sponsring? hur göra hur gå tillväga?

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
finns kanske en del som jag som undrar detta med hur ska man kontakta ett företag på bästa sätt?

tex sälja reklamplats på hojen bussen tältet?
va ska man begära vad ska man erbjuda?
detta handlar ju inte om att få freebies utan få tips o idér ang hur man ska gå tillväga.för att få företag o satsa på en. :Bugar
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jocks skrev:
Bli bäst!! då kommer sponsorerna till dig istället :D
det där är inte sant heller.

först och främst måste du vara bra på det du gör. Kunna stå på dig och bevisa för företaget att genom dig marknadsför sig företaget på det bästa sättet till den målgrupp dom vill nå. Kan du inte det, gäller kompissponsring på några tusenlappar per sponsor.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Swedie skrev:
det där är inte sant heller.

först och främst måste du vara bra på det du gör. Kunna stå på dig och bevisa för företaget att genom dig marknadsför sig företaget på det bästa sättet till den målgrupp dom vill nå. Kan du inte det, gäller kompissponsring på några tusenlappar per sponsor.
Fast det hjälper väldigt mycket om man är bäst. Men det viktigaste är att vara duktig på att prata för sig.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Var ärlig kommer du inte slåss i toppen säg inte att du ska göra det. Försök få fram publiksiffror dyl för att visa ett underlag hur många som ser reklamen. Din bil är ju kanon om den står i stan då är det ju samma som en skylt mm... Begär inte för mycket utan många bäckar små. Sen är det jobb med sponsorer GLÖM inte att höra av dig med jämna mellanrum, annars kan du glömma att dom hjälper dig nästa år.

björn
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jocks skrev:
Bli bäst!! då kommer sponsorerna till dig istället :D
Ja, det är ju bara att köra fortast så vinner man allt...

Tänk på att erbjuda något tillbaka, inte bara exponering av deras varumärke. Bjud in dom till depån, brjussa på en fika och få dom att känna sig delaktiga. Sen kan man ju naturligtvis fjäska olika mycket beroende på hur mycket dom sponsrar också...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Erbjud ett paket med körning på bana , behöver inte vara så dramatiskt, ha möjlighet att erbjuda (mycket?) effektsvagare hojar. Då har de ändå ngt att berätta på jobbet och det känns roligare att dega för att någon ska ligga o sova i en folkapickis i några depåer i sommar och köra hoj på dagarna.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
bad santa skrev:
finns kanske en del som jag som undrar detta med hur ska man kontakta ett företag på bästa sätt?

tex sälja reklamplats på hojen bussen tältet?
va ska man begära vad ska man erbjuda?
detta handlar ju inte om att få freebies utan få tips o idér ang hur man ska gå tillväga.för att få företag o satsa på en. :Bugar

Koncentrera dig på att berätta vad SPONSORN tjänar på att anlita dig för att få ut sitt budskap!
Ingen sponsring bygger på välgörenhet.
 

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
Hoztic skrev:
Ja, det är ju bara att köra fortast så vinner man allt...

Tänk på att erbjuda något tillbaka, inte bara exponering av deras varumärke. Bjud in dom till depån, brjussa på en fika och få dom att känna sig delaktiga. Sen kan man ju naturligtvis fjäska olika mycket beroende på hur mycket dom sponsrar också...
ja sånt har jag funderat på tex bjuda på biljetter till tävlingar mm som ligger nära ochså :tummenupp svåra som jag ser det är att ta första kontakt med företagen :3freak tänka sätta ihop ett häfte som man kan ge företagen med info ang klassen publik siffror i ca tal och hur många som kör klassen tex. men vart få tag på publik siffror bli o maila varje bana eller kan man kontakta svemo :confused:

Chronic skrev:
Erbjud ett paket med körning på bana , behöver inte vara så dramatiskt, ha möjlighet att erbjuda (mycket?) effektsvagare hojar. Då har de ändå ngt att berätta på jobbet och det känns roligare att dega för att någon ska ligga o sova i en folkapickis i några depåer i sommar och köra hoj på dagarna.
typ dra med dem på minimoto körning :tummenupp
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
elwe skrev:
Ingen sponsring bygger på välgörenhet.


