Spik i däcket

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Pluggat däck på bil - helt ok, händer det något så har du tre kvar.

Pluggat däck på mc - hmm, händer det något så har du ETT kvar.

Jag pluggar INTE mina mc-däck.
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
El Garto skrev:
2106921 Pluggat däck på bil - helt ok, händer det något så har du tre kvar.

Pluggat däck på mc - hmm, händer det något så har du ETT kvar.

Jag pluggar INTE mina mc-däck.



Precis varför ta fler risker än vi redan gör :tummenupp
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Jag har jobbat på däckverkstad och har gått flera utbildningar som handlar om däcksäkerhet.
Anledningen till att man inte ska plugga ett MC-däck är att
1: temperaturerna blir MYCKET högre i ett mc-däck än i ett bildäck. När temperaturen blir för hög så blir limmet klibbigt igen och det kan resultera i ett kraftigt läckage/däckexplotion.
2: Ett MC-däck är gkort av en betydligt mjukare gummiblandning och många färre lager med kord, detta för att däcket ska vara mer flexibelt och gräppvänligt. När man sätter i en plugg i ett såpass mjukt gummi finns risken att däcket spricker runt pluggen, Särskilt eftersom det är korden som ska hålla pluggen på plats.
3: Den yta som man rimligen skulle kunna sätta en plugg i (där det är som flest lager med kord) är bara 3-5 cm bred i ett MC-däck och man ska ALDRIG Sätta en plugg på ett kortare avstånd från den "tjocka" korden än 5cm.

Det är inte bara MC-däck som inte repareras/pluggas utan även bildäck undviker man att göra detta på om hålet är för nära däckets skuldra. Detta trots att bildäck inte kommer i närheten av samma temeraturer som ett MC-däck.
Dom enda däck som man kan laga överallt (förutom vid kanten/vulsten/vulken mot fälgen) är traktor och lastbilsdäck. Dessa kan man göra det med eftersom dom har mycket tjockare gummi, lägre ringtryck samt att dom inte kommer upp i samma temperaturer.
Det finns dock många som väljer att laga MC-däck eftersom dom flesta av oss måste väga riskerna mot kostnaderna. Jag personligen anser inte att det är värt risken (men det e jag) så när jag råkade ut för samma sak så bytte jag (pluggade iofs däcket själv lite senare och eldade upp det på polarens hoj...vart en kul liten film).

Om du går till en mindre seriös däckhandlare så brukar dom kunna plugga eftersom dom inte behöver lämna garantier på dessa jobb, går du till en seriös handlare som styrs av STRO så lagar dom inte.

Lycka till hur du än gör.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Well skrev:
2106944Dom enda däck som man kan laga överallt (förutom vid kanten/vulsten/vulken mot fälgen) är traktor och lastbilsdäck. Dessa kan man göra det med eftersom dom har mycket tjockare gummi, lägre ringtryck samt att dom inte kommer upp i samma temperaturer.
Är det lägre ringtryck i ett lastbilsdäck än ett mc-däck? :va
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Esquire skrev:
2106953 Är det lägre ringtryck i ett lastbilsdäck än ett mc-däck? :va

Ja. Det är en större mängd med luft i ett lastbilsdäck men du har mycket lägre ringtryck. Jämför tillexempel med ett cyckeldäck där du utan problem har 4-5 bar medans du i ett bildäck bara har 1,8-2,6 bar.

Om du kollar i en däcktabell på samma exempelvis en och samma bil så ser du att ju större tum du har på fälgen desto större ringtryck ska du ha i däcket eftersom en av grundreglerna för att få fram rätt ringtryck är "volym kontra tryck". Alltså: Ju större volym (mängd luft) desto mindre tryck.
Det finns massor med läsning om detta på http://www.stro.se
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Well skrev:
2106963 Ja. Det är en större mängd med luft i ett lastbilsdäck men du har mycket lägre ringtryck. Jämför tillexempel med ett cyckeldäck där du utan problem har 4-5 bar medans du i ett bildäck bara har 1,8-2,6 bar.

