Spionbild: NY Honda V4 Sport tourer

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Resten av bilderna från Hojnyheter.se.

För övrigt de usprungsbilder på vilka MCN lagt till lite färger för sitt scoop.
Det ryktades att bilderna läcktes ut av Honda till MCN, ungefär som de läckte ut bilderna på deras Fury glidare.
 

Bifogat

  • VFR1200_33.jpg
    VFR1200_33.jpg
    57 KB · Visningar: 114
  • VFR1200_34.jpg
    VFR1200_34.jpg
    72 KB · Visningar: 110
  • VFR1200_35.jpg
    VFR1200_35.jpg
    73.3 KB · Visningar: 99
  • VFR1200_36.jpg
    VFR1200_36.jpg
    34.2 KB · Visningar: 115
  • VFR1200_37.jpg
    VFR1200_37.jpg
    35.1 KB · Visningar: 101
  • VFR1200_38.jpg
    VFR1200_38.jpg
    36.8 KB · Visningar: 104
  • VFR1200_39.jpg
    VFR1200_39.jpg
    55.6 KB · Visningar: 145
Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Ah, svart med vita blinkers ska den vara! =) Mycket bättre.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Rejäl uppdatering på VFR:en alltså?

Nja, den är nog tänkt att fylla igen hålet i sortimentet som Blackbirden lämnade efter sig när den försvann. VFR har ju sitt segment redan.

Vad ska dom hitta på för namn då tro? Redhawk? Bluebird? Smiskabusa? :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Bara de inte släpper den med den fronten .. lite smäckrare linjer skulle va najs.

De tidiga spekulationerna kring hojen (då som 1000cc) var intressantare.

VFR1000F
1VFR1000F.jpg


VFR1000GT
1VFR1000GT.jpg


VFR1000F enligt den bilden var riktigt läcker. :villha
Fast, möjlighet till packväskor ala GT:n kan ju vara rätt bra på en sport-tourer.

Den med den anorektiska föraren såg väl sådär ut. Varför ska man ha kardan på en sporttourer ? Antisladd? kommer den med autopilot också? Fast klart smidigt om man kan ta en tupplur på tråkiga transportsträckor. :rolleyes:
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Den med den anorektiska föraren såg väl sådär ut. Varför ska man ha kardan på en sporttourer ? Antisladd? kommer den med autopilot också? Fast klart smidigt om man kan ta en tupplur på tråkiga transportsträckor. :rolleyes:

Varför skall man inte ha det? Jag är sugen på K1300s och det känns inte för fem öre att det sitter en Kardan på den. Stt slippa kladda med smörj och spara pengar på att inte byta drivpaket är ju finfint. Vidare det gick ju fint att svänga med K1200s på ringen (7.57) så det är ju inte en helt oäven hoj på bana och jag tippar att VFR1200 inte är sämre.

Vidare läste jag på MCN att den är lika smal som en 600a. Det här verkar vara en mycket intressant kombination av högprestanda och hyfsat nätt format. Än mer intressant är det vad som verkar vara elektronisk stötdämpning. Jag tippar att BMWs ESA-lösning är förebilden.
 

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Varför skall man inte ha det? Jag är sugen på K1300s och det känns inte för fem öre att det sitter en Kardan på den. Stt slippa kladda med smörj och spara pengar på att inte byta drivpaket är ju finfint. Vidare det gick ju fint att svänga med K1200s på ringen (7.57) så det är ju inte en helt oäven hoj på bana och jag tippar att VFR1200 inte är sämre.

Vidare läste jag på MCN att den är lika smal som en 600a. Det här verkar vara en mycket intressant kombination av högprestanda och hyfsat nätt format. Än mer intressant är det vad som verkar vara elektronisk stötdämpning. Jag tippar att BMWs ESA-lösning är förebilden.


Ops, på sporthoj.com så är det sport hoj :D
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur märker man att man sitter på en kardanhoj? Vad är skillnaderna i körkänsla jämfört med vanlig kedja?
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Ops, på sporthoj.com så är det sport hoj :D

:)

Som jag sade, varvtiderna på ringen talar ändå sitt tydliga språk om vilken kapacitet tex k1200s har. Men visst är det ingen renodlad räser, men det är vi nog alla överrens om.

Hur märker man att man sitter på en kardanhoj? Vad är skillnaderna i körkänsla jämfört med vanlig kedja?

Frågar du mig som kört en massa BMW med kardan och andra hojar med kedja har jag inte kunnat känna någon som helst skillnad. Fanns väl tydliga problem med hisstendenser på de äldre kardankonstruktionerna, men jag har aldrig upplevt dem på nyare konstruktioner.
 
Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Var det inte meningen att den nya VFR-en skulle ha en V5-motor?
Fruktansvärt ful hoj denna här för övrigt.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Varför skall man inte ha det? Jag är sugen på K1300s och det känns inte för fem öre att det sitter en Kardan på den. Stt slippa kladda med smörj och spara pengar på att inte byta drivpaket är ju finfint. Vidare det gick ju fint att svänga med K1200s på ringen (7.57) så det är ju inte en helt oäven hoj på bana och jag tippar att VFR1200 inte är sämre.

