Jag svarade på frågan, "speldator tips, Speldator till bra pris efterlyses" i jämförelse med förslagen TS hade. Alla människor har olika preferenser på hur mycket stålar man vill lägga och grafikkort är en sån sak man kan köpa helt med utgångspunkt vad man tycker det är värt. Jag har kört tex Crysis 2 (rätt tungt) på grafikkortet jag skrev dit och det fungerar helt ok. Med förslaget jag gav behöver man ju inte ens ett grafikkort utan får hyfsade prestanda direkt med cpun om man vill.
När jag byggt en dator brukar jag testa något riktigt tugnt spel för att se hur det rullar på och att den inte strular.
Förslaget jag gav är fortfarande ruggigt bra och jag har då inte hittat något spel den är i närheten att krokna för (ja inte BF3 server med 64 samtidiga användare då) men självklart kan det bli ännu bättre beroende på hur mycke man vill plöja ner.
Om nu BF3 är så himla tungt så är ju antagligen 2 st ASUS RADEON HD7970 DCII 3GB GDDR5 PCI-E DVI/DP för 5k st ett måste och då kostar dom ungefär lika mycke som resten av mitt förslag.
Sen, om man skall köra det som en server kan man ju trycka i mer och ännu snabbare minne. Det går enkelt att bränna 2k till för samma minnesstorlek och vill man kan man ju dessutom dubbla. Med 2 grafikkort lär man behöva gå upp ett par storlekar i kraftaggregat också, där kan man plöja ner 1k till.
sen kan man ju ta 2700 processorn istället för 2600 och då rasslar det iväg lite till.
Jag får väl ta och prova BF3 så får vi se hur illa det går.
Den som tycker förslaget är skit behöver ju inte köpa det.
Ja, datorn är bra i övrigt förutom att man inte behöver en 2600k för att spela, onödiga pengar för funktioner man inte använder, dvs HT, en 2500k är ett bättre val om man ska ha den som speldator.
Crysis 2 med dx11 patchen hoppas jag, annars är det inte ett bra test, och det borde döda ett 6770 om du kör 1920x1080.
Vad anser du vara spelbart? 30fps?
Jag har haft ett 5770, vilket är precis samma kort förutom att det är andra/fler utgångar på ett 6770 och det kroknade i BF3, Crysis 2 och Deus Ex, iaf såpass att jag tyckte det var ospelbart, får man drops så är det ospelbart.
Man behöver inte 2st 7970, det räcker med ett, man får oerhört bra prestanda med ett 7970 men visst, det kostar.
Själv anser jag inte att ett 6770 är värt runt 1000kr när man får så mycket mer prestanda från ett 6950/6970 för lite mer än en tusenlapp till + mer minne vilket behövs i BF3.
Sen så är det inte helt frid och fröjd att köra på 2 GPU'er då man åker på microstuttering (för det mesta) och får högre ljudnivå, spel som inte har stöd för det etc.
2700k är bortkastade pengar enligt mig, samma propp som 2600 fast med hela 100mhz högre klockfrekvens från fabrik, det kan man klocka upp en 2600k genom att bara öka multipeln ett snäpp...
Tycker jag.