Spekulera mera :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Backlund är en frisk fläkt och kan gå långt om resurser och material finns.

javisst, men problemet ligger i svensk roadracing "kultur",,
backlund va ju på väg till gsxr750 cup,men hans sponsorer vill ha honom hemma i det glamorösa stcc.. annars va det inte intressant med stöd.

det börjar likna samma öde som freddy är på väg mot ( i mina ögon alltså), åren springer och snart e det svårt att "breaka" ute i världen.

finland säger jag bara, öppna banor och team som drivs med syfte att få ut unga talanger i internationell racing fort.

nåväl..
frågan om jimmy, tror inte han har slutat utvecklas och med rätt förutsättningar så kan det säkert gå bra i vm.
även andra förare skulle fixa det.
sen har det blitt tuffare att ta sig fram i sbk med åren, både tempomässigt och med ekonomiska krav,,
för det är ju inte bara så att cralle va mkt bättre och innan honom dubbelAnders otroligt mkt bättre, och backa bandet ännu längre (motul Kenta etc)
det va enklare att slå sig fram förr.
(med dubbelanders va en gud)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det enda vettiga VM (SBK) hoppet vi har i sverige är ju jimmy... så det hade ju varit kul att han förverkligar sina mål inför 2008. Och om det innebär ett test som wildcard redan i år ... Kul!
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
javisst, men problemet ligger i svensk roadracing "kultur",,
backlund va ju på väg till gsxr750 cup,men hans sponsorer vill ha honom hemma i det glamorösa stcc.. annars va det inte intressant med stöd.

det börjar likna samma öde som freddy är på väg mot ( i mina ögon alltså), åren springer och snart e det svårt att "breaka" ute i världen.

finland säger jag bara, öppna banor och team som drivs med syfte att få ut unga talanger i internationell racing fort.

nåväl..
frågan om jimmy, tror inte han har slutat utvecklas och med rätt förutsättningar så kan det säkert gå bra i vm.
även andra förare skulle fixa det.
sen har det blitt tuffare att ta sig fram i sbk med åren, både tempomässigt och med ekonomiska krav,,
för det är ju inte bara så att cralle va mkt bättre och innan honom dubbelAnders otroligt mkt bättre, och backa bandet ännu längre (motul Kenta etc)
det va enklare att slå sig fram förr.
(med dubbelanders va en gud)

Anders och Pelle Jansson när de tom ledde Endurance VM 85.
Anders blev väl 5:a i WSBK om jag inte missminner mig.
andres var även frmstående i Formula 1.
Föregångaren till WSBK för de som inte visste det.
Blev 2:a eller så nåt år efter omöjlige Joey Dunlop.

Papunen har ju varit i Europa och kört men tyvärr så var han nog inte mogen för det då.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Anders och Pelle Jansson när de tom ledde Endurance VM 85.
Anders blev väl 5:a i WSBK om jag inte missminner mig.
andres var även frmstående i Formula 1.
Föregångaren till WSBK för de som inte visste det.
Blev 2:a eller så nåt år efter omöjlige Joey Dunlop.

.

ja, va?

jag vet detta men menar att IDAG hade dom inte nått samma resultat, pga mkt hårdare ekonomiskt och politiskt klimat inom RR.

eller är vi överens redan? :)
Anders Andersson är mkt stor i mina ögon.
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
ja, va?

jag vet detta men menar att IDAG hade dom inte nått samma resultat, pga mkt hårdare ekonomiskt och politiskt klimat inom RR.

eller är vi överens redan? :)
Anders Andersson är mkt stor i mina ögon.

Ja vi är överens!
Dubbel Anders på Dunderklumpen var en fröjd att se:)
Som han tyvärr totalskrotade på Falken.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Om man tittar på topp-10 i WSBK så finner man ett antal heltidsproffs med sammanlagt snuskigt många års erfarenhet av tävlande på den här nivån. Lanzi och Neukirschner är "rookies" som "bara" kör fjärde året på VM-nivå. Hit når nog ingen svensk idag tyvärr.

Men det hade varit minst lika roligt att se en svensk kubbas om platserna 10-20 :tummenupp
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Man kan väl se två aspekter på din tanke.
Den första är hur bra skulle det gå för Jimmy att hoppa in nu på nästa race och köra Rolfos Honda? Skulle knappast förvänta mej att det blev så värst många poäng.

En annan, helt annan, sak är hur bra Jimmy skulle ha kunnat bli om han som Rolfo fått köra på riktigt bra material ( oftast iaf. ) i kamp med de bästa i olika VM serier de senaste 10 åren.
Hade han fått köra med dessa förutsättningar tror jag att han hade varit en internationellt etablerad förare. Inte en världsmästare men kanske en i stil med Checa, eller Steve Martin, eller Ant West.

Var hade Barros varit i dag om inte hans familj var snorrika, vilka chanser hade han fått om inte han hade haft pengar med sig i början av karriären?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Återigen så åkte Foggy 1.33 på anderstorp 1993 på en Ducce 888. Hur mycket snabbare går det i WSBK idag? Hur snabbt har Jimmy kört, och hur mycket snabbare skulle han kunna köra på en riktigt superbike?

De e mycket som är oklart ;)
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Återigen så åkte Foggy 1.33 på anderstorp 1993 på en Ducce 888. Hur mycket snabbare går det i WSBK idag? Hur snabbt har Jimmy kört, och hur mycket snabbare skulle han kunna köra på en riktigt superbike?

De e mycket som är oklart ;)


Tuffare motstånd ger snabbare förare.
En "riktig" superbikehoj så hade det gått fortare helt klart.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Man kan väl se två aspekter på din tanke.
Den första är hur bra skulle det gå för Jimmy att hoppa in nu på nästa race och köra Rolfos Honda? Skulle knappast förvänta mej att det blev så värst många poäng.

En annan, helt annan, sak är hur bra Jimmy skulle ha kunnat bli om han som Rolfo fått köra på riktigt bra material ( oftast iaf. ) i kamp med de bästa i olika VM serier de senaste 10 åren.
Hade han fått köra med dessa förutsättningar tror jag att han hade varit en internationellt etablerad förare. Inte en världsmästare men kanske en i stil med Checa, eller Steve Martin, eller Ant West.

Var hade Barros varit i dag om inte hans familj var snorrika, vilka chanser hade han fått om inte han hade haft pengar med sig i början av karriären?
Barros och Checa kör skjortan av Martin och West alla dagar i veckan...

Men återigen, en Svensk Steve Martin hade varit kul. Hur långt pengar hade räckt är ju en fråga som är minst lika svår som ursprunsfrågan.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Barros och Checa kör skjortan av Martin och West alla dagar i veckan...

Tog bara upp exempel på midpack riders i respektive klass utan att på något sätt värdera dem sinsemellan.
Men det du skriver stämmer säkert.
Men i varje klass i VM finns det förare som vare sej glänser eller behöver skämmas för sina resultat. Dessa fyra tycker jag är sådana. Dit kanske Lindström hade kunnat nå, om han hade fått köra i rätt serie på bra material tidigare i karriären.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top