Sporthoj är döslött

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det var väldigt slött imorse igen (runt 0845).... men nu verkar det fungera.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Eldsprovet är måndagskvällar då det statistiskt är flest online!

765 online. slött, men inte kass som sist. Det är alltså mkt bättre för mig nu än det varit innan du gjorde justeringen. Men att något vart fall inte räcker till. egentligen.
Surfbart men segt...

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vissa stunder kan det bli segare då cache m.m laddas om. Det är ordentligt tunga queries då databaserna är rätt stora med många samtida läsningar / skrivningar.

Men jag tyckte själv att det igår även med 800+ online gick bra mycket fortare än normalt!

Jag ska försöka tweaka cache:n lite mer så kanske det kan bli ännu bättre! :)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Vissa stunder kan det bli segare då cache m.m laddas om. Det är ordentligt tunga queries då databaserna är rätt stora med många samtida läsningar / skrivningar.

Men jag tyckte själv att det igår även med 800+ online gick bra mycket fortare än normalt!

Jag ska försöka tweaka cache:n lite mer så kanske det kan bli ännu bättre! :)

Kan man inte krympa databaserna lite då, kanske genom att sätta någontidsgräns på trådar innan de blir för gamla och läggs i en separat databas?

Vet att det redan finns en gräns för en sökning var 20:e sekund men jag upplever ofta att köra google.se och sen skriva vad man vill + site:sporthoj.com är mera effektivt än att söka via forumets egen sökdel.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan man inte krympa databaserna lite då, kanske genom att sätta någontidsgräns på trådar innan de blir för gamla och läggs i en separat databas?

Vet att det redan finns en gräns för en sökning var 20:e sekund men jag upplever ofta att köra google.se och sen skriva vad man vill + site:sporthoj.com är mera effektivt än att söka via forumets egen sökdel.

Sökmotorn för vBulletin forumet är erkänt kasst. Tyvärr inget att göra något åt. Lösningen är faktiskt att använda Google's sökmotor.

I övrigt, går det inte dela databasen. Det finns inget sådant tekniskt stöd i en så simpel mjukvara som forumet egentligen är.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Sökmotorn för vBulletin forumet är erkänt kasst. Tyvärr inget att göra något åt. Lösningen är faktiskt att använda Google's sökmotor.

I övrigt, går det inte dela databasen. Det finns inget sådant tekniskt stöd i en så simpel mjukvara som forumet egentligen är.

Så, problemet ligger i att databasen bara växer och växer och det finns fler och fler relationer att söka igenom vid en query? Vilken databas är grund för forumet om jag får fråga :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Så, problemet ligger i att databasen bara växer och växer och det finns fler och fler relationer att söka igenom vid en query? Vilken databas är grund för forumet om jag får fråga :)

MySQL.

Ju fler besökare, ju fler sökningar. Dock går DB-servern på knäna ibland. Men ska klara mer med lite bättre cache-optimering.

Förhoppningsvis får Egmont mer utrymme i budgeten med de nya annonser som placerats på SH, så vi kan få in en ny DB-server till slut.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
MySQL.

Ju fler besökare, ju fler sökningar. Dock går DB-servern på knäna ibland. Men ska klara mer med lite bättre cache-optimering.

Förhoppningsvis får Egmont mer utrymme i budgeten med de nya annonser som placerats på SH, så vi kan få in en ny DB-server till slut.

Ah opensource, gissade på MySQL då det är standard (eller vanligast) på webben vad jag vet. :banana
Skulle man inte kunna ha ett slags guldmedlemskap för 50:- eller liknande och på så vis på in lite pengar till SH då?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ah opensource, gissade på MySQL då det är standard (eller vanligast) på webben vad jag vet. :banana
Skulle man inte kunna ha ett slags guldmedlemskap för 50:- eller liknande och på så vis på in lite pengar till SH då?

Herrejävlar nej! Annonserna ska täcka nog anser jag. Jag äger inte sajten längre, utan det gör Egmont Tidskrifter AB.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Får frekvent "database error", så sent som idag. Sker på fast lina, mobilt bredband med Google Chrome, firefox, IE, android.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Råkade stöta på en dum "loop" bugg i koden för startsidan där allting laddats dubbelt upp. Tog bort det och tycker mig fasen att iaf startsidan laddar sjukt mycket fortare än normalt. :) Det bör ge ordentliga ringar på vattnet-effekt utöver resten av sajtens sidor oxå!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO