Sponsorer! Hur gör ni?

Freedom

Guest
Min systerson är en naturbegåvning på att köra hoj och har tagit B-licens för att få köra Rookie 600. Jag fösöker att hjälpa honom att finna sponsorer och undra därför hur ni andra gör att försöka hitta nån i djungeln där ute som vill ställa upp på en riktigt duktig kille.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
En del är kontakter, vissa frågar man och en del mailar till och med och frågar om man behöver spons. Så har jag gjort iallafall. Gäller att man är lite framåt och envis. Sen är det alltid bra att ha en hemsida och allmänt synas :)
Kan kanske vara bra att ha en "anledning" till varför just det företaget skall sponsra dig också.

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Freedom skrev:
2263778 Min systerson är en naturbegåvning på att köra hoj och har tagit B-licens för att få köra Rookie 600. Jag fösöker att hjälpa honom att finna sponsorer och undra därför hur ni andra gör att försöka hitta nån i djungeln där ute som vill ställa upp på en riktigt duktig kille.

Tänk på att ha ett färdigt koncept när du kontaktar potensiella sponsorer, ett snyggt flygblad med satsning/målsättning, uppföljning reklamplats och pris. Tänk på att det är bättre med ett fåtal som betalar mer än en hel hög som knappt täcker dekalerna. (Ett företag som är berett att betala 5000 betalar lika gärna 10000 bara man lägger upp det riktigt!)

MikkE

Guest
Det kan vara bra också att visa upp resultat om han har åkt några gånger. Har det bra eller ännu bättre blir de kanske mer inreserade.
En snygg hemsida med info om förare, vad han har för mål med racingen, kanske racedagbok med träningar/tävlingar osv där också sponsorerna har plats.
Får han sponsorer, vill de säkert ha någonting tillbaka.
VAR AKTIV!!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Ser inte direkt fram emot att börja jaga pengar men det börjar bli bra dyrt att betala allt ur egen ficka och ska jag fortsätta tävla lite oftare så kommer sponsorer nog att bli ett måste...

Klart det underlättar att ha ett proffsigt upplägg med ett helt paket med hemsida och så vidare men då måste jag ju börja med att skaffa en sponsor som gör hemsidan :huvet

Nån?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Kreuger skrev:
2295668 Ser inte direkt fram emot att börja jaga pengar men det börjar bli bra dyrt att betala allt ur egen ficka och ska jag fortsätta tävla lite oftare så kommer sponsorer nog att bli ett måste...

Klart det underlättar att ha ett proffsigt upplägg med ett helt paket med hemsida och så vidare men då måste jag ju börja med att skaffa en sponsor som gör hemsidan :huvet

Nån?
om du sponsrar mig med pengar och inte kör fortare än mig(innebär ca 1.17) den 22e så visst! :)

Går det att jaga sponsorer utan att ha ett företag bakom sig?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Måste man rejsa för att få spons, eller räcker det med att man kör en drös med bandagar och syns på det sättet?

Om någon känner till ett företag som är intresserat av lite publicitet i USA till rimligt pris, så räck upp handen. :tummenupp

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Lugn skrev:
2295867 Måste man rejsa för att få spons, eller räcker det med att man kör en drös med bandagar och syns på det sättet?

Om någon känner till ett företag som är intresserat av lite publicitet i USA till rimligt pris, så räck upp handen. :tummenupp

Det är svårt nog att få sponsorer när man tävlar och inte lär det bli lättare om man bara kör bandagar där det inte finns publik. Om sponsorn sponsrar för den goda sakens skull går det ju att få spons till vad som helst men det föruttsätter nog mycket tur och goda kontakter.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
erik skrev:
2295884 Det är svårt nog att få sponsorer när man tävlar och inte lär det bli lättare om man bara kör bandagar där det inte finns publik. Om sponsorn sponsrar för den goda sakens skull går det ju att få spons till vad som helst men det föruttsätter nog mycket tur och goda kontakter.

Jo, det är sant. Tänkte att det kanske finns något företag med inriktning på motorcyklar/tillbehör i Sverige som är intresserade av att bredda marknaden lite. Eftersom hojarna är billigare här så finns det ofta mer pengar över till extra utrustning/tillbehör och något exotiskt svenskt skulle nog gå hem.

Sponsen skulle också bli billigare iom att kostnaden för att delta vid bankörning är relativt låg. Mindre publik, men samtidigt så är det ju de som verkligen lägger pengar på sin hoj som ser den. Dessutom så körs ju även hojen x antal mil i trafiken varje år. DET är mycket publik! :tummenupp

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Lugn skrev:
2296117 Jo, det är sant. Tänkte att det kanske finns något företag med inriktning på motorcyklar/tillbehör i Sverige som är intresserade av att bredda marknaden lite. Eftersom hojarna är billigare här så finns det ofta mer pengar över till extra utrustning/tillbehör och något exotiskt svenskt skulle nog gå hem.

Sponsen skulle också bli billigare iom att kostnaden för att delta vid bankörning är relativt låg. Mindre publik, men samtidigt så är det ju de som verkligen lägger pengar på sin hoj som ser den. Dessutom så körs ju även hojen x antal mil i trafiken varje år. DET är mycket publik! :tummenupp

Snacka med Öhlins
:hihi

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Ibland kan det vara lättare att få en firma att ställa upp med materialsponsring istället för att ge pengar.

Att då lägga upp det som "jag kommer att behöva ha däck för 10.000 kr/år" och få Däckia att sponsa är nog lättare än att få dem att släppa på 10.000 riktiga pengar.

Det man också måste tänka på är att om företaget får köpa in sakerna, t.ex. ett extra läderställ och ett par hjälmar för 10.000 så kostar det inte 10.000 för dem utan 8.000 kr...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning