Sportec vs Racetec (K1, K2, K3?)

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
kör med ett racetek k1 fram och är väldigt nöjd med det... som klister på vägen räddade mig från att hällsa på i ett bagautrymme häromdan på mötturvägen.

om du väntar till efter den 15 får du även reda på vad besiktningen säger om det... däremot så kommer det bli dyrt att köra race däck bak tror jag... fram är det kanon
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Tjena, jag kom över en uppsättning Racetec K1 billigt. Ska på Gotland 3 dagar och har inga däcksvärmare. Hur kommer det att funka vid hyfsat aktivkörning?

Jag har bara kört på orginaldäck tidigare


Kommer hålla en dag, max två bak om du står på och har ok inställningar.
 

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Kommer hålla en dag, max två bak om du står på och har ok inställningar.

Oj, det låter inte så lovande. orkar inte hålla på å byta där man vill ju åka för allt vad tygen håller och sen behöver man nog vila lite mellan passen. kanske bättre att åka på michelin pilot power 2ct då ?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Oj, det låter inte så lovande. orkar inte hålla på å byta där man vill ju åka för allt vad tygen håller och sen behöver man nog vila lite mellan passen. kanske bättre att åka på michelin pilot power 2ct då ?

Michelin power håller bra på gotland om du inte vill ha det maxxxade greppet rejsdäck ger....skippa 2CT å ta vanliga Power. Det mjukare gummit i kanterna på 2CT gör bara att det överhettar tidigare på torr, varm bana. Överväg Racetec K3 eller Pirelli Diablo Corsa 3 också....mycket silica i dem med som gör gummit extra elactiskt utan att brista så lätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mja, jag har gjort slut på ett par PP2CT nu och befarar att dom kan gå varm på den mjuka sidan om Du går på gasen tidigt - speciellt med en liter K7 som skjuter på. Vanliga Power kan vara ett väl så vettigt alternativ.

Jag tänkte lägga på ett Qualifier bak inför Virtasalmi-trippen (bra pris). Annars hade nog ett Metzler M3 legat bra till.

Edit - Trigger hann före denna gången. Men annars kan Du ju köra slut på Ditt K1 och leja någon att kränga på ett nytt gatdäck inför sista dagen?

Oj, det låter inte så lovande. orkar inte hålla på å byta där man vill ju åka för allt vad tygen håller och sen behöver man nog vila lite mellan passen. kanske bättre att åka på michelin pilot power 2ct då ?
 
Last edited:

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Mja, jag har gjort slut på ett par PP2CT nu och befarar att dom kan gå varm på den mjuka sidan om Du går på gasen tidigt - speciellt med en liter K7 som skjuter på. Vanliga Power kan vara ett väl så vettigt alternativ.

Jag tänkte lägga på ett Qualifier bak inför Virtasalmi-trippen (bra pris). Annars hade nog ett Metzler M3 legat bra till.

Edit - Trigger hann före denna gången. Men annars kan Du ju köra slut på Ditt K1 och leja någon att kränga på ett nytt gatdäck inför sista dagen?

Ja det kanske är det bästa att testa lite helt enkelt, de kommer ju att sälja däck på banan. kränger nog på det K1 som jag har innan jag åker till Gotland och om det blir helt slut så får man väl köpa nya där....Dyrt nöje detta med hojåkning på bana :) Men så ruskigt kul
 

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
sv1000s
Det här med Racetec vs Sportec..
Om man drar jämförelsen med Pilot Power och Pilot Road, där många tydligen kör på Power fram och Road bak för grepp/livslängd. Kan man tänka sig samma koncept med Racetec fram och Sportec bak? Jag har ban-begagnade Racetec på nu, K1 fram och K2 bak. Har hållt bra, kört lite bana.

Så, vad sägs om Racetec K-nånting fram och Sportec M3 bak?
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Jag körde en bandag på Anderstorp 5/5-08 med ett Racetec K0 fram och ett Dunlop Sportmax Qualifier RR bak. Fungerade över förväntan :tummenupp

Dock slets det mjuka K0 däcket ned ganska fort... :gnissla Men huha vilket grepp :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så, vad sägs om Racetec K-nånting fram och Sportec M3 bak?

Det funkar bra men som sagt tidigare så tänk på att det krävs rejält med tempo för att hålla värmen i framdäcket - med andra ord mycket kurvor, högt tempo och hårda bromsningar. En tur på motorvägen så är de iskalla på sidorna och du får börja om värmningen vilket innebär att du får helt enkelt ta det lugnt nästa gång det börjar svänga igen. Sportec M3 är ett riktigt bra däck - även fram och kombinationen Sportec M3 fram och Roadtec Z6 bak är inte dum alls och direkt jämförbar med Pilot Power fram och Road bak, det är alltså däck från samma segment med i princip samma egenskaper.

Har kört med ett par Metzeler Rennsport på motarden, föregångaren till det gatlagliga Racetec, och de är verkligen hala i början och i vätan. Inte litegrann utan man kan gå brett som tusan i utgångar utan att ge mycket gas. Pirelli Supercorsa är samma grej med och jag kan tänka mig att Michelins Power Race är motsvarande.
 

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Hemma från 3 dagar på Gotland, Vilken bana! Vilket väder! vilka sköna människor!
Jag körde med Racetec K1 fram och bak. min bästa tid var ca 1.36 men låg oftast 1.39-1.40 min. vi hade helt sjukt bra väder och strålande sol ca 23-25 grader varmt. Jag använde även däcksvärmare för första gången.

Hur höll då däcken?

Fram perfekt, hur nöjd som helst!
Bak Mycket bra grepp nästan i tre dagar på en het bana, lite släpp på tredje dagen vid acceleration ut ur vissa kurvor. Sen så blev det ju ganska ojämn slitning bak på högersidan. Kan man "vända" Racetec däcken? :confused:

Jag kommer nog att köpa K2 bak nästa gång
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Går utmärkt att vända på de däcken!!

Jag körde själv Slicks K2 på Gotland nu i helgen, och slänge på lördagen på beggade som jag kört Mantorp 1dag samt ett kval med, och de höll riktigt bra, dock började det att svaja lite på söndageftermiddagen.

//Niklas


Hemma från 3 dagar på Gotland, Vilken bana! Vilket väder! vilka sköna människor!
Jag körde med Racetec K1 fram och bak. min bästa tid var ca 1.36 men låg oftast 1.39-1.40 min. vi hade helt sjukt bra väder och strålande sol ca 23-25 grader varmt. Jag använde även däcksvärmare för första gången.

Hur höll då däcken?

Fram perfekt, hur nöjd som helst!
Bak Mycket bra grepp nästan i tre dagar på en het bana, lite släpp på tredje dagen vid acceleration ut ur vissa kurvor. Sen så blev det ju ganska ojämn slitning bak på högersidan. Kan man "vända" Racetec däcken? :confused:

Jag kommer nog att köpa K2 bak nästa gång
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Hemma från 3 dagar på Gotland, Vilken bana! Vilket väder! vilka sköna människor!
Jag körde med Racetec K1 fram och bak. min bästa tid var ca 1.36 men låg oftast 1.39-1.40 min. vi hade helt sjukt bra väder och strålande sol ca 23-25 grader varmt. Jag använde även däcksvärmare för första gången.

Hur höll då däcken?

Fram perfekt, hur nöjd som helst!
Bak Mycket bra grepp nästan i tre dagar på en het bana, lite släpp på tredje dagen vid acceleration ut ur vissa kurvor. Sen så blev det ju ganska ojämn slitning bak på högersidan. Kan man "vända" Racetec däcken? :confused:

Jag kommer nog att köpa K2 bak nästa gång


Jag ska oxå till gotland tredagar o har funderat på slicks, men då är de allså
K2 som ja ska sattsa på lr, ska ja köra K1 fram o K2 bak??
hur blev de den sista dagen då, var dom helt slut då lr??'
Hur många pass/dag ungefär??

jaja blev lite mycke frågor menmen:tungan

//johan
 

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Jag ska oxå till gotland tredagar o har funderat på slicks, men då är de allså
K2 som ja ska sattsa på lr, ska ja köra K1 fram o K2 bak??
hur blev de den sista dagen då, var dom helt slut då lr??'
Hur många pass/dag ungefär??

jaja blev lite mycke frågor menmen:tungan

//johan

Jag är ju inte världsmästare precis men kör väl hyfsat ändå jag skulle ta k1 fram och k2 bak. vi körde väl ca 6 pass per dag och sista dagen så släppte det lite försiktigt vid acceleration ut ur vissa högerkurvor men inget farligt...Jag körde med däcksvärmare och det var mycket varma dagar när vi var där. Gotland Ring var ju fantastiskt kul och rolig bana.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top