Speldator tips

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
AMD:n kommer på plats 163 av 320 testade. Den kostar 109 dollar och det är bara en processor med högre rankning som är billigare. Under AMD:n är det först på plats 200 och neråt som är billigare.
Fast jag kan tänka mig att majoriteten av dessa är utgående modeller.

Frågan hur skillnaden är i spel så man får en konkret jämförelse framför datorn vore intressant.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
De kan va ett helsike å välja rätt prylar :huvet... Upplysningsvis så orkar min Phenom 2 X4 965 be, oklockad tillsammans me ett 7970 köra BF3 i ultra i 1920x1200... Har haft drops neråt 40 fps som värst, detta gäller i singleplayer... Verkade ju inte va jätteskillnad på min cpu å den i paketet Maestro länkade från komplett...

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Frågan hur skillnaden är i spel så man får en konkret jämförelse framför datorn vore intressant.
Bara för att det är så, i vissa spel har AMD det riktigt jobbigt jämförd med även på pappret svagare Intel.
I dom flesta spel är det grafikkortet som ger upp först, om du har en något sådär modern processor.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Om du kollar länken du postade så ser du att det är "ett hav" mellan topp och botten när det kommer till prestanda.
Prestanda per krona ser det lite bättre ut, men skillnaden mellan 4100 och 2600k liten, jag hade inte valt en AMD om inte budgeten är riktigt hårt pressad.
(har en 2600K själv, så dyr är den inte ;) )

Funderar på att byta ut quad coren med en 8-kärnig AMD FX-8150 istället, den ligger på 45:e plats i Gamepads länkade lista. Det verkar dock som att det inte finns större skillnader i processorernas prestanda då grafikkortet är det som jobbar mest och bör således vara kraftfullt. Här ett test av Crysis 2 som verkar vara ett krävande spel:

Precis som vi såg hos Bad Company 2 är det grafikkortet som är den stora flaskhalsen när det kommer till höga upplösningar och kraftigt uppskruvade detaljinställningar. Ingen större skillnad finns att se mellan de olika processormodellerna.´

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx-8120-bulldozer/15#pagehead

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Spel är än så länge inte vidare bra trådat, utöver 4 kärnor är det lite att hämta, i regel bättre med fyra snabba än 8 "halvsnabba".
Som sagt, det är i regel grafikkort som blir den begränsande faktorn i dom flesta spel.
Dock ändrar det inte att Intel är ett bättre val, ur prestanda synpunkt.
(kolla "prestandaindex" och "prestanda i samma klock" i testet du länkade till)

Och med 8150 försvinner även AMD's främsta fördel, kostar ju över 2k, Intel i5 2500k går på 1800 (samma affär)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Och med 8150 försvinner även AMD's främsta fördel, kostar ju över 2k, Intel i5 2500k går på 1800 (samma affär)

Det är bara en femhundring i skillnad mellan AMD 4100 och 8150 i komplett-paketet :va
Jag har valt GTX 570, det är bättre än 560 som ingick, jag hoppas att det löser smidigheten bättre.

Behöver jag byta moderkortet Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+ om jag väljer AMD 8150?

Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Köp senaste pc gamer,dom har en skaplig speldator dom plockar ihop och byter delar när dom behöver kostar ca 11000:- med skärm funkar bra i mitt tycke du behöver lite datakunskap för att montera ihop dock.

Fan, hade glömt det när jag gick förbi kiosken.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Detta blir en grym i princip ljudlös dator

I7 2600K 3,4GHz 8mB
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
CMZ16GX3M4A1600C9 (XMP)
ANTEC MIDITOWER P183 V3 ATX BLACK (Lite dyrare men du kan inte hitta ett bättre chassie).
ASUS RADEON HD6770 1GB DDR5 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT
CORSAIR HX 850W ATX12V 2.3 / EPS12V
2 x CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC i Raid 0 för OS och dom vanligaste programmen
1 x tex. WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 500GB SATA/300 32MB att spara filer på.
1x CD,DVD,BlueRay
Windows 7 x64 Pro

Jag har byggt 20 st sådana här, kan inte bli bättre. Kör man igång autoclockern så rullar den på kring 4,3GHz utan att bråka eller bli varm.

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01

I7 2600K 3,4GHz 8mB
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
CMZ16GX3M4A1600C9 (XMP)
ANTEC MIDITOWER P183 V3 ATX BLACK (Lite dyrare men du kan inte hitta ett bättre chassie).
2 x CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC i Raid 0 för OS och dom vanligaste programmen
1x CD,DVD,BlueRay
Windows 7 x64 Pro

Jag har byggt 20 st sådana här, kan inte bli bättre. Kör man igång autoclockern så rullar den på kring 4,3GHz utan att bråka eller bli varm.

Det där grafikkortet är skräp.
6770 är ett 5770 egentligen, BF3 på low, kan ju lika gärna spela på 360 eller ps3 isf.
Autoklockning är skräp, onödigt hög vcore...

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt

I7 2600K 3,4GHz 8mB
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
CMZ16GX3M4A1600C9 (XMP)
1x CD,DVD,BlueRay
Windows 7 x64 Pro

Tack för specen. Vad går paketet på? SSD-diskarna lär inte vara billiga :confused:
Ser intressant ut men som Solid Snake säger funkar det inte så bra med kortet på BF3 uppskruvat. En 6970 hade varit grymmare. Ärligt talat så ser jag ingen stor skillnad mellan hög och låg setting, det viktigaste är att frapsen flyter i full-hd..

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
På den jag byggde till mig själv har jag ett ATI med 2Gb och två processorer på kortet men vill man ha tyst så är det fläktlöst Silent som gäller. Att 6770 kortet skulle vara skräp håller jag inte med om men visst det finns massor med kort som är vassar om man vill lägga stålarna på det. Har man stålarna och tycker det är kul kan man ju klippa till på ett PNY QUADRO 7000 12GB PCI-E DVI för 117k eller 2 st ASUS RADEON HD7970 DCII 3GB GDDR5 PCI-E DVI/DP för 5k st
+
Att överklockningen skulle vara skräp håller jag inte heller med om. Inte på detta moder kort med denna CPU och XMP minnet. Den är snabb oklockad men blir duktigt mycket snabbare med autoclockern igång. Jag märker heller inga tendenser till varmgång eller annat strul vid överklockningen. Man kan ju välja i realtid om man vill klocka eller inte, auto eller manuellt.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Lite kul är det att det tar ca 5 minuter från att den frågar om du vill installera Windows 7 tills den säger att den är klar och att du måste starta om. :tummenupp

SSD Kampanj på Dustin 1379 st med moms. Jag hade tur och klippte till precis innan dom la på "kopieringsskatten" så jag fick dom för under 1000lappen st

BF3 gissar jag är Battlefield 3. Har jag ingen erfarenhet av eftersom jag för länge sedan slutat med onlinespel eftersom det tar alldeles för mycket tid från IRL grejer. Båtar, bärs, hojar, etc.

Jag gillar att rocka loss med någon juste singleplayer shooter eller möjligen hemmalan i en halvtimme max 2tim någon enstaka gång.

Sitter jag längre stunder på fritiden är det hellre med CAD eller VisualStudio.

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Lite kul är det att det tar ca 5 minuter från att den frågar om du vill installera Windows 7 tills den säger att den är klar och att du måste starta om. :tummenupp

SSD Kampanj på Dustin 1379 st med moms. Jag hade tur och klippte till precis innan dom la på "kopieringsskatten" så jag fick dom för under 1000lappen st

BF3 gissar jag är Battlefield 3. Har jag ingen erfarenhet av eftersom jag för länge sedan slutat med onlinespel eftersom det tar alldeles för mycket tid från IRL grejer. Båtar, bärs, hojar, etc.

Jag gillar att rocka loss med någon juste singleplayer shooter eller möjligen hemmalan i en halvtimme max 2tim någon enstaka gång.

Sitter jag längre stunder på fritiden är det hellre med CAD eller VisualStudio.

Eftersom du inte spelar så borde du ju inte komma och säga vilket grafikkort TS ska eller inte ska ha då, tycker jag, med risk för att verka otrevlig.

BF3 är oerhört krävande på servrar med 64 pers.

TS: köp ett 6950/6970 eller 7950/7970 (när de har droppat lite i pris), 560ti 448, eller 580.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jag svarade på frågan, "speldator tips, Speldator till bra pris efterlyses" i jämförelse med förslagen TS hade. Alla människor har olika preferenser på hur mycket stålar man vill lägga och grafikkort är en sån sak man kan köpa helt med utgångspunkt vad man tycker det är värt. Jag har kört tex Crysis 2 (rätt tungt) på grafikkortet jag skrev dit och det fungerar helt ok. Med förslaget jag gav behöver man ju inte ens ett grafikkort utan får hyfsade prestanda direkt med cpun om man vill.

När jag byggt en dator brukar jag testa något riktigt tugnt spel för att se hur det rullar på och att den inte strular.

Förslaget jag gav är fortfarande ruggigt bra och jag har då inte hittat något spel den är i närheten att krokna för (ja inte BF3 server med 64 samtidiga användare då) men självklart kan det bli ännu bättre beroende på hur mycke man vill plöja ner.

Om nu BF3 är så himla tungt så är ju antagligen 2 st ASUS RADEON HD7970 DCII 3GB GDDR5 PCI-E DVI/DP för 5k st ett måste och då kostar dom ungefär lika mycke som resten av mitt förslag. Enlig tester så verkar 2 bli 1,6 till 1,8 gånger snabbare än 1.

Sen, om man skall köra det som en server kan man ju trycka i mer och ännu snabbare minne. Det går enkelt att bränna 2k till för samma minnesstorlek och vill man kan man ju dessutom dubbla. Med 2 grafikkort lär man behöva gå upp ett par storlekar i kraftaggregat också, där kan man plöja ner 1k till.

sen kan man ju ta 2700 processorn istället för 2600 och då rasslar det iväg lite till.

Jag får väl ta och prova BF3 så får vi se hur illa det går.

Den som tycker förslaget är skit behöver ju inte köpa det.

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag svarade på frågan, "speldator tips, Speldator till bra pris efterlyses" i jämförelse med förslagen TS hade. Alla människor har olika preferenser på hur mycket stålar man vill lägga och grafikkort är en sån sak man kan köpa helt med utgångspunkt vad man tycker det är värt. Jag har kört tex Crysis 2 (rätt tungt) på grafikkortet jag skrev dit och det fungerar helt ok. Med förslaget jag gav behöver man ju inte ens ett grafikkort utan får hyfsade prestanda direkt med cpun om man vill.

När jag byggt en dator brukar jag testa något riktigt tugnt spel för att se hur det rullar på och att den inte strular.

Förslaget jag gav är fortfarande ruggigt bra och jag har då inte hittat något spel den är i närheten att krokna för (ja inte BF3 server med 64 samtidiga användare då) men självklart kan det bli ännu bättre beroende på hur mycke man vill plöja ner.

Om nu BF3 är så himla tungt så är ju antagligen 2 st ASUS RADEON HD7970 DCII 3GB GDDR5 PCI-E DVI/DP för 5k st ett måste och då kostar dom ungefär lika mycke som resten av mitt förslag.

Sen, om man skall köra det som en server kan man ju trycka i mer och ännu snabbare minne. Det går enkelt att bränna 2k till för samma minnesstorlek och vill man kan man ju dessutom dubbla. Med 2 grafikkort lär man behöva gå upp ett par storlekar i kraftaggregat också, där kan man plöja ner 1k till.

sen kan man ju ta 2700 processorn istället för 2600 och då rasslar det iväg lite till.

Jag får väl ta och prova BF3 så får vi se hur illa det går.

Den som tycker förslaget är skit behöver ju inte köpa det.

Ja, datorn är bra i övrigt förutom att man inte behöver en 2600k för att spela, onödiga pengar för funktioner man inte använder, dvs HT, en 2500k är ett bättre val om man ska ha den som speldator.

Crysis 2 med dx11 patchen hoppas jag, annars är det inte ett bra test, och det borde döda ett 6770 om du kör 1920x1080.

Vad anser du vara spelbart? 30fps?

Jag har haft ett 5770, vilket är precis samma kort förutom att det är andra/fler utgångar på ett 6770 och det kroknade i BF3, Crysis 2 och Deus Ex, iaf såpass att jag tyckte det var ospelbart, får man drops så är det ospelbart.

Man behöver inte 2st 7970, det räcker med ett, man får oerhört bra prestanda med ett 7970 men visst, det kostar.
Själv anser jag inte att ett 6770 är värt runt 1000kr när man får så mycket mer prestanda från ett 6950/6970 för lite mer än en tusenlapp till + mer minne vilket behövs i BF3.

Sen så är det inte helt frid och fröjd att köra på 2 GPU'er då man åker på microstuttering (för det mesta) och får högre ljudnivå, spel som inte har stöd för det etc.

2700k är bortkastade pengar enligt mig, samma propp som 2600 fast med hela 100mhz högre klockfrekvens från fabrik, det kan man klocka upp en 2600k genom att bara öka multipeln ett snäpp...

Tycker jag.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Varför är inte HT bra när man spelar ? En dator håller ju på med rätt mycke andra saker än bara spelet så även om spelet i sig nu inte skulle kunna utnyttja HT så kan ju dom andra sakerna göra det.

...öka multipleln ett par snäpp ? Du sa ju alldeles nyss att överklockning inte var bra när jag sa att kittet jag föreslog kör stabilt och bra utan värmeproblem upp mot 4,3GHz om man vill.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Varför är inte HT bra när man spelar ? En dator håller ju på med rätt mycke andra saker än bara spelet så även om spelet i sig nu inte skulle kunna utnyttja HT så kan ju dom andra sakerna göra det.

...öka multipleln ett par snäpp ? Du sa ju alldeles nyss att överklockning inte var bra när jag sa att kittet jag föreslog kör stabilt och bra utan värmeproblem upp mot 4,3GHz om man vill.

För spelen trådar dåligt, kanske? Men ja, du kan använda det till andra saker, som att sitta och rendera kopiösa mängder med bilder och film, om man nu sysslar med sånt hela tiden, annars är det ovärt.

Man får dessutom sämre prestanda med HT igång om man spelar BF3.
Man brukar fimpa HT även när man överklockar, så då är 2500k fortfarande ett bättre val om man ska ha datorn till att spela på, vilket TS ska.

Öka multipeln manuellt ja, inte med nån autoklockning som drar upp vcore onödigt högt och därmed utvecklar onödigt med värme och drar onödigt mycket ström.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring