Sportec vs Racetec (K1, K2, K3?)

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Hej

På min förra hoj hade jag ett Metzeler Sportec M3 bak, som jag var nöjd med. Men jag gissar att greppet i kurvorna borde bli ännu bättre med ett Racetec.

Jag kör aldrig i regn (skulle det börja regna så kör jag försiktigt hem igen) så det är egentligen bara egenskaper i torrt väglag (gata och bana) som intresserar mig. Borde jag satsa på Racetec istället?

Och är det någon skillnad på hur snabbt de blir varma?

Slutligen, det finns tre varianter av Racetec: K1, K2 och K3. Vad är det för skillnad på dessa?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Racetec är ett bandäck som går att köra gata med. Har högre arbetstemp än m3 och bättre grepp på bana iallafall då det inte kommer gå för varmt lika lätt som m3 om man har lite hyfsat tempo. På gata räcker säkerligen m3 till i 99% av fallen och kan säkert ha bättre grepp i många situationer då det jobbar med en lägre temp.

k0= supersoft K1=soft k2=medium k3=hard
 
Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Racetec är ett bandäck som går att köra gata med. Har högre arbetstemp än m3 och bättre grepp på bana iallafall då det inte kommer gå för varmt lika lätt som m3 om man har lite hyfsat tempo. På gata räcker säkerligen m3 till i 99% av fallen och kan säkert ha bättre grepp i många situationer då det jobbar med en lägre temp.

K1=soft k1=medium k2=hard

Okej! Men ett Racetec håller bättre för bankörning då eller? Dvs det får inte massa gummiklumpar på kanterna efter 20 minuters hård körning, såsom ett Sportec får? Och hur är det med skillnaden i grepp? Har ett Racetec sämre grepp vid gatkörning eftersom man inte kör lika inspirerat och därför inte kommer upp i samma temperatur?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Okej! Men ett Racetec håller bättre för bankörning då eller? Dvs det får inte massa gummiklumpar på kanterna efter 20 minuters hård körning, såsom ett Sportec får? Och hur är det med skillnaden i grepp? Har ett Racetec sämre grepp vid gatkörning eftersom man inte kör lika inspirerat och därför inte kommer upp i samma temperatur?

Ja ett racetec är bättre för bankörning, hur däckslitaget kommer se ut beror på var när hur du gasar kombination med hur mycket du lägger ner, hur din fjädring fungerar, temp i asfalten mm mm.

Jag har själv kört med begagnade recetec på gata och kört ganska så inspirerat utan några problem.

Kör man om det är riktigt kallt ute eller blött så är M3 säkerligen det bättre däcket.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Okej. Hur är det med konkurrenterna till Racetec? Finns det andra fabrikat i samma klass som är bättre? Sportec M3 är ju ganska ledande i sin klass (sportiga landsvägsdäck), men samma kanske inte gäller för Racetec?
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Mm ok. Nån som kört både Sportec M3 och Racetec (eller motsvarande) på gata och bana och kan dela med sig lite erfarenheter?
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Mm ok. Nån som kört både Sportec M3 och Racetec (eller motsvarande) på gata och bana och kan dela med sig lite erfarenheter?
Jag har kört med båda, och precis som andra har sagt tidigare så är greppet bättre på Racetec när man kommer upp i temperatur. Framför allt tycker jag att det är skillnad när man går på gas ut ur kurvorna, där Sportec släpper lite lättare. Det släpper dock ganska snällt, så man hinner känna att det är på väg ut och korrigera. Varma Racetec (har provat K0-K2) sitter som klistrade här i jämförelse.

Jag upplever inte att det är svårt att få upp dem i temperatur, trots att jag inte använder däcksvärmare, men när de är kalla får man vara lite försiktig. Var ganska nära att gå omkull i höstas när det var kallt ute och jag gick på lite för tidigt och framhjulet släppte.

Vad gäller slitage går det utmärkt att få ett Racetec också att slitas dåligt, beroende på hur man kör och har hojen inställd. När jag ökade returen ett snäpp (tack för hjälpen Micke) så förbättrades mitt däcksslitage markant. Däremot måste jag säga att Racetec-däcken håller förvånansvärt bra på gata, trots att de är så mjuka.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jag har kört med båda, och precis som andra har sagt tidigare så är greppet bättre på Racetec när man kommer upp i temperatur. Framför allt tycker jag att det är skillnad när man går på gas ut ur kurvorna, där Sportec släpper lite lättare. Det släpper dock ganska snällt, så man hinner känna att det är på väg ut och korrigera. Varma Racetec (har provat K0-K2) sitter som klistrade här i jämförelse.

Jag upplever inte att det är svårt att få upp dem i temperatur, trots att jag inte använder däcksvärmare, men när de är kalla får man vara lite försiktig. Var ganska nära att gå omkull i höstas när det var kallt ute och jag gick på lite för tidigt och framhjulet släppte.

