Spikar

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Undrar om min xt600 spikar eller vad det annas gör.

kört i 3v sedan renoveringen av cylinder,kolv,kamkedja, m.m
I dag körde jag en sväng och märkte att vid kraftig belastning från låga varv så kom det ett konstigt knastrande ljud från cylindern någon stans.
verkstaden tror att den just spikar och behöver lite oktan höjande bara..
ska tillägga att den inte alltid gör det vid belastning och att den aldrig gör det på höga varv eller vid nomal körning.
lite bättre comp har jag fått av den nya kolven ochså.

Vad tror ni om mitt problem?
 

tq

åker gubbhoj
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping/Bollnäs
Hoj
r1100s
Om den nya kolven ger högre kompression än original så kan det mycket väl vara att den spikar. Det som också talar för att den spikar är att det bara sker vid belastning på låga varv.

Prova att köra på 98 oktan i stället.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
tq skrev:
2524022 Om den nya kolven ger högre kompression än original så kan det mycket väl vara att den spikar. Det som också talar för att den spikar är att det bara sker vid belastning på låga varv.

Prova att köra på 98 oktan i stället.


Det gör jag redan. gjort långt inan renoveringen. men varför spikade den inte dom 3 första veckorna då?

hoppas att det bara är just spikningar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SilentPlanet skrev:
2524007 Undrar om min xt600 spikar eller vad det annas gör.

kört i 3v sedan renoveringen av cylinder,kolv,kamkedja, m.m
I dag körde jag en sväng och märkte att vid kraftig belastning från låga varv så kom det ett konstigt knastrande ljud från cylindern någon stans.
verkstaden tror att den just spikar och behöver lite oktan höjande bara..
ska tillägga att den inte alltid gör det vid belastning och att den aldrig gör det på höga varv eller vid nomal körning.
lite bättre comp har jag fått av den nya kolven ochså.

Vad tror ni om mitt problem?

Hej
Ja prova 98 eller ännu hellre 99 som sagt. Tänk på att tanka med pump med separat handtag för 98, annars får du sannolikt ett par lite 95 först eftersom de flesta kör på det. I en hoj gör ju ett par liter 95 rätt stor skillnad om tanken är liten.

Kan nog vara bra att kolla din bestyckning också, det kan räcka med att höja nålen om det är i området 25-75% trottelöppning det spikar. Går hojen på gränsen till för magert på sommaren så kan det bli så att den spikar nu på hösten när luften densitet ökar. Man ska tänka på det när man kanske valt munstycken i inomhusmiljö när man bromsade hojen.

Antar att tändningen står som den ska. Står den för tidigt eller använder en alltför aggressiv tändkurva så kan det spika.

Du måste åtgärda problemet iaf. Spikningar hamrar på vevlagret, rullagrad vev är känsligare för det än glidlagrat. Spikningar kan även slå sönder kolvtopp mm.

Tycker jag

Mvh
J

SilentPlanet skrev:
2524034 Det gör jag redan. gjort långt inan renoveringen. men varför spikade den inte dom 3 första veckorna då?

hoppas att det bara är just spikningar

Förmodligen därför att det är kallare ute nu!

/J
 
Last edited:

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Jörgen Karlsson skrev:
2524058 Hej
Ja prova 98 eller ännu hellre 99 som sagt. Tänk på att tanka med pump med separat handtag för 98, annars får du sannolikt ett par lite 95 först eftersom de flesta kör på det. I en hoj gör ju ett par liter 95 rätt stor skillnad om tanken är liten.

Kan nog vara bra att kolla din bestyckning också, det kan räcka med att höja nålen om det är i området 25-75% trottelöppning det spikar. Går hojen på gränsen till för magert på sommaren så kan det bli så att den spikar nu på hösten när luften densitet ökar. Man ska tänka på det när man kanske valt munstycken i inomhusmiljö när man bromsade hojen.

Antar att tändningen står som den ska. Står den för tidigt eller använder en alltför aggressiv tändkurva så kan det spika.

Du måste åtgärda problemet iaf. Spikningar hamrar på vevlagret, rullagrad vev är känsligare för det än glidlagrat. Spikningar kan även slå sönder kolvtopp mm.

Tycker jag

Mvh
J



Förmodligen därför att det är kallare ute nu!




ok låter som du har många rätt i det du säger men att bestycka om låter knepigt som fan. är det inte svårt att hitta rätt bestyckning. det börjar ju ochså att bli kallt och försvinner kanske till sommaren igen.
Tändningen står rätt det vet jag.

satan vilken kraft jag har fått ut av hojen. innan renoveringen fick jag precis upp hojen på 2an men nu kan jag lätt slå över på 3an utan att fjädra eller rycka i styret, så comp fick jag nog :yoparty

Tänk på att tanka med pump med separat handtag för 98, annars får du sannolikt ett par lite 95 först eftersom de flesta kör på det. I en hoj gör ju ett par liter 95 rätt stor skillnad om tanken är liten.





