Spikningar och skadad cylinder

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Tack för alla bra svar såhär långt!! :Bugar

Försöker stolpa upp det lite!

Jo, det är kolvrester som syns mest. Var får man tag i typ väteklorid?

Kan vara att det inte är spikningar som du säger oFFkeFF men skadorna på kolvtoppen, är det inte så spikningar ser ut? Sen finns det ju inga märken i förbränningsrummet...

Jag får ta och byta till en orginalpackning igen då för det eventuella kompets skull.

Vad gäller sotning av piporna har jag inte lyckats få isär dom, insatsen är nämligen nitad?!! vad göra? Visst kan detta vara en del i problemet. Får ta en bild!

Vad gäller det här med tajta kolv/cylindermått, då borde det väl inte vara några problem att hona cylindern, fixa till kolven, nya ringar. Sist fick jag fila ner ringgapet för det var för tajt. kanske slipper fila denna gång...

Men, KAN jag använda kolven igen?

MVH Gustav
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kolven är definitivt kass.
Jo, det skulle kanske kunna vara spikningar. Skulle vilja se hur den andra cylindern ser ut.. Lite konstigt att din hoj bara skulle detonera på ena cylindern. Dessutom har jag kört mina gamla rd's med ännu högre komp, utan problem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
oFFkeFF skrev:
Det där ser inte ut som detonationer/spikningar, utan snarare resterna från kolvnypet som spritt sig till toppen av kolven.
Vad nypet beror på, tja det ser ut att vara på utblås-sidan, så för magert, eller för högt komp, kanske tändning som Ulf säger(det finns andra tändningar till 350'in), dålig smörjning, kan vara många orsaker.

Om du tittar på kolven så ser man en grop i mitten på kolven mitt under tändstiftet(troligen detonationer). Dessutom har du en anselig mängd sot och skit på kolvtoppen vilket i sig kan leda till detonationer pga ansamling av värme. (dock inte trolig orsak)
Vad kör du på för olja?
och framförallt med vilken % fungerar oljepumpen eller blandar du i soppan?

Har oljepumpen fått fnatt och pumpar in massor av olja i ena cyllen kommer den att gå varmare och dessutom bildas massor av kox vilket kan orsaka detonationer och kolvnyp.
Kruxet är dock att du borde märkt detta den går duktigt orent före ovannämnda inträffar.

Smältsymptomen indikerar hög avgastemp=snål blandning men topp och tändstift säger fett.
Det är inte så att du har nått märkligt bestyckningsfenomen som gör att den går skitsnålt i en viss region men fett i övriga alt att du är väldigt duktig på att köra fullt och sen helt stänga trotteln...


Jag skulle dock satsa mina pengar på att du har fått skit i kolvringspåret alt inkorrekt kolvringsgap, kolvringen kärvar och slutar täta på avgasidan. Förbränningsgaser läcker ner och eldar av oljefilmen vilket leder till att det skär.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
headline skrev:
Vad gäller sotning av piporna har jag inte lyckats få isär dom, insatsen är nämligen nitad?!! vad göra? Visst kan detta vara en del i problemet. Får ta en bild!

Vad gäller det här med tajta kolv/cylindermått, då borde det väl inte vara några problem att hona cylindern, fixa till kolven, nya ringar. Sist fick jag fila ner ringgapet för det var för tajt. kanske slipper fila denna gång...

Men, KAN jag använda kolven igen?

MVH Gustav

Kolven är körd. Om du kan hona får andra svara på.

Ljuddämparen behövs inte sotas. Den är ganska ointressant. Det är i området där pipans sista kon slutar och stingern börjar, som avlagringar bygger upp. Egentligen är det området där arean är som minst. Det är ju den som "styr" flödet\trycket. Om arean blir för liten så så blir det till slut kritiska tempproblem i förbränningrum. Enda anledning till att det är ett hål där överhuvud taget är att avgaserna måste ventileras ut. Man vill ha så liten stingerarea som möjligt för att pulserna skall bli kraftiga. Men utan att det blir temp-problem i förbänningsrummet. Därför är stingerarean liten och redan nära gränsen från fabrik. Om man nu minskar arean ytterligare(t ex med sot) så blir det kritiskt. På trimpipor kan det vara ännu värre och de behöver sotas redan efter någon eller några timmar.
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
oFFkeFF skrev:
Det där ser inte ut som detonationer/spikningar, utan snarare resterna från kolvnypet som spritt sig till toppen av kolven.

