Speglar eller inte speglar?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Är ingen höjdare att vrida på huvudet i runt 120 med crosskruka för att speglarna ligger i garaget :näsblod

Annars är de skönt utan :)

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
jag kör med feltema speglar. som hänger neråt på styret.

kommer byta ut dom mot cRg liknande speglar som feltema..

kör motard.

jag har ögena på speglarna nästan hela tiden, bra att kunna ha
koll bakåt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag hade en liten rund barend på vänster sida på min gixxer 750 -09:a, funkade faktiskt bra.

Intressant, klurar på samma sak...blir ju mest bana ändå...men ibland vill man ha speglar med. Klurat ett tag på ful-blinkers/täckplattor och styrändsspegel min k9a...lirar alltså, att den hamnar lägre är inget man störs av?

sportbike

Guest
Intressant, klurar på samma sak...blir ju mest bana ändå...men ibland vill man ha speglar med. Klurat ett tag på ful-blinkers/täckplattor och styrändsspegel min k9a...lirar alltså, att den hamnar lägre är inget man störs av?
De flesta speglar går det att vända fästet på så den hamnar uppåt om man föredrar det.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Tycker det är snyggast utan speglar och skulle helst vilja köra utan men fixar inte det. Ta t.ex nu i lördags; har fått en ny granne som kör mc, slängde in en lapp i hans brevlåda och frågade om han ville följa med oss på en tur i helgen.
Det ville han, min polare Per kör först, jag har bett honom ta det lite lugnt eftersom grannen har bara kört mc i typ ett år. Jag kör tvåa efter Per och håller koll bakåt så nykomling hänger med. Vi är totalt 4 st. Inga problem. Vi kommer ut från stan och kör på en snabbare landsväg. Slänger en blick i backspegeln och får en mindre chock, nu är det inte 2 lysen längre, det är snarare 22. Per har sett det också och jag vet inte vad som flyger i honom för farten ökar hela tiden. Alla hänger med, Per ökar ytterligare, nu börjar sällskapet dras ut, undra vad våran nykomlig tycker? Kommer fram till ett kurvigt parti, Per kör som en dåre och det plötsligt är vi bara 4 igen. När vi stannande för en fika frågade jag grannen hur det gick, pionröd i ansiktet svarade han:

-Jag behöver en R6:a :D

Blomdahl

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
DR600S
Helt klart snyggare utan speglar, men det är ju alltid nån j***a bil som ska bromsa framför en när man vrider huvudet för att se tillräckligt förbi döda vinkeln, iallafall om man ligger i stadstrafik. Jag har varit så nära att köra in i r***n på flera bilar flera gånger att jag inte vågar köra utan speglar längre och bara kan kolla döda vinkeln snabbt med huvudvridning. Kanske ligger jag för nära? Men tar man ut avståndet minsta lilla så ska ju alltid nån stressad säljare i BMW knö sig in i framför samtidigt som han pratar i mobilen och antecknar i iPaden...

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
har inte använt speglar på 4år! enda gången man har dom på är till besikningen och tillbaka :crash
man vänjer sig. ja brukar alltid flytta runt på hojjen än då, sitter aldrig still och tittar rakt fram :)

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Vidvinkelspegel 57 x 35 mm 19:90 på biltema:tummenupp
Inte så detaljrik men man ser om någonting är bakom.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Har speglar på en av mina hojar..på 1098an. Mha dessa kan jag alltid se att mina armbågar ser fina och rena ut. Något mer ser jag inte i de. Kanske om jag anstränger mig lite cheyens arm.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Först hade jag vanliga men så ser ju det så fult ut och då skaffade jag den man fäster på styrändsvikten och den fungerar jätte bra.

För några veckor sen gjorde jag en 20 mils resa utan backspegel och när man åker lite fortare blir det jävligt jobbigt att vrida huvudet. Hade ont i nacken efter det.

Du ska skaffa en sånhär:

Jag har precis en sådan styränds-backspegel på min TL. Bästa köpet någonsin. :)
Jag har bara en (vänster).

Kör med vänster backspegel på alla mina hojar, nya som gamla och som bonus funkar det bra vid poliskontroll och besiktningar. :tummenupp

Köra utan funkar väll på supermotarden, men suger balle på sporthojen. imho.

:hej

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag använder backspeglarna oavbrutet på motorväg. Är det fritt framåt så kollar jag mest bakåt. För det är ju därifrån det är störst risk för att nått farligt dyker upp. Om det inte finns nått i närheten framför. Och kommer nått bakifrån slår jag alltid av farten för att underlätta omkörning.
Vill ju inte vara i vägen för yrkestrafiken. Det ju vara en ambulans.
Jag kör ju för bara mitt nöjes skull. :)
Tyvärr är speglarna nte speciellt bra. Bäst på Sukkan där jag kan se mitten på vägen i både vänster och höger spegel.
På trajan har jag ett tomt fält rakt bakåt så en kamera baktill och videoskärm fram nånstans skulle sitta fint.
Gärna förslag, länkar.
Gärna med foton hur det ser ut monterat på din eller någon annans hoj.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras