spjällhus??

JG

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
honda cbr 1100xx
jag har lite frågor angående spjällhus.
bygger bilmotor, en 2,15 liters sugmotor som ska leverera nära 300hk

ska ev. bygga ett insug med separata spjällhus, har varit inne på bmw m-spjäll men dom är för stora (56mm/st)
kommer köra insprutning så förgasare är uteslutet
undrar nu vad det finns för mc-spjäll som kan passa mig?
runt 48mm tror jag på.

hayabusa? gsxr1000?
me mig lite förslag och tips
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
JG skrev:
jag har lite frågor angående spjällhus.
bygger bilmotor, en 2,15 liters sugmotor som ska leverera nära 300hk

ska ev. bygga ett insug med separata spjällhus, har varit inne på bmw m-spjäll men dom är för stora (56mm/st)
kommer köra insprutning så förgasare är uteslutet
undrar nu vad det finns för mc-spjäll som kan passa mig?
runt 48mm tror jag på.

hayabusa? gsxr1000?
me mig lite förslag och tips

Hmm 2.15l rad4a? det är typ 500cc varje cylinder millen (v2) har det också visiligen så varvar den till 10500 men på den sitter det mella 51-59 spjällhus. Orginal är 51mm 98-03 sen sitter det 57mm som går borra till 59mm. Det kanske är till någon hjälp?finns att fynda på ebay. Räkna <-1k för varje spjällhus(2 spjäll på varje) annars är du blåst om du handlar från ebay. Gsx,hayabusa o andra fjol hojar som inte har mer än <-350cc per cylinder kan du nog ute sluta :hihi
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Glömm några 300 hk om bilen ska vara körbar efteråt.
(jag gissar rallycrossbygge?)

En vältrimmad och körbar Rallycross bil i klassen 2150 har mellan 210 och 260 hästar, och körbarheten försämras drastiskt om man siktar på fler hästar.

Volvomotorerna man bygger för klassen verkar fungera bäst vid ca 210 häst på hjulen, andra motorer som används i klassen visar liknande siffror.

Vad som är viktigt när man bygger 2150 bil är att få ett register som lirar bra med utväxlingen, eller att byta utväxling så det lirar med motorn.

Varje förändring straffas med poäng, man får ha max 20 poäng, så vill man bygga om till fyrlink och diffspärr/broms i bakaxeln så har man inte så mycket poäng kvar att bygga på, och får leva med en ickeoptimal utväxling.

Rent teoretiskt om du bygger gatbil med just 2150cc som absolut begränsning så har du ju möjlighet att använda 6växlad låda och en slutväxel som funkar bra, då kan du nog kanske närma dig 300hk, men med en väldigt oförlåtande karaktär.

Lycka till!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top