Nja...jag blev tex sponsrad av Billerud som har en omsättning på några miljarders miljarder och dom var helt på det klara att dom inte skulle sälja mer papper pga av mig. Vidare vet jag inte heller om Expert sålde så jävla mycket mer pga mig, men alla minna vänner fick höra att dom var bra. Där i mot kan man trycka på "good-will" att företaget syns där tex studenter eller andra firmor som kan vara intresse för företaget finns, unt su w....


björn.e
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag skulle aldrig drömma om att be om något av någon. Jag är total nybörjare från att ha varit rätt långsam på vanliga bankörningar. Ni som redan är igång och har en kurva som pekar uppåt fattar jag att ni vågar fråga men man ser om och om igen de som ska börja köra och direkt pratar om hela SM-serien och sponsorer. Hur presenterar man det?

"Hej, jag är helt ny på det här och kommer nog att komma bland de sista i mål om jag överhuvudtaget kommer i mål. Min hoj är lite skabbig och när jag vurpar har jag inte råd att köpa ett nytt skinnställ så lite silvertejp kommer att finnas här och där. För att inte tala om hojen pajar, då är det nog färdigåkt. Så, hur mycket pengar vill ni satsa?" :D

Obs, detta är inte någon dissning av de som har högre målsättning än mig utan tvärtom beundrar jag de som vågar satsa, hälften vunnet som man brukar säga. Antar att det skiljer på personlighet bara. :)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Neutral skrev:
"Hej, jag är helt ny på det här och kommer nog att komma bland de sista i mål om jag överhuvudtaget kommer i mål. Min hoj är lite skabbig och när jag vurpar har jag inte råd att köpa ett nytt skinnställ så lite silvertejp kommer att finnas här och där. För att inte tala om hojen pajar, då är det nog färdigåkt. Så, hur mycket pengar vill ni satsa?" :D

Jupp nått sånt får man dra ibörjan, dom flesta firmor skiter i vart du kommer, sväng förbi med bullar så är det mer värt än en förstaplats och en 2*2cm bild i ib

björn
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Oavsätt vilken niva man ligger på så är det viktigt att göra det seriöst annars kan man skita i det. Se till att ha ordning på hoj, buss och allt runt omkring, det behöver inte kosta massor med pengar bara för att det är rent och snyggt. Försök få spons på kläder till teamet, ser alltid snyggt ut.

Se till att du kan hålla det du säger och försök att skapa en kontakt med högsta chefen, hoppa alla andra för dom bestämmer inte när det väl gäller.

Gör en snygg presentation med bra underlag för den klassen du ska köra och vad du har för målsättning med din sattsning och framför allt vad du kan GE företaget och VARFÖR dom ska satsa marknadsföring på dig.

Det är mycke jobb!! Jag skulle säga att det är ca 90% marknadsföring 10% resultat men självklart är det lättare att skaffa sponsorer när man kan titulera sig svensk mästare i en klass. Men för att komma dit krävs hårt arbete.

Kör hårt :tummenupp
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Att sponsra någon är som att köpa en sak, vilken som helst.
Att fråga någon om sponsring är som att sälja en sak.

Om du ska köpa en hoj är det inte bara toppfarten som räknas, precis som att det inte bara är reslutatet som räknas om man sponsrar någon. Utan andra faktorer är minst lika viktiga.

Hur marknadsför han sitt eget varumärke (dvs sig själv) de gånger folk ser dekalerna på hojen är oftast när den står i depån vad står brevid? en hög med skit eller en trevlig välpolerad mekaniker?

Ha aktiviteter för sponorerna då och då, åka och fiska, gå på racing eller vad som helst. Ta med stora som små sponsorer och låt dem träffa varann.

Ge sponsorn feedback med exakt vad du gjorde med dennes pengar, tex köpte däckvärmare och en ny kompressor.

Ha inte en ynklig logga på hemsidan, bättre att lyfta fram en rejält (slumpvis) (visst med alla sponorerna samlade på en sida). Skriv texter om vad dina sponsorer gör, inte bara en logga, jaha, vilka fan är det?

Ge dem info svart på vitt med hur många gånger deras logga visas på webben eller hur många klick du förmedlar.

Gör alltid ett "diplom" till din sponsor som de kan hänga på kontoret, eller butiken, helst i början av säsongen, efter ett par race när du fått ihop lite bilder.

Ha en klar folder som du kan skicka till en blivande sponsor, med priser och färdiga paket i olika prisklasser. Säg hellre att du lämnar 50% på priset än att du från början sänker det. Det ska tydligt framgå hur sponsorn kommer exponeras, vid så och så många race, hemsidan med så och så många besök osv.

Var lite smart, ring inte ett företag som har sammarbete med ett annat team kanske hålla lite koll på vilka som slutar, vilka sponsorer hade de?

Verka inte för kåt på att få pengar, fjäska inte, lägg upp dealen nappar de så nappar de annars tacka för visat intresse. :)

Nyhetsbrev snygga personliga brev som du skickar lite då och då till de som sponsrar dej. Skriv personligt, skriv hellre om vad du och meckarna gjorde på kvällen när ni busade (streakade) än att ni skruvade ett klick på dämparen och luftade frambromsen lite mer bla bla bla bla.

Du ska underhålla din sponsor, han eller hon ska få ut något av att ge dig spons och det måste verkligen inte vara bra resultat.

Respektera andras sponsorer, det spelar ingen roll om de får sponsra dej billigare. Kolla runt lite bland vänner och polare till att börja med.

Var seriös, ha riktiga avtal och skicka ordentliga fakturor.

Tänk hela tiden på dina sponsorer, förmedla kunder till dem och se till att de får reda på att det var du som förmedlade kunden.

Givetvis är det intressant att sponsra en helt färsk åkare med stora dekaler, kanske till samma pris som en liten dekal hos en känd åkare.

Ha en just attityd mot dina och andras sponsorer, vill de inte längre sponsra dej blir inte lack för det, de kanske är intresserade nästa år igen.

Linda inte in vad du vill när du snackar med en sponsor.
Se till att du får snacka med rätt person, se till att personen har tid för dej, annars, fråga om du kan få boka ett telefonmöte i fem minuter dagen efter.

Edit: ett bombsäkert sätt att inte få en sponsor är att fråga, vad kostar denna framgafflen, 12.000:- aha är ni intresserade av att sponsra... suck...
//Fredde
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
björn.e skrev:
Nja...jag blev tex sponsrad av Billerud som har en omsättning på några miljarders miljarder och dom var helt på det klara att dom inte skulle sälja mer papper pga av mig. Vidare vet jag inte heller om Expert sålde så jävla mycket mer pga mig, men alla minna vänner fick höra att dom var bra. Där i mot kan man trycka på "good-will" att företaget syns där tex studenter eller andra firmor som kan vara intresse för företaget finns, unt su w....
björn.e

Nja, även "goodwill" är reklam, ibland den bästa.
Jag vet inte om Systembolaget sålde mindre när de sponsrade mig med "Spola Kröken" :tungan
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Nyteknik skrev:
För trådskaparens skulle vore det kanske bra om någon som faktiskt har gott om nöjda och generösa sponsorer svarade.

:fakta

Ja jag har ju svarat...sen kan man ju inte göra en exakt utläggning hur det ska läggas upp här direkt. Det skulle bli ett långt svar.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Neutral skrev:
"Hej, jag är helt ny på det här och...
:lol :lol

Så ser jag det också. För mig är den som på allvar jagar sponsorer en person som lever racing, alltså den som inte bara säger att den lever på nudlar utan verkligen gör det, den som aldrig kastar några rester och skrapar chipspåsen ren, den som satsat allt den har och kan och sedan ringt till Finax.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top