Vad gäller slitage går det utmärkt att få ett Racetec också att slitas dåligt, beroende på hur man kör och har hojen inställd. När jag ökade returen ett snäpp (tack för hjälpen Micke) så förbättrades mitt däcksslitage markant. Däremot måste jag säga att Racetec-däcken håller förvånansvärt bra på gata, trots att de är så mjuka.

Tack för svaret! Nu blev jag plötsligt mer sugen på Racetec :)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Kolla vilket tempratur däckets arbetsområde är.
Racetech är ett bandäck med arbetsområde på ca 80grader.
Däcket är dessutom konstruerat för att släppa ifrån sig värme. Detta för att det inte ska bli för varmt.
Det krävs hård körning för att hålla däcket i rätt temp med andra ord.

Sportec har ett arbetsområde på ca 55 grader.
Konstruerat för att behålla värmen. Detta för att däcket vid gatkörning inte ska bli för kallt.


När du kör gata så kör du korta stunder där ett däck möjlingen skulle kunna komma upp i 80 grader och då ska du verkligen hålla bantempo... Men det är få gånger och korta sträckor. Du stannar upp i kornsningar mm.
Det självklara valet för dig som kör gata det är i detta fall sportech M3.
Det däcket kommer ha bättre fäste vid gatkörning...
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Tack för svaret! Nu blev jag plötsligt mer sugen på Racetec :)
Jag är som sagt nöjd, men ha i åtanke att allt jag skrev (förutom sista meningen) gäller bankörning. På gata får man inte upp ett sådant däck i temp, och alltså inte samma grepp. Idealt vore förstås att ha en uppsättning däck (eller hoj) för gata och en för bana, men för mig är det tyvärr inget alternativ i dagsläget, så jag får kompromissa.
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Tack för svaret! Nu blev jag plötsligt mer sugen på Racetec :)

Kom ihåg att om du slänger på (skurna)slicks på hojen och ska köra på vanliga vägar så lär de slitas snabbare pga att de är kalla och kanske aldrig kommer upp i arbetstemperatur! Precis som nån sa måste man hålla bantempo för att de ska värmas såpass.

Hade också röstat på M-3 faktiskt...


Lycka till!
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Om du får möjlighet med lösa däck jämför ett Racetec mot vilket annat du får tag på.
"Boxa" med handen rakt på slitytan , du märker direkt att Racetec har en betydligt klenare stomme än valfri annan däcktillverkare.

Livslängden är dålig på gata + större risk för punktering iom tunnare stomme.

Men o andra sidan är det också ett av dom lättaste däcken i klassen och passar säkert utmärkt som bandäck.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Livslängden är dålig på gata + större risk för punktering iom tunnare stomme.
Jag har bilen avställd hela sommarhalvåret, så det blir ganska många gatmil också på hojen. Jag brukar hinna med kanske 400 mil innan det är dags att byta bakdäck (längre fram), och då är det inte mitten som är slut, så det är inte gatmilen som är dimensionerande.

Jag är dock rätt insnöad på dessa däck (har man hittat något man gillar byter man ju inte gärna), så jag har dålig koll på andra alternativ. Det finns säkert andra däck som är bättre i vissa avseenden.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Testa ett par racetec mot tex Dunlop , Bridgestone mm.
Skriv ner miltalen från mätaren vid byte.

Alltid kul med lite siffror.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Testa ett par racetec mot tex Dunlop , Bridgestone mm.
Skriv ner miltalen från mätaren vid byte.

Alltid kul med lite siffror.
Svårt att få till en rättvis jämförelse räknat i mil när livslängden beror helt på hur mycket bana det blir. Att det finns däck som håller längre på enbart gata är väl inget tvivel om, men det spelar ju mindre roll om det ändå är kanterna som tar slut först.
 

IronMike

Guest
Testa ett par racetec mot tex Dunlop , Bridgestone mm.
Skriv ner miltalen från mätaren vid byte.

Alltid kul med lite siffror.

Det är väl ganska individuellt.. 06 körde jag slut på 5 set dunlop 208 gp däck på gatan, ca 1500 mil, däcken räckte mellan 200-300 mil per set. Men då var dom flesta milen medioker körning, förutom 10% mer extrem körning, och det var nog dom få procenten som förkortade däckens livslängd till hälften...2
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Har kört på racetec däck, ca 50 mil mellan bytena med min gamla gsxr1000, endast inspirerad bankörning :D
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Man kanske skulle satsat på två uppsättningar hjul. Ett par med Sportec och ett par med racedäck. Då hade man kunnat byta fram och tillbaka när man känner för det.
 

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Tjena, jag kom över en uppsättning Racetec K1 billigt. Ska på Gotland 3 dagar och har inga däcksvärmare. Hur kommer det att funka vid hyfsat aktivkörning?

Jag har bara kört på orginaldäck tidigare
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top