Sponsring? Hur funkar det?

Chris

Yamaha
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZS600
Blå R1 skrev:
2491743 Var du tvungen att redovisa ngt?

Om jag minns rätt så uppgav jag hur mycket jag hade fått in som sponsring och sedan också utgifter. Sedan hade jag en enkel bokföring hemma med alla kviton och resor som jag gjort under året. Det mest ifall det skulle bli någon kontroll.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Men det är förlusterna från året innan eller om det är 2år innan som man får kvitta mot, i Sverige har jag för mig. Inte samma år. Man får spara sina kvitton så man kan visa upp att sin hobby gått med förlust tidigare då man får inkomster på den.

Chris skrev:
2491700 Jag blev sponsrad av ett företag med pengar 2001 (inte inom racing): Då ringde jag skatteverket och frågade hur jag skall uppge detta. Eftersom min tävlingsverksamhet(tävlar med bilstereo) klassades som hobby och jag hade utgifter typ. bensinkostnader, material, övernattningar mm. Så sa dom på skatteverket att var mina utgifter lika stora som sponsorintäkterna så behövde jag inte betala någon skatt.

Summan var då ca 20000kr för 1år som jag fick i sponsorbidrag, utgifterna betydligt större.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag blev sponsrad av ett företag med pengar 2001 (inte inom racing): Då ringde jag skatteverket och frågade hur jag skall uppge detta. Eftersom min tävlingsverksamhet(tävlar med bilstereo) klassades som hobby och jag hade utgifter typ. bensinkostnader, material, övernattningar mm. Så sa dom på skatteverket att var mina utgifter lika stora som sponsorintäkterna så behövde jag inte betala någon skatt.

Summan var då ca 20000kr för 1år som jag fick i sponsorbidrag, utgifterna betydligt större.

Jag vet att det är en gammal tråd. Men vad skrev företaget i sina redovisningar? "Sponsring" och sedan betala ut en viss summa bara då eller? Behöver inte de något särskilt kvitto från dig om vad du använt pengarna till?

Uppar tråden lite:)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag vet att det är en gammal tråd. Men vad skrev företaget i sina redovisningar? "Sponsring" och sedan betala ut en viss summa bara då eller? Behöver inte de något särskilt kvitto från dig om vad du använt pengarna till?

Uppar tråden lite:)

Har du en ensk firma så skickar du en faktura på "reklam och event" eller något dyligt och sen bokförs det hos sponsorn som "raklam och PR". Sponsorns bokföring skall inte innehålla dina kvitton utan det tar du i den egna verksamheten.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Har du en ensk firma så skickar du en faktura på "reklam och event" eller något dyligt och sen bokförs det hos sponsorn som "raklam och PR". Sponsorns bokföring skall inte innehålla dina kvitton utan det tar du i den egna verksamheten.

Ok, så då måste man ha en enskild firma då.. Trodde att det skulle gå att lösa utan att krångla till med det?
Uppfattade "Chris" inlägg som att man skulle kunna bokföra det i sin personliga deklaration.

Dessutom är det väl ett krav att en enskild firma ska drivas i vinstsyfte?

sandstream

Guest
Uppfattade "Chris" inlägg som att man skulle kunna bokföra det i sin personliga deklaration.
Enskild firma tar du upp i din självdeklaration, det är ingen skillnad på firmans pengar och dina egna.

Ja, det är ett krav att firman ska drivas i vinstsyfte men det är okej att gå med förlust, det är ju inte olagligt att vara dålig på att göra affärer.
Däremot kan det vara smart att se till så att firman går med lite vinst varje år, man behöver ju inte kvitta alla inkomster mot utgifter.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ok, så då måste man ha en enskild firma då.. Trodde att det skulle gå att lösa utan att krångla till med det?

Mitt tips till dig är att ta hjälp med detta innan du startar en firma och börjar sälja reklam. Vet du inte vad du gör är risken stor för en fet skattesmäll.
Been there, done that. :huvet

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Mitt tips till dig är att ta hjälp med detta innan du startar en firma och börjar sälja reklam. Vet du inte vad du gör är risken stor för en fet skattesmäll.
Been there, done that. :huvet

Lite så jag känner ja.. Ska ringa skattemyndigheten och höra vad de rekommenderar.

