Spel i ramlager?

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Hej,
Jag har en aprilia rs 250. mitt ramlager är väldigt glappit jämfört med ett c3 lager. Det är inga oljud, allt snurrar fint... Skall jag byta???

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
sitter ofta C4 som ramlager, men har du endå isär det så passa på och byt

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Har du motorn nere så ska du definitivt byta ramlager, oavsett om de ser fina ut.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ska väl inte glappa överhuvudtaget?
Ett C4 lager har ju större "glapp" än ett C3, men jag tycker knapp de e kännbart?

I min värld är ett kännbart glapp i ett lager = ett slut lager .
Och som sagt ovan så är ett ramlager så billigt så det byter man ut utan att ens fundera på saken.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ska väl inte glappa överhuvudtaget?
Ett C4 lager har ju större "glapp" än ett C3, men jag tycker knapp de e kännbart?

I min värld är ett kännbart glapp i ett lager = ett slut lager .
Och som sagt ovan så är ett ramlager så billigt så det byter man ut utan att ens fundera på saken.

Sånnahär frågor är ju skitsvåra att svara på, om nån säger det är ett stort glapp så vad är stort för den personen? Arbetar han normalt som urmakare eller är han grävmaskinist?

Även nya lager glappar lite

Boshboo

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
1990 Suzuki GSXR 750
C3 eller C4 spelar ingen roll , dessa har ytterst lite glapp om de är ok, C4 om du kan välja men C3 går lika bra, Tvätta ren dom och olja in med tvåtakt eller motorolja tar du fett kan dom förstöras mycket lätt eller snurra i kåpan och eventuellt skära . Glappar det mycket så är det mer troligt att lagret sitter löst i kåpan. Många motorer har detta bekymmer när de är kalla. Värm upp motorn och kolla med en indikatorklocka, någon hundradel glapp är ok men inte mer. Är det kåpan eller huset så är det enklast att limma med bussnings Loctigt eller motsvarande, andra alternativ år att shimsa med shims plåt typ bladmässing. Det allra bästa är att svarva ur lagerläget och montera en hylsa av brons material. Brons är mjukt och trycker inte ihop lagret lika mycket och som bonus ökar brons mer när temperaturen stiger under uppvärmning vilket gör att lagret sitter bättre med kall eller varm motor.

Boshboo

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...