Sport vs. Motard (125cc)

Hagrid

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Hoj
Ingen ännu.
Tjena

Det är så att jag ska fylla 16 nästa år och planerar på att skaffa en lättmotorcykel. Jag har kikat runt en hel del på nätet och även besökt en och annan mc-butik, och jag har kommit fram till att det antaglien blir en YZF-R125 eller en WR125X. Dem två är dem som jag har fastnat mest för, och även om det är lite mindre än ett år kvar så har jag redan fått bekymmer om vilken jag ska köpa.

Själv tycker jag sporthojen är mycket snyggare än supermoto:n, och den är förmodligen lite snabbare pga det minskade luftmotståndet etc, dock hade det varit jäkligt kul att köra offroad och att köra runt och leka med en motard.

Så om någon kunde skriva vilken motorcykel jag ska välja och varför, så skulle jag vara tacksam.

Tack.

:va

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Hade jag fått välja mellan 2st 125 4t så hade jag tagit motarden alla dagar i veckan, en sportig 4t 125a är inte det minsta snabb, ska du ha en snabb sportig 125a så är det 2t som gäller, typ rs125 eller mito.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Som den solida ormen skrev så skulle man nog valt offroaden om det måste vara 4-takt. Sen beror det på om du vill köra strypt eller inte med en 2-takt. Ska du köra strypt(lagligt) är inte 2-takt nån idé nästan då den drar såpass mycket mer med samma kraft som en 4t. Men om du kan tänka dig att vara lite outlaw så är en 2t 100 gånger roligare!

Ångrar inte en sekund att jag köpte min aprilia rs som drar 0,6-0,7 milen. Har så mycket roligare med den än med en 4taktare!

Med andra ord, Tänkt om Tänk rätt :banana

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Kör YZF själv... Såklart en 4t 125a som har 14.9 hästar är långsammare än en 2t RS som drar ca 30 hästar... Ren logik, MEN då kan du lika gärna köpa en 250+cc are, då det är exakt samma straff om du blir tagen. (olovlig körning)
Sen, en YZF med boreup, avgas, större throttle/insug, luftfilter osv, kan också pressa 30+ hästar... Dock ligger den ju på 200cc då, vilket är som att köra en avstrypt RS ;)

Och en YZF är inte alls "inte det minsta snabb", snabbaste 4t 125cc stock ;)

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kör YZF själv... Såklart en 4t 125a som har 14.9 hästar är långsammare än en 2t RS som drar ca 30 hästar... Ren logik, MEN då kan du lika gärna köpa en 250+cc are, då det är exakt samma straff om du blir tagen. (olovlig körning)
Sen, en YZF med boreup, avgas, större throttle/insug, luftfilter osv, kan också pressa 30+ hästar... Dock ligger den ju på 200cc då, vilket är som att köra en avstrypt RS ;)

Fortfarande slö.

Snabb 125a = 2-takt.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Min första hoj var en WR125X...
Klart det var roligt ett tag, man hade ju bara kört slö moped innan, men tycker ni som kör fyrtaktare verkligen att 130 är snabbt?
Jag blev så jävla less på att inte ha kraft när man skulle köra om folk på lite snabbare vägar, men ifall man håller hastigheterna så är det ju inga problem :arsele
Hade sen en RS125 och en busqvarna SM125, är rätt sugen på en tvåtakt igen faktiskt, effektkurvan från heinz är så jävla rolig. :yoparty

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Min första hoj var en WR125X...
Klart det var roligt ett tag, man hade ju bara kört slö moped innan, men tycker ni som kör fyrtaktare verkligen att 130 är snabbt?
Jag blev så jävla less på att inte ha kraft när man skulle köra om folk på lite snabbare vägar, men ifall man håller hastigheterna så är det ju inga problem :arsele
Hade sen en RS125 och en busqvarna SM125, är rätt sugen på en tvåtakt igen faktiskt, effektkurvan från heinz är så jävla rolig. :yoparty

Såklart 130 inte är snabbt, och hatar att köra i 130 just för att man inte har någon reservkraft, men kör aldrig på sådana vägar, så det är inget problem ;) Men vad jag menar med mina inlägg är att man skall inte förkasta 4t 125:eek:rna just för att de är lite långsammare än en 2t, då de har mycket andra fördelar... Sen, toppfart är inte allt...

KTM Duke 125 ?
lite av båda världar

Nu är jag lite "biased" men Duken är riktigt slö, men ruskigt lätt att kasta runt, så kurvor är riktigt kul :)

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92

Att köpa en 250 kan vara det sämsta rådet jag hört. Om polisen stoppar dig ser dom rätt fort att du inte har behörighet för den. Om du har en 125a som går bättre än den bör så måste dom bänka den för att visa att du inte får köra det.

Och för övrigt, köp en motard alla dagar i veckan.

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Att köpa en 250 kan vara det sämsta rådet jag hört. Om polisen stoppar dig ser dom rätt fort att du inte har behörighet för den. Om du har en 125a som går bättre än den bör så måste dom bänka den för att visa att du inte får köra det.

Och för övrigt, köp en motard alla dagar i veckan.

Var inte alls ett råd på något sätt, utan snarare än varning ;) Och tror du verkligen att att de inte märker att en 125a är avstrypt? Det är ganska stor skillnad på 30hk och 15...

Sen att de måste bänka den, nej. Inte om det är betydlig skillnad, det räcker med att en besiktningspolis provkör, tycker att den går annorlunda mot original, och du får böter, indraget kort, OCH förmodligen beslagtagen hoj. (Då du inte har handling för att köra hem hojen.)
Hur kul skulle det vara?
Köp en 2t och låt strypningen sitta kvar, eller köp en 4t för att köra lagligt. För att köra olagligt, gör hur fn du vill.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
ELLER
förser man hojen med en liten kontakt och /eller strömbrytare som kopplar bort avgasporten eller begränsar varvtalet när "officiella" människor vill provköra hojen. Då går den "dåligt" och alla nöjda

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tycker Aprilia RS125 är rolig. Nu har jag inte provat de andra 125:eek:rna, så har inte så mycket att jämföra med.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kan rekommendera Cagiva Mito (tvåtaktare). Funkar bra att hänga på stora hojar på mindre vägar, om den nu är avstrypt vill säga :)
Annars Aprilia RS 125.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...