Spontant rassel skrammel i min R6:a efter vintern

psychonauten

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6
Tog fram hojjen efter vinterförvaring i hyffsat uppvärmt garage, och hann köra kanske 20 mil, sen uppmärksammade jag att hojjen rasslade på tomgång när den var kall.. det kommer innifrån motorn (inte växellådshuset). Rätt som det är slutar det, sen börjar det igen. Det är fultl hörbart men låter snarare som nån kedja ligger mot nånting, eller inte förs in i kuggarna 100%.
När hojjen blir varm runt 80c så försvinner ljudet, själklart har ljudet försvunnit varje gång jag varit till verkstaden =(

Känns ju som det har med smörjning att göra eftersom det försvinner med varm motor :brinnerup !

nån som vet nåt? :7peta

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Min rasslar lite när det är varmt, monterade på org-dämparen häromdagen och då blev ljudet lite tystare (upplevdes som det iaf). Låter inte när den är kall och vad jag kan höra så följer rasslet inte med varvtalet när man vrider på gasen. Typ bara på tomgången. Är det normalt ljud eller rasar motorn snart??? :eek:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Jag e kass på motorer men nått du nog borde göra i fall du inte gjort det är att.
1. Byta olja och oljefilter.
2. Lämmna in den på service.
3. Skruva åt alla skruvar.
4. kolla kamkedjan.

Vet inte om det är till någon hjälp. Men nåt borde hjälpa annars har du problem.

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
psychonauten skrev:
Tog fram hojjen efter vinterförvaring i hyffsat uppvärmt garage, och hann köra kanske 20 mil, sen uppmärksammade jag att hojjen rasslade på tomgång när den var kall.. det kommer innifrån motorn (inte växellådshuset). Rätt som det är slutar det, sen börjar det igen. Det är fultl hörbart men låter snarare som nån kedja ligger mot nånting, eller inte förs in i kuggarna 100%.
När hojjen blir varm runt 80c så försvinner ljudet, själklart har ljudet försvunnit varje gång jag varit till verkstaden =(

Känns ju som det har med smörjning att göra eftersom det försvinner med varm motor :brinnerup !

nån som vet nåt? :7peta
kopplingen kanske.
på min Haya så "rummlar kopplingen lite på tomgång när kopplingshandtaget är utsläppt, när jag drar in det så blire tyst. (och när jag kör)

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
h01hmt skrev:
kopplingen kanske.
på min Haya så "rummlar kopplingen lite på tomgång när kopplingshandtaget är utsläppt, när jag drar in det så blire tyst. (och när jag kör)
Är det någon fara isf, ska testa om min blir tyst när jag drar in kopplingshandtaget.

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
precis som att suzuki är hur bögigt som helst...sugkuki

psychonauten

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6
h01hmt skrev:
precis som att suzuki är hur bögigt som helst...sugkuki

Kasta sand får ni göra i sandlådan :tungan hehe

Min rasslar lika mycket på neutaral, med kopplingen ute eller inne, med växel i eller ur, när jag rullar eller står still (under 2000rpm).. Kamkedjor rör sig ju oavset allt detta, så jag tror nog på det.. Sen om det är nån fara eller ej det kanske nån på en verkstaá borde få avgöra :)

Thanx

/R

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
piece skrev:
EXUP ventilen kanske, den har en tendens att kunna skramla.

Jupp ett klassiskt fel på iaf äldre Yammor,varjrarna slår mot grenröret.

Lättast avhjälp med en ljustering och lite smörja.

Iaf värt att kolla.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
det låter ju som kamkedjan. på tomgång är den som mest slapp och har du även låg tomgång så måste det ju låta som en skördetröska, spänn kamkedjan.

psychonauten

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6
MostWanted skrev:
det låter ju som kamkedjan. på tomgång är den som mest slapp och har du även låg tomgång så måste det ju låta som en skördetröska, spänn kamkedjan.

Nån som har spänt kamkedjan på en r6:a ?
Verkar bara vara att lossa spännarbulten, så att sträckaren lossnar och spänner up kedjan, och sen dra dit den igen.

/R

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
skrammel.. hmm.. känner igen dedär :va ..

min skrammalr ganska ordentligt när man kör å ligger mellan 5 å 6000 rpm... sen försvinner det.. på alla växlar.. rasslar .. påminner lite om ljudet av en lös bricka mellan 2 muttrar...

sen sitter min instrumentpanel löst.. går att vicka på nåra millimeter åt alla holl.. hur skruva åt?

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
heimdal skrev:
sen sitter min instrumentpanel löst.. går att vicka på nåra millimeter åt alla holl.. hur skruva åt?
Pillade för första gången på min trippmätare häromdagen och kände att min panel också gick att vicka på lite. nog inget att bry sig om, annars lär den väl sitta med ett par skruvar på baksidan ellernåt. Förresten finns det klocka på våra hojar, tyckte jag läste på internet att den hade det, grymt isf :)

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
FUBAR skrev:
Pillade för första gången på min trippmätare häromdagen och kände att min panel också gick att vicka på lite. nog inget att bry sig om, annars lär den väl sitta med ett par skruvar på baksidan ellernåt. Förresten finns det klocka på våra hojar, tyckte jag läste på internet att den hade det, grymt isf :)

jo.... jag skulle dra åt dessa skruvar lite.. men de går fan inte komma åt skiten.. för ja får ju inte dän kåpan.. utan å riva dän massa annat skit

bara trycka på reset å select (?) så får man fram klockan.. (ja fuskade å glodde lite i instruktionsboken.... fastän jag e kille... :rolleyes: )

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept