Spontana kommentarer om Suzuki GSX 550.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Helst från er som har ägt en, men vem som helst som vet något kan också gärna uttala sig. Jag behöver en billig jäkla hoj nu att övningsköra på, så jag försöker ta reda på lite fakta om hojen..

Bring it on! (Ja, jag vet att den är ful osv, men det hör inte hit)

vitas

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Bandit 1200, gsxr 750 SRAD
Helst från er som har ägt en, men vem som helst som vet något kan också gärna uttala sig. Jag behöver en billig jäkla hoj nu att övningsköra på, så jag försöker ta reda på lite fakta om hojen..

Bring it on! (Ja, jag vet att den är ful osv, men det hör inte hit)

Den är helt OK att övningsköra och lära sig lite andra grundläggande saker med utan nån större investering.

Annars har jag en GSX 750 ES som är reggad som 25kw till salu, ligger ute på Blocket för 16.500:-. Kanske lite långt att åka till Stockholm, men hojen är i väldigt bra skick.
/Anders

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
köp en gammal CBR 600F istället?!
Eller om du måste ha suzuki så köp GSX600F då?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
köp en gammal CBR 600F istället?!
Eller om du måste ha suzuki så köp GSX600F då?

En gammal CBR 600 ligger inte riktigt i samma prisklass en GSX 550..

Vitas hoj ligger på maxgränsen för vad hojen får kosta, men tyvärr så är det i Stockholm så det blir nog lite väl långt..

johan72

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
XRV750
Hade en GSX550EF -84 för en massa år sen. Fungerade utan några problem bortsett från att laddregulatorn brann upp. En rätt angenäm hoj att köra. Den passar mycket bra som billig övningshoj. Jag skulle nästan kunna tänka mig en som pendlarhoj för den var jävligt skön att sitta på minns jag. Folk slänger nästan dessa hojar efter en idag så slå till bara vetja!

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Hade en GSX550EF -84 för en massa år sen. Fungerade utan några problem bortsett från att laddregulatorn brann upp. En rätt angenäm hoj att köra. Den passar mycket bra som billig övningshoj. Jag skulle nästan kunna tänka mig en som pendlarhoj för den var jävligt skön att sitta på minns jag. Folk slänger nästan dessa hojar efter en idag så slå till bara vetja!

Slänger å slänger, dom kostar sina slantar trots att dom är över 20 år gamla och har rätt många mil på nacken...

johan72

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
XRV750
Jo det är sant, jag tog nog i lite. Men jmf med andra hojar i samma ålder- och mil- segment så ligger dom nog rätt bra till.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hade en svart gsx 550 ef som förstahoj.

Med helkåpa, dvs EF modellen, enfärgslackad, ser den riktigt vass ut.

Kolla så att 2an inte hoppar ur, det är standardfel på dessa.

Laddregulatorn, som nämnts tidigare, är väl det andra standardfelet.

Skön, stabil och trygg hoj.

Skön dyna, och går att köra 2 på utan bekymmer.

Snygg ram, i mitt tycke.

Varit populära som körskolehojar, vilket kan indikera hur slitstarka de är.

Jag gillar det faktum att de har en full instrumentering, hastiget, varv, växel och varningslampor.

Skivor både fram och bak, vilket inte var en självklarhet på den tiden.

En gsx 550 mitten 80tal är i min bok värd mellan 5 - 10 tusen, då de senare priset gäller modellen med helkåpa.

Last edited:

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Hade själv en 550EF en gång i tiden. Mycket fin hoj tycker jag, kanske inte den fränaste som finns men ändå. Enda problemet på 5500 mil var laddregulatorn som gav upp en gång. Bra köp, du kommer nog att gilla den!

/#23

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Laddregulatorn lägger av pga taskigt underhållet batteri. När batteriet blir dåligt så trycker generatorn ut för hög ström och i värsta fall kan det mesta poppa i elsystemet.

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Vxl lådan var en svaghet på dessa då jag åkte med bakpå när haveriet var ett faktum, haveriet var så pass kraftigt att bahjulet låste sig:näsblod

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en 750 EF på åttiotalet, det var väl en -84 och tvåan hoppade ur, fullständigt omöjlig att köra på bakhjulet ( iof var jag 16 år:rolleyes: )

Halvkåpa, tyckte den var cool med vxlindikator.

Ska du övningsköra så är det nog ointressant vilken åttiotalshoj för 5000 -15000 ,- du väljer.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Funkar alldeles utmärkt som övningskörninghoj. Var noga med skicket dock, de är slitstarka men många ex har nog sett sina bättre dagar. Vxllåda och elsystem ska du kolla extra noga så att det inte är något spök där.

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Ska du köpa en rolig sporthoj för ca 10 papp så köp en RD350!

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Ska du köpa en rolig sporthoj för ca 10 papp så köp en RD350!

Inge mera tvåtakt.

Tackar för tipsen. Generellt sett verkar det alltså vara laddregulator och tvåans växel som kan klabba. Har hittat en hoj som bara har gått knappt 3 000 mil, en -85, tror ni felen har hunnit visa sig på den än och isåfall är fixade, eller ska jag vara beredd på att allt faller samman?

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Inge mera tvåtakt.

Tackar för tipsen. Generellt sett verkar det alltså vara laddregulator och tvåans växel som kan klabba. Har hittat en hoj som bara har gått knappt 3 000 mil, en -85, tror ni felen har hunnit visa sig på den än och isåfall är fixade, eller ska jag vara beredd på att allt faller samman?

Jasså du är så pass ung och omogen att du inte har kommit över tvåtakts komplexen från moppen och 125:an... GSX 550 är ju en riktig gubbhoj!
:tungan

Själv drömmer jag om en fin RD500 eller en RG500:drool

Tvåtakt är racing!:fakta

Angående gubbhoje... förlåt... GSX550 så tvivlar jag på att en 22 år gammal hoj rullat under 3000 mil. På en så pass gammal hoj får man räkna med att skruva en del. Det är väl bara att testa om väleln hoppar ur och om den laddar men det kollar man ju alltid när man köper hoj. Känner du dig osäker så ta med någon som kan hojar. Lycka till!:tummenupp

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Jasså du är så pass ung och omogen att du inte har kommit över tvåtakts komplexen från moppen och 125:an... GSX 550 är ju en riktig gubbhoj!
:tungan

Själv drömmer jag om en fin RD500 eller en RG500:drool

Tvåtakt är racing!:fakta

Angående gubbhoje... förlåt... GSX550 så tvivlar jag på att en 22 år gammal hoj rullat under 3000 mil. På en så pass gammal hoj får man räkna med att skruva en del. Det är väl bara att testa om väleln hoppar ur och om den laddar men det kollar man ju alltid när man köper hoj. Känner du dig osäker så ta med någon som kan hojar. Lycka till!:tummenupp

Ja det är ingen vacker skapelse, men ska ha den för att ta kortet och kanske för att knuffa runt på i sommar, tills jag har tillräckligt med pengar för något annat.

Den har varit avställd sedan 99 och togs i trafik 87.. Tror du verkligen att någon skulle skruva mätaren på en sådan hoj? Det kan knappast göra särskilt mycket på priset.. 3000 mil eller 8000 mil, dom ligger ändå i ungefär samma prisklass..

Om man ska jämföra några hojar då, tex GSX 550 och CBX 550, Suzuki vs Honda, CBXen är -82, GSXen -85 och har rullat betydligt mindre, vilken tror ni är bäst? Personliga erfarenheter någon?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...