Sandstream: Yes, vet att man tar upp en enskild firma i sin egna deklaration. Men jag hoppades på att man kunde lösa det just utan att starta en sådan firma. Har kommit så långt med min satsning och hemsida att jag måste fundera över hur jag ska lösa de frågorna. Får helt enkelt höra med lagen själv..:D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Att starta en ensk firma är det absolut enklaste sättet att ro iland sponsorlösningar det är betydligt smidiagre än att försöka skohorna in det under hobbyinkomster i din privatdeklaration.
Bokslut och deklaration är enkelt och vilken bokförare som helst kan göra det till ett facilt pris. Jag har kontakter om du är intresserad av hjälp.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Att starta en ensk firma är det absolut enklaste sättet att ro iland sponsorlösningar det är betydligt smidiagre än att försöka skohorna in det under hobbyinkomster i din privatdeklaration.
Bokslut och deklaration är enkelt och vilken bokförare som helst kan göra det till ett facilt pris. Jag har kontakter om du är intresserad av hjälp.

Ok, skickar iväg ett pm till dig:tummenupp

sandstream

Guest
Sandstream: Yes, vet att man tar upp en enskild firma i sin egna deklaration. Men jag hoppades på att man kunde lösa det just utan att starta en sådan firma. Har kommit så långt med min satsning och hemsida att jag måste fundera över hur jag ska lösa de frågorna. Får helt enkelt höra med lagen själv..:D
När man startar en enskild firma får man ange verksamhetsområden och då är det bra att ta med så breda områden som möjligt, tex marknadsföring, transport, e-handel etc etc. Då har man nästan alltid något att använda för att fakturerar sponsorn så att denne kan dra av hela beloppet som vilken annan utgift som helst.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
När man startar en enskild firma får man ange verksamhetsområden och då är det bra att ta med så breda områden som möjligt, tex marknadsföring, transport, e-handel etc etc. Då har man nästan alltid något att använda för att fakturerar sponsorn så att denne kan dra av hela beloppet som vilken annan utgift som helst.

Bra tips!:tummenupp

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Det hade varit intressant att läsa eftersom det berör de flesta som tävlar.

Hur blir det om jag är delägare i ett företag (AB) som sponsrar mig privat (dvs jag har inget företag för racingen)?

Om du har ett AB som heter Videoskoj så startar du en enskild firma som heter Videoskojsigt eller Skojvideo med ett eget bankgiro. Enskilda firman är för rejzrelaterade videofilmer och annan rejzing. Vid fakturering till enskilda kunder kan du låta bankgirot på inbetalningsavin gå till den enskilda firman och plusgirot gå till ditt AB. Vid fakturering till andra bolag vid små enskilda affärer kan du emellanåt fakturera ifrån den enskilda firman (holy smoke). Då får du vita intäkter till din rejzing.

Vad begår man för brott om man gör så?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad begår man för brott om man gör så?

Förstod jag dig rätt?

Sandis kränger Tv apparater på dagarna, på kvällarna kränger han Tv apparater via Sandis Racing HB pch får därmed intäkter att köra RR för. Inga problem sålänge du kan uppvisa att HB köpt in TV för vidareförsäljning. Dessutom de vanliga förbehållen om att det måste vara marknadsmässigt osv.

Annars är det den vanliga dealen med bokföringsbrott.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Förstod jag dig rätt?

Sandis kränger Tv apparater på dagarna, på kvällarna kränger han Tv apparater via Sandis Racing HB pch får därmed intäkter att köra RR för. Inga problem sålänge du kan uppvisa att HB köpt in TV för vidareförsäljning. Dessutom de vanliga förbehållen om att det måste vara marknadsmässigt osv.

Ja ngt sådant. Halva sortimentet går från AB och andra från HB men de delar försäljningsställe. Mest manöverutrymme borde väl det ge om man sålde ngn form av rådgörande tjänst som mest bestod av timarvode.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja ngt sådant. Halva sortimentet går från AB och andra från HB men de delar försäljningsställe. Mest manöverutrymme borde väl det ge om man sålde ngn form av rådgörande tjänst som mest bestod av timarvode.
Ett sådant upplägg är inte ett dugg bättre juridiskt än en vanlig koncernkonstruktion. Haken är att utgifterna för racing måste medföra ett mervärde till bolaget och inte bara generera kostnader.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Glömde skriva att jag pratade med skatteverket för någon månad sedan. Detta sa de till mig sammanfattat med mina egna ord:

Så länge du bedriver en hobbyverksamhet, som tex roadracing på amatörnivå, så kan du ta emot pengar och inte behöva skatta de så länge dina utgifter överstiger dina inkomster. Får du alltså 20 000kr i spons från diverse företag, och har utgifter under säsongen på 100 000kr, så har du gått back 80 000kr.

Så länge du sparar kvitton från anmälningsavgifter, däck, soppa, mat, hotel m.m. och du kan bevisa att du faktiskt har haft de utgifterna, så är det fritt fram att ta emot sponsorpengar.

Sedan är det också så att om du under år ett gått back 80 000kr. Och under år två får ett överskott på 50 000kr (säg att du får in 150 000kr i spons och att din racing fortfarande kostar 100 000kr) så är det bara att stoppa de pengarna i fickan. Du får alltså kvitta ut föregående års minus mot nästkommande årets plus..

Allt ovanstående redovisar du i en blankett som heter T2 i samband med deklarationen.

För att rädda mitt egna skinn utan att lova runt för mycket, detta är alltså så som jag har uppfattat det hela då jag pratat med en viss kvinna från skatteverket. Det kan kanske vara möjligt att det är en tolkningsfråga, fick känslan av att kvinnan inte verkade 100% säker på sin sak.

Racea på!!:yoparty

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Glömde skriva att jag pratade med skatteverket för någon månad sedan. Detta sa de till mig sammanfattat med mina egna ord:

Så länge du bedriver en hobbyverksamhet, som tex roadracing på amatörnivå, så kan du ta emot pengar och inte behöva skatta de så länge dina utgifter överstiger dina inkomster. Får du alltså 20 000kr i spons från diverse företag, och har utgifter under säsongen på 100 000kr, så har du gått back 80 000kr.

Så länge du sparar kvitton från anmälningsavgifter, däck, soppa, mat, hotel m.m. och du kan bevisa att du faktiskt har haft de utgifterna, så är det fritt fram att ta emot sponsorpengar.

Sedan är det också så att om du under år ett gått back 80 000kr. Och under år två får ett överskott på 50 000kr (säg att du får in 150 000kr i spons och att din racing fortfarande kostar 100 000kr) så är det bara att stoppa de pengarna i fickan. Du får alltså kvitta ut föregående års minus mot nästkommande årets plus..

Allt ovanstående redovisar du i en blankett som heter T2 i samband med deklarationen.

För att rädda mitt egna skinn utan att lova runt för mycket, detta är alltså så som jag har uppfattat det hela då jag pratat med en viss kvinna från skatteverket. Det kan kanske vara möjligt att det är en tolkningsfråga, fick känslan av att kvinnan inte verkade 100% säker på sin sak.

Racea på!!:yoparty

Visst fungerar det så, problemet är bara att bolaget som sponsrar i detta fall inte får dra av för kostnaden och då faller ofta deras intresse. Dessutom får du inte lyfta moms.

pacho

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
-07 Kawasaki Ninja
E det samma regler och så även för KB som för HB i dessa frågor?

Om man startar tex ett team och har några förare med säg kanske 4 stycken, som också är delägare såklart, de lägger viss del av lön osv i företaget för att ha en kassa och sen spons samtidigt som man såklart har utgifter...kan man lyfta moms och ta emot spons, ja menar på denna nivån är ju inte risken så stor att sponsnivån överstiger utgifterna, men man har lyckats lyfta moms 25% av priset å ändå varenda krona man sparar e ju värd ngt...

Sen självklart har man en hemsida som kanske säljer klistermärken, t-shirts, filmer, bilder med mera liksom det ska ju ändå ngnstans se ut som en rörelse.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati