Spik i däck

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
När jag ställde hojen på vinterförvaring så upptäckte jag att luften sakta läckte ur bakdäcket så den åkte upp på depåstöd, inte haft tid att titta på det förrän nu och hittade då en spik el dylikt som satt i däcket. Kan man laga detta lr är det bara att köpa nytt däck? Däcket har nämligen inte många mil på nacken..:huvet
 

JodaZX9

Varför jag inte kör 1500mil/år:
Gick med
29 Sep 2004
Ort
L-a Sweden
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
Jag skulle köpa ett nytt däck, skulle inte våga lita på däcket efter en lagning, i alla fall inte på hojen...

På bilen har jag lagat flera däck utan betänkligheter, men där har man ju minst fyra hjul...

"Safety first"
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Var det jag misstänkte..jäkla synd på ett nytt däck bara. Jaha..är väl bara att beställa ett nytt då. Som sagt...Safety First!!!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Here we go again... :rolleyes:
Jag tar mig friheten att återanvända ett gammalt inlägg jag skrivit.

Bempson, sök på "däcklagning" eller "plugga" i forumen och du kommer att hitta fler inlägg än du ens vill skumma igenom. Svaren finns i tre kategorier:

1) -Idioti att laga, köp nytt för du vill väl inte chansa?!
Dessa förespråkare har inte en susning om vad det egentligen handlar om, men tar det säkra före det osäkra.

2) -Idioti att laga, köp nytt för lagningen håller inte.
Dessa har en susning, och menar att lagningar i hojdäck är benägna att gå upp.

3) -Se till att få däcket lagat av en däckverkstad som vet vad de gör, så håller lagningen lika bra som resten av däcket.
Dessa har också en susning, och menar att en korrekt lagning håller.

Min uppfattning är att en rätt utförd lagning av ett spikhål i ett däck där corden är hel håller lika bra - eller dåligt - som resten av däcket. Och att en lagning gjord av någon som inte vet vad han gör löper risk att gå upp.
Det är dina pengar och ditt däck - du bestämmer. :)
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Var det jag misstänkte..jäkla synd på ett nytt däck bara. Jaha..är väl bara att beställa ett nytt då. Som sagt...Safety First!!!

Jag har åkt ~500 mil med pluggat bakdäck.. pluggat på däckfirma. Så nog går det. Har skrivits spaltmeter i det här ämnet också. Sök lite bara så har du läsning till resten av kvällen :D
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Here we go again... :rolleyes:
Jag tar mig friheten att återanvända ett gammalt inlägg jag skrivit.

Bempson, sök på "däcklagning" eller "plugga" i forumen och du kommer att hitta fler inlägg än du ens vill skumma igenom. Svaren finns i tre kategorier:

1) -Idioti att laga, köp nytt för du vill väl inte chansa?!
Dessa förespråkare har inte en susning om vad det egentligen handlar om, men tar det säkra före det osäkra.

2) -Idioti att laga, köp nytt för lagningen håller inte.
Dessa har en susning, och menar att lagningar i hojdäck är benägna att gå upp.

3) -Se till att få däcket lagat av en däckverkstad som vet vad de gör, så håller lagningen lika bra som resten av däcket.
Dessa har också en susning, och menar att en korrekt lagning håller.

Min uppfattning är att en rätt utförd lagning av ett spikhål i ett däck där corden är hel håller lika bra - eller dåligt - som resten av däcket. Och att en lagning gjord av någon som inte vet vad han gör löper risk att gå upp.
Det är dina pengar och ditt däck - du bestämmer. :)


Sökte faktiskt på detta innan jag skrev inlägg men den verkar inte funka, fick bara "sidan kan inte visas". Kanske bara är nått tillfälligt fel..eller är det skit bakom spakarna..:huvet då ber jag om ursäkt..Men tack i alla fall för era inlägg. Blir nog ett nytt däck iaf..vill inte riskera något.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag skulle lätt åka på "lagat" däck.
körde med de på motarden o de däcket va ganska härdat :tungan
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
har tom kört bana på pluggat däck och det höll så plugga du på :tummenupp :tummenupp
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
När jag ställde hojen på vinterförvaring så upptäckte jag att luften sakta läckte ur bakdäcket så den åkte upp på depåstöd, inte haft tid att titta på det förrän nu och hittade då en spik el dylikt som satt i däcket. Kan man laga detta lr är det bara att köpa nytt däck? Däcket har nämligen inte många mil på nacken..:huvet



skicka ditt gamla däck till mej. Så står jag för frakten :)
kör gärna på det då jag har haft däck verkstad och har alla verktygen.
Eller laga och kör själv, oj du bor ju i ronneby. :) inte långt för mej att hämta:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top