Glömde skriva att jag har tankat på det vis som man inte skulle göra så det blir att testa tanka på separat handtag

tackar för alla svar och vill gärna ha fler:)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SilentPlanet skrev:
2524146
Jörgen Karlsson skrev:
2524058 Hej
Ja prova 98 eller ännu hellre 99 som sagt. Tänk på att tanka med pump med separat handtag för 98, annars får du sannolikt ett par lite 95 först eftersom de flesta kör på det. I en hoj gör ju ett par liter 95 rätt stor skillnad om tanken är liten.

Kan nog vara bra att kolla din bestyckning också, det kan räcka med att höja nålen om det är i området 25-75% trottelöppning det spikar. Går hojen på gränsen till för magert på sommaren så kan det bli så att den spikar nu på hösten när luften densitet ökar. Man ska tänka på det när man kanske valt munstycken i inomhusmiljö när man bromsade hojen.

Antar att tändningen står som den ska. Står den för tidigt eller använder en alltför aggressiv tändkurva så kan det spika.

Du måste åtgärda problemet iaf. Spikningar hamrar på vevlagret, rullagrad vev är känsligare för det än glidlagrat. Spikningar kan även slå sönder kolvtopp mm.

Tycker jag

Mvh
J



Förmodligen därför att det är kallare ute nu!




ok låter som du har många rätt i det du säger men att bestycka om låter knepigt som fan. är det inte svårt att hitta rätt bestyckning. det börjar ju ochså att bli kallt och försvinner kanske till sommaren igen.
Tändningen står rätt det vet jag.

satan vilken kraft jag har fått ut av hojen. innan renoveringen fick jag precis upp hojen på 2an men nu kan jag lätt slå över på 3an utan att fjädra eller rycka i styret, så comp fick jag nog :yoparty

Det är inte bökigt att bestycka om, i synnerhet inte på en stånka. Är det på 75% och upp till 100% trottelöppning är det att byta huvudmunstycke, ta max säg 5 enheter i stöten. Är det vid 25% till 75% trottellöppning den spikar så är det upp med nålen, ta ett hack i taget.

Man ska bestycka hojen lite fett, så att den klarar kalla dagar. Det är bara banhojar man magrar ur efter dagsnotering. Det är farligt att ha motorn så magert bestyckad på gatan.

Dessutom är det inte osannolikt att du kan få mer effekt i mellanregistret om du rikar blandningen lite.

Här får du en bra guide hur man bestyckar förgasare utan bromsbänk. Den är skriven för Mikuni HSR vilket dock inte gör ngt, det är samma prinsip för de flesta trottelförgasar. http://www.motospeed.se/files/pdf/MIKUNI_HSR_TuningManual.pdf

"Detonation" som nämns i dokumentet är alltså knackningar/spikningar på engelska. Men det visste du säkert.

Ut och prova nu! :)

Mvh
J
 
Last edited:

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Jörgen Karlsson skrev:
2524219
SilentPlanet skrev:
2524146

Det är inte bökigt att bestycka om, i synnerhet inte på en stånka. Är det på 75% och upp till 100% trottelöppning är det att byta huvudmunstycke, ta max säg 5 enheter i stöten. Är det vid 25% till 75% trottellöppning den spikar så är det upp med nålen, ta ett hack i taget.

Man ska bestycka hojen lite fett, så att den klarar kalla dagar. Det är bara banhojar man magrar ur efter dagsnotering. Det är farligt att ha motorn så magert bestyckad på gatan.

Dessutom är det inte osannolikt att du kan få mer effekt i mellanregistret om du rikar blandningen lite.

Här får du en bra guide hur man bestyckar förgasare utan bromsbänk. Den är skriven för Mikuni HSR vilket dock inte gör ngt, det är samma prinsip för de flesta trottelförgasar. http://www.motospeed.se/files/pdf/MIKUNI_HSR_TuningManual.pdf

"Detonation" som nämns i dokumentet är alltså knackningar/spikningar på engelska. Men det visste du säkert.

