Spela upp musik ifrån NAS?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Jag håller på att fixa nätverk i huset. Tänkte det kunde vara fiffigt att lägga över all musik på en NAS för ökad åtkomst.
Dock hittar jag inga bra uppslag på hur jag kan spela upp musiken ifrån NAS:en. Vad krävs om jag inte vill ha en dator i närheten? Går det streama till en grunka eller förstärkare?

Tips på grunkor mottages, men som sagt var jag vill att allt ska funka utan dator igång.

Mvh
KaliZ

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
DLNA borde lösa ditt önskemål?

Netgear Readynas har DLNA i vart fall.
Har du tänkt dig någon box till TV:n eller en oberoende box?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
DLNA borde lösa ditt önskemål?

Netgear Readynas har DLNA i vart fall.
Har du tänkt dig någon box till TV:n eller en oberoende box?
Jag hade inte tänkt mig använda tvn alls. Utan några högtalare på entreplanet, några andra i källaren och några på uteplatsen typ.

SONOS, dyrt men bra!
Sonos verkar fixa biffen, men dem är inte enkla att installera snyggt. Vill ha lite lösa högtalare överallt och koppla dem till en enhet i respektive rum/våningsplan. Sonos verkar vara allt i ett högtalare och grunka. Vill hellre ha separata högtalare och separata grunkor.

Flera förslag?

Mvh
KaliZ

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har liknande fundering. Den gamla cd-växlaren gav upp för något år sedan och jag tänkte kolla om det finns något att köra musik från usb-sticka och NAS-utdelning till förstärkaren. Idealet vore en JVC-pryl som kan prata över styrkabel som de gamla grejerna (bara JVC och de har en seriekabel som skickar styrsignaler), men det är nog för mycket begärt :)

Tjita1

Guest
Kika på förstärkare och enheter som fixar dlna. Nästan alla moderna nasar har dlna. Beställde i dagarna en 12TB Buffalonas, och den har dlna bland annat.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Har kikat lite på Sonos produkter nu. Tolkar jag det korrekt om jag behöver en Sonos Bridge so jag sätter i routern samt Sonos Connect som jag sätter i förstärkaren?
Dvs jag behöver lika många Sonos Connect som jag vill ha ljudkällor?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har kikat lite på Sonos produkter nu. Tolkar jag det korrekt om jag behöver en Sonos Bridge so jag sätter i routern samt Sonos Connect som jag sätter i förstärkaren?
Dvs jag behöver lika många Sonos Connect som jag vill ha ljudkällor?

Ja, det stämmer.

En Sonos Connect för varje förstärkare med egna högtalare (zon). Alternativt Sonos 5, 3, 1 och då har du förstärkare och högtalare i ett. Tex i kök och badrum. Där brukar man inte behöva spela så gardin står rätt ut.

Jag sålde min Squeezbox och skaffade Sonos. Det ångrar jag inte en sekund. Det är ganska mycket dyrare men minst lika mkt bättre.

Gå till en hifi-butik och känn på sakerna om du är lite osäker på skillnaden.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Jag sålde min Squeezbox och skaffade Sonos. Det ångrar jag inte en sekund. Det är ganska mycket dyrare men minst lika mkt bättre.

Gå till en hifi-butik och känn på sakerna om du är lite osäker på skillnaden.
Jag delar den åsikten. Jag har Squeezebox till barnen och hjälper också flera andra att hålla liv i sina Squeezeboxinstallationer. Squeezebox lider som koncept av feltänk i designen, en tafflig implementation och dessutom är det klart mindre modernt än sina konkurrenter. Den enda anledningen att använda det är att man redan har en massa prylar, det finns ingen som helst anledning att hoppa på det.

Vid nyinstallation är Sonos överlägset i allt.

Själv kör jag Linn DS i vardags- och sovrum. Det fungerar också felfritt men ligger i en mycket högre prisklass än Sonos.

Det går givetvis att tänka sig en massa andra lösningar också. Du kan till exempel koppla Apple TV eller AirPort Express till befintliga ljudanläggningar och strömma musik till dem med AirPlay från iPrylar. Den lösningen är dock betydligt sämre om du vill ha samma musik i hela huset och kunna röra dig runt huset obehindrat.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sonos är säkert modernare.Jag har redan ett gäng bra aktiva högtalare, och jag styr allt från app i paddan eller mobilen. Hur skulle Sonosen göra detta bättre? Bättre ljud lr?

Skulle mycket väl kunna tänka mig att byta, men kan inte tänka mig att Sonosen är ett sånt kliv upp att det är motiverat.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag hade inte tänkt mig använda tvn alls. Utan några högtalare på entreplanet, några andra i källaren och några på uteplatsen typ.

Sonos verkar fixa biffen, men dem är inte enkla att installera snyggt. Vill ha lite lösa högtalare överallt och koppla dem till en enhet i respektive rum/våningsplan. Sonos verkar vara allt i ett högtalare och grunka. Vill hellre ha separata högtalare och separata grunkor.

Flera förslag?

Mvh
KaliZ

Sonos connect amp kan du gömma och ansluta vilka högtalare du vill till, den har förstärkare.

Kolla Hifiklubben dom hade lite erbjudande på sonos och högtalare om jag inte minns fel.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Sonos är säkert modernare.Jag har redan ett gäng bra aktiva högtalare, och jag styr allt från app i paddan eller mobilen. Hur skulle Sonosen göra detta bättre? Bättre ljud lr?

Skulle mycket väl kunna tänka mig att byta, men kan inte tänka mig att Sonosen är ett sånt kliv upp att det är motiverat.

Är du nöjd med klämboxen finns det ingen anledning att byta. Min höll påsatt krångla. Hittade inte alla låtar och hade tex lång uppstartstid.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ni som har ett gammal x86-härke ståendes med hyffsade diskar, kika på XPEnology, en OpenSource-variant på Synology's DSM. Jag kör XPEnology på en HP N54L som då får hopers funktionalitet. För tillfället som 8 TB iSCSI backupdisk åt mina maskiner.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj,bara att krypa till korset och erkänna att man är en digital analfabet!!! Har lagt ner musik-i-hela-huset-projektet tillfälligt och har nu avgränsat mig till att få igång ett gränsnitt ut till garaget.
Planen är en NAS på nätverket.
Trådlöst wifi i garaget och på något vis vill jag få in ljudet via min aux-ingång alt optiska ingång på stereon i garaget (kan även fixa tråd ut om det behövs). Jag vill kunna söka i NASen via min padda alt telefon för att välja låtar/spellistor.

Vilken typ av NAS behöver jag?
Vilken mottagare i garaget in till stereon?
Vilken app i padda eller telefon?

Tack på förhand!
Mvh
KaliZ

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om din NAS fixar DLNA https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance så kan du ha en WiFI-ansluten smarttelefon i garaget som mediauppspelare var ljudutgång ansluts till AUX på din garagestereo.

Ljudet i min gamla Volvo S60T5 med kass(ett)spelare får via en 200 kronors kassett-adapter från en Samsung Pocket med 16GB SD-kort för totalt 400 spänn - iofs inte DLNA men det visar att det inte behöver kosta skjortan.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA