Spik i däcket

THE TANKSLAPPER

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
R6 -03
Skit oxå, köpta sprillans nya däck till denna sässongen.Han köra 3-4 mil så satt det en spikjävel i däcket!!Är däcket skrot nu eller? eller rekomenderas att dra i en plugg på gummiverkstaden.Och kanske spara några slantar.

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
THE TANKSLAPPER skrev:
2106313 Skit oxå, köpta sprillans nya däck till denna sässongen.Han köra 3-4 mil så satt det en spikjävel i däcket!!Är däcket skrot nu eller? eller rekomenderas att dra i en plugg på gummiverkstaden.Och kanske spara några slantar.
tror nog det e bättre me nytt.plugga ett mc däck låter vådligt i mina öron.men de e ju bara jag.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Hmm.. Är det lagligt att laga sportdäck i Sverige fortfarande?

I många andra länder är det "no-no"!

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
Har med råkat ut för samma sak ingen seriös däckhandlare lagar ett mcdäck till en sport hoj då dom inte kan garantera att det ska tåla högre farter

THE TANKSLAPPER

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
R6 -03
mikee skrev:
2106354 tror nog det e bättre me nytt.plugga ett mc däck låter vådligt i mina öron.men de e ju bara jag.

tror det jag me,Man är ju gjord av pengar :lol

Robin_heij skrev:
2106387 Har med råkat ut för samma sak ingen seriös däckhandlare lagar ett mcdäck till en sport hoj då dom inte kan garantera att det ska tåla högre farter

låter som ett bra svar, Bara så jävla tråkigt.....

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
THE TANKSLAPPER skrev:
2106399 tror det jag me,Man är ju gjord av pengar :lol

låter som ett bra svar, Bara så jävla tråkigt.....

Men om du inte ska köra fortare än typ 170km/h så e det nog lugnt :tungan

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
plugg

finns tydligen bra plugg som sätts i innifrån som sedan vulkar ihop med däcket.

/A

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Here we go again... :rolleyes:

Tankslapper, sök på däcklagning eller plugga i forumen och du kommer att hitta fler inlägg än du ens vill skumma igenom. Svaren finns i tre kategorier:

1) -Idioti att laga, köp nytt för du vill väl inte chansa?!
Dessa förespråkare har inte en susning om vad det egentligen handlar om, men tar det säkra före det osäkra.

2) -Idioti att laga, köp nytt för lagningen håller inte.
Dessa har en susning, och menar att lagningar i hojdäck är benägna att gå upp.

3) -Se till att få däcket lagat av en däckverkstad som vet vad de gör, så håller lagningen lika bra som resten av däcket.
Dessa har också en susning, och menar att en korrekt lagning håller.

Min uppfattning är att en rätt utförd lagning av ett spikhål i ett däck där corden är hel håller lika bra - eller dåligt - som resten av däcket. Och att en lagning gjord av någon som inte vet vad han gör löper risk att gå upp.
Det är dina pengar och ditt däck - du bestämmer. :)

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
körde 400 mil förra året med plugg-lapp efter en skruv i framdäcket. var aldrig några som helst problem. ingen luft gått ut eller nåt liknande.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Går du till en däckverkstad och får det lagat så är det inga problem.
Folk som säger att det är farligt att köra med "pluggat" däck snackar skit...

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
heathrow skrev:
2106582 Man lagar inte mc däck, tror ingen ger sig på det, för det är han som lagar det som får ta skiten
:arsele

Precis vad däckmakeren sa till mig med ville inte laga mitt dagen innan uppkörning...
och han sa det inte bara för att få sälja ett däck för han hade inga som passa hemma

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Jag råkade ut fär exakt samma sak.
Pluggade mitt bakdäck och hade inga som helst problem efter det.
Dock var det ett h-vete att hitta en verkstad som var villiga att ställa upp på operationen.

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
Stefan skrev:
2106710 Jag råkade ut fär exakt samma sak.
Pluggade mitt bakdäck och hade inga som helst problem efter det.
Dock var det ett h-vete att hitta en verkstad som var villiga att ställa upp på operationen.

Visst det kanska fungerar men däcket är inte klassat för samma hastigheter sen.... det är ju fritt att testa om man hittar någon som ställer upp men jag hade inte chansat

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Robin_heij skrev:
2106745 Visst det kanska fungerar men däcket är inte klassat för samma hastigheter sen.... det är ju fritt att testa om man hittar någon som ställer upp men jag hade inte chansat

Vet du nån med ett "pluggat" däck som haft problem med det..

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Robin_heij skrev:
2106769 Nepp Känner ingen som gett sig på det
Men litar på vad däkmakaren sa

Jag med flera har kört med pluggat däck utan problem, men vill du köpa nytt så är det din sak.

Men tycker det är fel att råda andra att kasta bort pengar på nya däck pga okunskap..

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
P@trik skrev:
2106787 Jag med flera har kört med pluggat däck utan problem, men vill du köpa nytt så är det din sak.

Men tycker det är fel att råda andra att kasta bort pengar på nya däck pga okunskap..

Som sagt dom jag prata med ville inte laga däcket måste ju finnas en anledning till det!??

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Robin_heij skrev:
2106801 Som sagt dom jag prata med ville inte laga däcket måste ju finnas en anledning till det!??

Visst har de en anledning, de säljer däck vettu. Nästa gång du punkar och åker dit kanske han har ett däck inne och då säger han samma sak. Försäljare... :)

MC-firman här i stan kollade på däcket, konstaterade att spiken satt kvar (vilket var ganska viktigt för att hålet inte hade slitits i kanterna), pluggade det och sa till mig att de inte kan GARANTERA att det håller men i de flesta fall är det inga problem. Tror att en däckverkstad hade sagt åt mig att köpa nytt däck för 3000 kr istället för en 120 kr-plugg...
Jag tror pluggen håller lika länge som däcket som kommer gå den här säsongen också, ser inte ens var pluggen sitter längre.

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
imaster skrev:
2106823 Visst har de en anledning, de säljer däck vettu. Nästa gång du punkar och åker dit kanske han har ett däck inne och då säger han samma sak. Försäljare... :)

MC-firman här i stan kollade på däcket, konstaterade att spiken satt kvar (vilket var ganska viktigt för att hålet inte hade slitits i kanterna), pluggade det och sa till mig att de inte kan GARANTERA att det håller men i de flesta fall är det inga problem. Tror att en däckverkstad hade sagt åt mig att köpa nytt däck för 3000 kr istället för en 120 kr-plugg...
Jag tror pluggen håller lika länge som däcket som kommer gå den här säsongen också, ser inte ens var pluggen sitter längre.

Känner den ena däckhandlaren så tror inte han ville luras, hoppas inte det i...

Dom kan inte grantera det nä
och visst man kan få punktering av andra orsaker med.
upp till var och en om man vill chansa

-----------------------------------
Men nu har du fått lite olika förslag ialla fall gör det du tycker känns bäst

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...