Håller med.

#Olsson# skrev:
Vissa säger sig ha väldigt dålig erfarenhet av Wiseco. Jag lämnade in min YZ490 cyllinder för omborr/kolvbyte hos en välrenomerad firma i Stockholm. De är mycket negativa till Wiseco. Skälet skulle vara att gällande borr-diameterarna/måtten är för tighta för kolvarna.

Jepp, i synnerhet smidda Wiseco-kolvar vill nog gärna ha lite extra spel jämfrt med vanliga gjutna. På RG:n var det jättevanligt med att folk bara slängde i wisecos utan att öka spelet = ras.

Igensatt stinger ger för hög temperatur på kolvens sida som vetter mot avgasporten, så nyper det. Så man kan ju ta en titt i den oxå, som Olsson säger.

/J
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
#1 Ar det nicasil behandlade sylindrar? om så kan det vara nicasilet som slapt rundt porten (ej troligt)
#2 Har du frash bensin i tanken utan vatten?
#3 Packboxarna på veven ar dom hela? (kan gå magert med falsk luft)
#4 Dysorna i forgasarna ar dom øppna och rena ev filter (mager gång)
#5 oljepumpen fungerar den?
#6 ar vatske systemet tat? (kylvatska tvattar av olja och kan orsaka skarning)
#7 Va kolven trång i cyllen?
#8 innsugnings gummina ar dom hela? (kan gå magert med falsk luft)

Det finns sakerligen flera orsakar det kan vara men det vad jag kommer på nu.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
RG500-Johannes skrev:
Jepp, i synnerhet smidda Wiseco-kolvar vill nog gärna ha lite extra spel jämfrt med vanliga gjutna. På RG:n var det jättevanligt med att folk bara slängde i wisecos utan att öka spelet = ras.

/J

Vad tror du? Kan det vara just de smidda? Det är möjligt att firman jag pratade med avsåg just dem. Jag kommer inte ihåg.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Headline, jag hade tills i september i år nästan exakt samma konfiguration som du på min RD 350 -85. Renoverade för övrigt vevpartiet på min förra vintern också och bara det gav lite bättre klös i maskinen. :tummenupp

Det var dock innan det som jag var med om ett kolvringsrelaterat ras med de kolvar som satt i hojen när jag köpte den. Jag lät borra upp bägge brukarna till 65 mm, och köpte samtidigt ett par Wiseco-kolvar a 1100 spänn :kocko . Dessa kolvar fick åka med i 1500-2000 mil utan att klaga, ända tills jag sålde hojen. Jag bytte inte ens ringarna nån gång och hojen gick som en klocka hela tiden.

Vad jag vill säga med det är väl att Wiseco-kolvarna funkade alldeles utmräkt för mig, men min så hade jag ju inte mixtrat med komp och sånt på min hoj. Jag hade dock 280-munstycken, precis som du.

EDIT: Vad gäller kolvspel så vet jag faktiskt inte vad jag hade. Killen som borrde sålde även kolvarna till mig, och han kan ju ha borrat lite större eftersom han visst vilka kolvar som skulle sitta i. Det tänkte jag givetvis inte på att fråga då. :3freak


EDIT igen:
Om du skulle misstänka att det är nåt knas med oljepumpen, så kan man mycket enkelt kolla om det pumpar lagom mycket med en slangbit för 15 spänn och ett par urdruckna Pucko-flaskor. :tummenupp
 
Last edited:

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
"spikningar"

Hej

Tänkte bara säga att skador från "spikningar" (heter egentligen knack eller detonation) tenderar att ge skador i de små spalter som finns i förbränningsrummet..... Tex i spalten mellan kolv o cylinder samt mellan topplock o block (eller cylinder eller hur det nu ser ut där).

Typiska spår av knack kan vara en toppackning som brustit eller en kolv som är anfrätt på kanten (ser lite ut som om den blivit hårt blästrad på kanten övanför översta ringen, till en början med).

Och det e ju inte helt olikt hur din kolv ser ut där det har nypt....

Dessutom så borde kolven vara varmare på avgassidan vilket borde öka risken både för knack o nyp där.

Dom modifikationerna du gjort är ganska modiga att göra, risken för knack kan öka avsevärt om man:

*Fibblar med tändningen
*Byter avgassystem (speciellt på tvåtakt)
*Byter insugssystemet
*Höjer kompet
*Ändrar luft/bränsle blandningen
*Kyler sämre

Knack beror på så många faktorer att det e svårt att avgöra varför det knackat i varje speciellt fall.....

/Carl
 
Last edited:

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Uppskattar all hjälp och är jäkligt glad att tråden är konkret och att den håller sig strikt till ämnet!! :tummenupp :yoparty :Bugar :banana Jag tycker vi fortsätter med det!

Ok! Den andra cylindern har jag inte plockat av. Kompet var lika bra som efter ihopsättningen och cylinderloppet ser och känns ok! Vad gäller komphöjningen tycker jag att det inte bör ställa till det, jag tror det är nåt annat, eller?

Oljepumpens funktion vet jag inte 100 annat än att jag justerat in den enligt mekboken. Ingen olja i tanken men det kanske man skulle börja överväga. Har kört på castrol tts har jag för mig (dyr) men jag spädde på med biltemas "dyra" syntetolja (2-takt så slipper nån undra) :lol %-satsen vet jag inte vad det ska vara!

Det har faktiskt hänt att den har dött, nåja, vid fullgaskörning, säg 2-3-4-5-6 och sen verkar det som att bensinen tar slut i flottörhusen. Har haft isär men allt verkat ok! Kanske har den gått varm här! Bestyckningen är: 280 huvudm. (org 240) nålen är höjd ett hack har jag för mig. Orginal i övrigt.

Kolvringarna var jag noga med inkl. gapet. Men nåt kan ju hänt ändå!

Inte nicasil, ny 98 i tanken, vevtätningarna flång nya, sannolikt helt ok!

Dysorna i förgasarna, vad är det?
Kylvätskan var ny och det syntes inget i den, det verkar tätt! Har inte märkt att kolven varit trång i cylindern... och insugsgummina ser fina ut.

PacMan: För att kolla pumpen måste väl motorn gå, och att man har olja i bensinen.. :7peta eller?

Javulen: Jo, kolven verkar vara ngt "rundad" i kanten mot avgassidan...

Finns det nån som inte tycker att kolven är uträknad, hojen är mellanklassad så jag kan ju strypa den igen...mindre belastningar som följd, eller?

Tack igen så länge! :fyllisar

/Gustav
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Dysor= Munstycken.
Kolla att det verkligen rinner till soppa ordentilgt till förgasarna. Det ska lätt rinna fram ett par liter utan problem. Det gör att en rätt bestyckad motor kan magra ur efter tags fullgasande, och skär på grund av det. Inte bra.
En liten vatten droppen i botten på förgasaren kan också ställa till med en sådan grej. Jag är "nästan helt" :rolleyes: säker på att det är brist på bränsle som har orsakat felet.
Är du säker på att stiften är sotiga efter fullgaskörning?
Bara en liten kort stund på fet tomgång så är dom svarta igen, även om den har gått med "vita" stift alldeles innan.
Koppla inte bort separatsmörjningen om du ska köra på gatan. Det blir helknäppt att köra "blandat" på vägen. Men kontrolera noga att den fungerar.
 

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
headline skrev:
Javulen: Jo, kolven verkar vara ngt "rundad" i kanten mot avgassidan...

Hmmm det e möjligt att det inte e enda anledningen, men om dom kolvarna var nästan nya o ser ut så, då har den gått med kraftigt knack, en kolv skall egentligen inte slitas alls...

Gör du inget åt komp/tändning så kommer du att skjuta den igen, och hona cylindrar och köpa nya kolvar e ju inte den bästa av fritidssyselsättningar.....

MVH/Carl
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
headline skrev:
PacMan: För att kolla pumpen måste väl motorn gå, och att man har olja i bensinen.. :7peta eller?
/Gustav

Ja visst ja, det har du så rätt i så. :3freak Kan la vara idé att kolla i alla fall när du får igång skrotet igen :tungan :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top