Kardan blir väl 'något' dyrare att byta om man skulle ha sönder den än kedja. Ska man ta någon 'oförstörbar' kardan från en stridsvagn eller något kan det tendera till att bli lite klumpigt. Men sannolikheten att ha sönder den i förhållande till allt annat som kan kosta pengar är kanske försumbar?
Dessutom vet jag inte hur man drevar om en kardanhoj. :confused:

Jag tycker inte att det är SÅÅÅ jobbigt att smörja en kedja. Om man även slipper alla insekter på hoj, hjälm och ställ när man har kardan så tål det att tänkas på. ;)

Men om kardan funkar bäst på allt från touringhojar och glidare till sporthojar och stunthojar till enduro och cross så ska man väl inte vara sån bakåtsträvare. :)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Kardan blir väl 'något' dyrare att byta om man skulle ha sönder den än kedja. Ska man ta någon 'oförstörbar' kardan från en stridsvagn eller något kan det tendera till att bli lite klumpigt. Men sannolikheten att ha sönder den i förhållande till allt annat som kan kosta pengar är kanske försumbar?
Dessutom vet jag inte hur man drevar om en kardanhoj. :confused:

Jag tycker inte att det är SÅÅÅ jobbigt att smörja en kedja. Om man även slipper alla insekter på hoj, hjälm och ställ när man har kardan så tål det att tänkas på. ;)

Men om kardan funkar bäst på allt från touringhojar och glidare till sporthojar och stunthojar till enduro och cross så ska man väl inte vara sån bakåtsträvare. :)

Att de inte sitter på renodlade sporthojar är ju rätt självklart. Det går ju inte att smidigt och snabbt byta utväxling. Men hur många av de förarna på det här forumet behöver det om vi bortser från de som öser på bana och stuntar med låg utväxling? :) Det är fö vad jag vet helt möjligt att byta utväxling men är givetvis en större operation än kedja för en kardan.

Att kardaner skulle kosta flis när de pajar är säkert sant, men jag känner inte till några haverier sådär på rak arm och då har jag ändå tjötat med BMW-folk rätt länge. Jag själv avskyr att smörja och baken på hojen blir allt som oftast skitäcklig och ful med kedjesmörj (jodå, jag har haft min beskärda del utav kedjehojar, olika typer utav smörj och gillar fin puts).

Slippa insekter med kardan? Sätt dig på en K1300s och testa å återkom sen. ;) Jag tippar att din zr7a är grymt mer gubbtouringanpassad än den vad gäller kåpan. ;)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Att de inte sitter på renodlade sporthojar är ju rätt självklart. Det går ju inte att smidigt och snabbt byta utväxling. Men hur många av de förarna på det här forumet behöver det om vi bortser från de som öser på bana och stuntar med låg utväxling? :) Det är fö vad jag vet helt möjligt att byta utväxling men är givetvis en större operation än kedja för en kardan.

Man kanske gillar både sporthojsköra och touringköra, men inte har råd att ha 2 relativt nya fräsha hojar. Då kan en sporttouring kanske vara en rimlig kompromiss. För det mesta är de ju ändå tillräckligt sportiga, begränsningen sitter oftare i föraren. Fast då andra sidan, ska man köra och klota hela tiden så måste man ju ha något annat att köra med...


Slippa insekter med kardan? Sätt dig på en K1300s och testa å återkom sen. ;) Jag tippar att din zr7a är grymt mer gubbtouringanpassad än den vad gäller kåpan. ;)

Vem kallar du gubbe ? :gnissla :tungan


Kardan har naturligtvis ingen direkt koppling till insekter. :)
Var mer en syftning på att jag finner det mycket mer störande med alla jäkla insekter än den olja som stänker från kedjan. Sitter ofta massvis på hojen, men det värsta är alla som ska som ska splattas på visiret... känns nästan som lika mycket visirtvätt som körande ibland...

Men visst ZR7:an är billigare än sportig... men man måste börja någonstans. :)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Man kanske gillar både sporthojsköra och touringköra,

Det är väl min poäng, hade jag haft obegränsade resurser hade man haft flera hojar för varje tillfälle. Men en VFR1200 kan vara en gyllene medelväg. Precis som K1300s (som fö går utmärkt att skrapa knäpuckar med).

Vem kallar du gubbe ? :gnissla :tungan
Kardan har naturligtvis ingen direkt koppling till insekter. :)
Var mer en syftning på att jag finner det mycket mer störande med alla jäkla insekter än den olja som stänker från kedjan. Sitter ofta massvis på hojen, men det värsta är alla som ska som ska splattas på visiret... känns nästan som lika mycket visirtvätt som körande ibland...

Nu hamnar vi väldigt OT men att ta bort insekter från hojen/visiret är ju peanuts kontra kedjeoljeslabb. En blöt wettexduk på flugorna i några minuter, spola med vatten och tada! Det är helt rent. Olja däremot... Uuuh. Jag vet inte hur mycket lampolja, wd40 och liknande jag har använt på mina hojar med kedja. Men jag är iofs en lat djävel. ;)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top