Om du kollar i en däcktabell på samma exempelvis en och samma bil så ser du att ju större tum du har på fälgen desto större ringtryck ska du ha i däcket eftersom en av grundreglerna för att få fram rätt ringtryck är "volym kontra tryck". Alltså: Ju större volym (mängd luft) desto mindre tryck.
Det finns massor med läsning om detta på http://www.stro.se
Såå... Varför har man då skyddsburar när man pumpar lastbilsdäck? :va

Eller är det bara något jag har fått om bakfoten?
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Jag har pluggat däck själv och på verkstad.
Alla har hålit tätt. -och jag har kört på bana med några av dem...

Dal-Mausen
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Jag hade plugat bakdäck på RD 125:an, den kommer dock inte upp i några högre hastigheter.. men däckfirman hade inga problem med att göra detta... Vet dock inte vad för sort plugg det var men det funkade jättebra.
Som någon redan skrivit så kunde man inte ens se vart pluggen satt efter ett tag..
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
...smällt fram däck när man låg över 200 (lagat) :3freak ...sådär kul, men klarade mig på två ben! ...burna ur om d e bak :) ...fram = byt m en gång! :fyllisar :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Well skrev:
2106963 Ja. Det är en större mängd med luft i ett lastbilsdäck men du har mycket lägre ringtryck. Jämför tillexempel med ett cyckeldäck där du utan problem har 4-5 bar medans du i ett bildäck bara har 1,8-2,6 bar.

Om du kollar i en däcktabell på samma exempelvis en och samma bil så ser du att ju större tum du har på fälgen desto större ringtryck ska du ha i däcket eftersom en av grundreglerna för att få fram rätt ringtryck är "volym kontra tryck". Alltså: Ju större volym (mängd luft) desto mindre tryck.
Det finns massor med läsning om detta på http://www.stro.se
Tankevurpa. Vi har 9 kg i våra släpdäck och 6,5 i drivdäcken, men endast 2,5 i min personbil. Har du gått en kurs för att lära dej detta måste du fått IG i betyg.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Nr:18 skrev:
2107119 Tankevurpa. Vi har 9 kg i våra släpdäck och 6,5 i drivdäcken, men endast 2,5 i min personbil. Har du gått en kurs för att lära dej detta måste du fått IG i betyg.

Det finns inga regler utan undantag. Farsans scania kör med betydligt lägre tryck än så. Jag ber lite om ursäkt om jag tog upp lastbilar eftersom det är många som kör med olika tryck eftersom dom används i många olika syften.
Dock tyckte jag att det var ett helt ok exempel på principen volym kontra tryck (klockan va mitt i natten och jag var milt kolmonoxidförgiftad).
bättre exempel är cyckeldäck VS bildäck, Bildäck VS traktordäck, originalbildäck VS lågprofildäck med större fälg.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Fråga angående "spik i däcket". Jag fick ett "spik" eller liknande i bakdäcket. Det gick in snett ca 10-15 mm altså inte genom däcket. Jag har dragit ut "spiket" och däcket håller tätt. Finns det någon risk att köra med däcket såhär? Hörde att större bitar kan lossna kring "hålet", är detta sant?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Well skrev:
2107531 Det finns inga regler utan undantag. Farsans scania kör med betydligt lägre tryck än så. Jag ber lite om ursäkt om jag tog upp lastbilar eftersom det är många som kör med olika tryck eftersom dom används i många olika syften.
Då är det snarare din farsa som är undantaget.

Riktiga lastbilar & släp = 6-9 kg tryck. (Nr.18 har rätt.)

Jag vet inte vad din farsa har för scania, men skulle chansa på att han har en mindre scania med tipp & kran, som han ofta står på lösa underlag å kranar på. En tvåaxlad P94'a kanske ?
Kör han en på lägre tryck med en större bil, så lär hans däckkostnad & soppakostnad vara ganska hög, plus att han lär få punka ofta.


Trådskaparen: Låt en däckfirma plugga innifrån. Funkar bra.

Dom som skriker "köp nytt" gör det för att det är lätt att slösa pengar, när det inte är deras egna pengar.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top