man har inte riktigt lika lätt för att vända sig om då så det skulle nog kännas lite farligt i stan!

Ps. Jag bor och kör mkt i stan (sthlm) och tycker ändå inte at tdet några problem!

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
CB1000RA -09
Personligen så vet ja inte om ja skulle "klara" mig att köra utan speglar, man kikar ju som satan i dom när man kör genom stan.... Men de e väl en vanesak kan ja tro.... :va
Fast om du ändå inte ser nåt i speglarna, så e de ju skit samma om du har dom eller inte :tummenupp

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Hoj

Jag? Jo, jag vrider på hela huvudet. Skulle vara fint att kunna vrida på bara halva, för då kan man ju titta både framåt och bakåt på en och samma gång.
Detta får mig osökt att undra varför du väljer att köra med speglar, du som kan vrida på halva huvudet?
Din hoj är ju riktigt snygg redan som den är, men den skulle bli rejält mkt snyggare utan speglar.

sportbike

Guest
slutade med speglar för länge sen,man brukar se sina egna armbågar i dom,eller ingenting alls.
vrider hellre på huvet än att försöka se vad som finns bakom mig,i en liten suddig spegel.
nu har jag ju fördelen att mina speglar kan fällas in på nya hojen,men jag fäller inte ut dom för det,av gammal vana.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Först hade jag vanliga men så ser ju det så fult ut och då skaffade jag den man fäster på styrändsvikten och den fungerar jätte bra.

För några veckor sen gjorde jag en 20 mils resa utan backspegel och när man åker lite fortare blir det jävligt jobbigt att vrida huvudet. Hade ont i nacken efter det.

Du ska skaffa en sånhär:

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    90.8 KB · Visningar: 262

njelger

Guest
jag kör helt utan på en hoj. det går oftast bra men en polis smög upp på mig en gång. plötsligt var han bara där.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom jag av någon konstig anledning lider av polisskräck när jag kör hoj så funkar det inte att köra utan spegel.
Jag försökte men det blev ett konstant vridande på huvudet för att vara på den säkra sidan.
Sen när jag skaffade en liten bar-end spegel så blev livet lättare.

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
Först hade jag vanliga men så ser ju det så fult ut och då skaffade jag den man fäster på styrändsvikten och den fungerar jätte bra.

För några veckor sen gjorde jag en 20 mils resa utan backspegel och när man åker lite fortare blir det jävligt jobbigt att vrida huvudet. Hade ont i nacken efter det.

Du ska skaffa en sånhär:

det är precis ngt sånt där jag letar efter, vart köpte du dina?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
det är precis ngt sånt där jag letar efter, vart köpte du dina?

Från någon här på sporthoj:D

Vet inte vart det finns att köpa men starta en tråd med en bra rubrik så vet säkert någon.

Fungerar jätte bra för att se lite bakåt.

edit:
Jag hade bara en på vänster sida. Höger kan det nog bli lite tight med gasrullen.

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
utan är en vanesak.. på en renodlad sportis=aldrig, för svårt o vida runt huvve tillräckligt. på en fighter o motard så tar de 0,5 sek o vrida huvve o kolla. där de är 2 filer ska man ju iaf vrida o kolla döda vinkel mm..

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
jag kör helt utan på en hoj. det går oftast bra men en polis smög upp på mig en gång. plötsligt var han bara där.

Exakt! Samt att man ser mycket längre bakåt, kan titta oftare och det är mer bekvämt med (fungerande) speglar.

Fast visst är en hoj snyggare utan och det blir också billigare när den välter ...

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Har kört utan spegel både på förra hojen och denna, har dock beställt en bar-end spegel nu då jag tycker att det blir lite jobbigt när man kör långsvängar och ska ha nackspärr i 2dar efteråt :D

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
ska testa utan några dagar, men får även kika efter några bar-end speglar (?)

Tackar för svaren! :tummenupp

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...