Ut och prova nu! :)

Mvh
J


ska göra ett försök att förstå och reda ut problemen. tackar

Men någon som vet vad som menas med spikar. alltså vad kommer ljudet i från. vill ju veta vad som händer där inne i motorn.. spika är ju bara ett ord man vill förstå ochså. tycker ochså att det var bra att starta en tråd om detta då jag sökte och hittade inte mycket om just detta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SilentPlanet skrev:
2524335

ska göra ett försök att förstå och reda ut problemen. tackar

Men någon som vet vad som menas med spikar. alltså vad kommer ljudet i från. vill ju veta vad som händer där inne i motorn.. spika är ju bara ett ord man vill förstå ochså. tycker ochså att det var bra att starta en tråd om detta då jag sökte och hittade inte mycket om just detta.

Spikning eller knack är när en bränsle/luftblandningen i ottomotor självantänder spontant istället för att tändas av stiften. Vid den där typen av knack du beskriver så har stiftet oftast initierat förbränningen, men flamfronten propagerar för snabbt pga av för mager blandnig eller för tidig tändning. Tryckhöjningen blir då större än vad den fortfarande oförbrända bränsleluftblandningen långt bort från stiftet i förbränningsrummet klarar av utan att självantända. Eftersom självantändningen startar på så många ställen blir förbränningshastigheten alldeles för hög. Det är det man hör som ett knackande ljud. Oktantalet är ett mått på bensinens förmåga att tåla självantändning, knacktålighet skulle man kunna säga..

Du kan nog googla på det där och hitta en hel del mer än jag orkar skriva.

Mvh
J
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jörgen Karlsson skrev:
2525734 Spikning eller knack är när en bränsle/luftblandningen i ottomotor självantänder spontant istället för att tändas av stiften.

*SNIPP*

Du kan nog googla på det där och hitta en hel del mer än jag orkar skriva.

Mvh
J

Det är inte vanligt att vara BÅDE tekniskt korrekt och begriplig men det är du alltid, Jörgen. Heders!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
G-L skrev:
2525810 Det är inte vanligt att vara BÅDE tekniskt korrekt och begriplig men det är du alltid, Jörgen. Heders!

Tack! Det var roligt att höra.
Det brukar vara bättre att ta sig tid att skriva väl om man ska förklara ngt, annars får man ändå skriva två gånger har jag lärt mig.

/J
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Jörgen Karlsson skrev:
2525734 Spikning eller knack är när en bränsle/luftblandningen i ottomotor självantänder spontant istället för att tändas av stiften. Vid den där typen av knack du beskriver så har stiftet oftast initierat förbränningen, men flamfronten propagerar för snabbt pga av för mager blandnig eller för tidig tändning. Tryckhöjningen blir då större än vad den fortfarande oförbrända bränsleluftblandningen långt bort från stiftet i förbränningsrummet klarar av utan att självantända. Eftersom självantändningen startar på så många ställen blir förbränningshastigheten alldeles för hög. Det är det man hör som ett knackande ljud. Oktantalet är ett mått på bensinens förmåga att tåla självantändning, knacktålighet skulle man kunna säga..

Du kan nog googla på det där och hitta en hel del mer än jag orkar skriva.

Mvh
J




Det räcker så bra så med den beskrivningen, fick även veta vad oktan höjning gör för nytta, imorgon testar jag att hälla i lite oktan höjande och lyssnar efter bättre ljud från motorn, sedan går jag vidare på att höja nålen 1 steg och hoppas att jag inte behöver mera oktan i framtiden. vill värkligen slippa bestycka om leksaken.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SilentPlanet skrev:
2525854 Det räcker så bra så med den beskrivningen, fick även veta vad oktan höjning gör för nytta, imorgon testar jag att hälla i lite oktan höjande och lyssnar efter bättre ljud från motorn, sedan går jag vidare på att höja nålen 1 steg och hoppas att jag inte behöver mera oktan i framtiden. vill värkligen slippa bestycka om leksaken.

Det är mindre jobb att bestycka om eller höja nålen än att ha en hoj som ständigt ska ha spetsat bränsle och inte nöjer sig med ren 98 oktan pumpsoppa. Att bestycka om är enkelt, tro mig. Det kan behöva göras redan vid byte eller mod av avgassystem eller luftburk. Vi byte till högkompkolv och kamaxelbyte mm så skulle jag räkna med det om jag var du. Att den går magert och spikar är dessutom ett tecken på att det sannolikt finns mer effekt att ta ut. Att motorns fyllnadsgrad kan ha ökat av jobben du kostat på din motor. Mer effekt kräver mer bensin.

Det är massvis med skruvande hojåkare som råkar ut för munstyckbyte varje år. Det kan inte bli lättare att göra än på en stånka dessutom.
Cheer up! :)

/J
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top