sponsring? hur göra hur gå tillväga?

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
elwe skrev:
Ingen sponsring bygger på välgörenhet.

Finns nog inte många företag som kan dra någon nytta av att hjälpa en som harvar runt i B600.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nyteknik skrev:
”Spola Kröken” - coolt. Du måste alltså ha tävlat på 70-talet.

Jepp ... -69 t o m -78

The good ol' days :hihi
 

sandstream

Guest
Medin skrev:
Finns nog inte många företag som kan dra någon nytta av att hjälpa en som harvar runt i B600.
Kanske inga stora företag men de som säljer produkter direkt till förarna, tex däckshandlare, tillbehörsbutiker osv kan nog dels få lite uppmärksamhet vid tävlingarna och dels få bra bilder som visar att de satsar på svensk RR.
Neutral skrev:
Jag skulle aldrig drömma om att be om något av någon...
Som någon skrev innan handlar det ofta om ren välgörenhet så en rookie som du kan gott fråga runt bland bekanta om de vill sponsra med något.
De vet att de inte får något direkt tillbaka men de gör dig en tjänst.

Sponsring är dessutom avdragsgill för företaget :)
 

MC Doktorn

Guest
freddexwing skrev:
Att sponsra någon är som att köpa en sak, vilken som helst.
Att fråga någon om sponsring är som att sälja en sak.


Hur marknadsför han sitt eget varumärke (dvs sig själv) de gånger folk ser dekalerna på hojen är oftast när den står i depån vad står brevid? en hög med skit eller en trevlig välpolerad mekaniker?

Ha aktiviteter för sponorerna då och då, åka och fiska, gå på racing eller vad som helst. Ta med stora som små sponsorer och låt dem träffa varann.


//Fredde

Jag skulle kunna tänka mig att med en fet sponsor säga att jag kan använda era produkter om ni sponsrar mig.

Men allt handlar om pengar, i mitt jobb är det sjukt får 5-6 brev (perf att tända brasan me) och minst ett tele samtal om folk som vill sälja sina jäv.. produkter.

Ja hur ska man få folk att nappa på din grej ,umgås med rätt personer som har kontakter bjud dom på lunch och skapa personlig kontakt.

Var mycket trevlig och positiv till allt tacka tom när dom ber dig dra åt helv... :hihi .

Ring upp lokaltidningen och bjud sportredaktören på lunch etc allt handlar om att :tungan :arsele :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
bad santa skrev:
finns kanske en del som jag som undrar detta med hur ska man kontakta ett företag på bästa sätt?

tex sälja reklamplats på hojen bussen tältet?
va ska man begära vad ska man erbjuda?

Känner mig lite manad att svar på detta då det är ungefär vad jag jobbar med..

Det är praktiskt taget möjligt att sälja snöbollar till eskimåer, om man har de rätta förutsättningarna.

Det handlar om att skapa engagemang hos "kunden", få dem att känna sig delaktiga och skapa en interaktivitet mellan dig, dina resultat och dem.

Ligger du inte på topp är det svårt att hävda att du är en särskilt bra reklampelare på banan, men som någon sa kan du mkt väl var det om du ser till att synas på stan med deras logga uppfläkt över ekipaget.

Bjud in dem till provkörning, "en dag i depån" och uppmana dem att bjuda in sina kunder till dina race där de helt plötsligt inte alls bara ser hojar som kör runt en bana, utan ett event där det finns ett givet hopp om vem som ska vinna och en personlig nivå där du ställer upp och skakar tass och berättar om hojen även inför deras kunder. Det behöver inte kosta skjortan att trycka upp profilkläder, så dina sponsorer och deras inbjudna kunder kan i det fallet bära samma kläder/kepsar/nyckelband etc som dig och ditt team.

Kort sagt, ge dem det mervärde de kan vara beredda att betala för. Även om det innebär att du kanske får planera in den tiden i ditt schema.

Alltså; ÄR du inte redan en produkt genom resultatlistor, skapa en genom personligt engagemang och nöjesevent för sponsorn..


Lycka till!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag har en riktigt bra idé som jag själv hade använt mig av om jag a) bodde i rimlig närhet av en bana och b) faktiskt tävlade.

Kontakta konferensanläggningar som ligger i just rimlig närhet av banan som också du har skapligt nära till. Erbjud dem att använda ditt "team" som en aktivitet för sina kunder, alltså företag som är på konferens/kickoff och ska göra något informellt och kul tillsammans. Du kan erbjuda en "aktivitet" (det är facktermen) som innebär att konferensanläggningens kund (helst vid tävling men i nödfall en välbesökt träning) vistas i depån med dig (den spännande föraren) och en representant från konferensanläggningen som guider när konferensanläggningens "eget racingteam" tävlar/tränar. De blir bjudna på mat och dryck, får kepsar, ta tid, titta på, vara hantlangare om de vill och uppleva "en intensiv och fartfylld eftermiddag i en racingdepå". Som motprestation tillgodoser konferensanläggningen dina materiella behov.

:tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top